Gå til innhold

Verftsomstilling: Derfor knekker veftene nakken når de skal bygge cruiseskip [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Stian Østrem viser i sin masteroppgave til en EU-rapport."

Det som forundrer meg er hvordan det er mulig å skrive en masteroppgave uten å oppdage det som trolig er det store problemet, nemlig "Finish".

Et ganske avslørende bilde av dette problemet i artikkelen, hvor en ser at den øverste seksjonen er slett og fin, mens den under er mer likt et vakebrett.

I artikkelen om konkursen i Spania, og flytting av kontraktene på hurtigruteskipene til Tyrkia, var det et bilde av skroget. Slett og fint, som etter min mening sier mye om kvaliteten på verft som bygger for Cruise-markedet.

Det er ikke rett, som mange hevder, at det bare er sparkel som gjør at huden på cruiseskipene ser så glatt ut.

Vi er ikke nøye nok med det som kalles "Finish" her i landet.

Vi skryter av å ha høy kompetanse, men på dette området er vi ikke gode nok.

Ulstein Verft tapte mye penger da de skulle inn i markedet for "Luksus-jotter" i sin tid.

Båten fra Brødrene Aa var teknisk god, men han som skulle ha båten ble ikke fornøyd med overflatebehandlingen, selv om en hentet kompetanse fra England for å slipe i ukevis.

Båten satte verdensrekord i fart, men Brødrene Aa og Ulstein Verft tapte penger.

Det ble med denne ene båten i dette markedet, selv om oppmerksomheten rundt fartsrekorden skapte interesse.

I dag sliter vi med så dårlige lønninger blant fagfolkene i skipsindustrien at norske ungdommer skygger unna.

De som læres opp er for en stor del utlendinger, så vi sliter på mange fronter for tiden.

Kanskje det lureste er å bygge havmerdene selv, for hvorfor skal denne jobben gjøres i Kina?

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
aanundo skrev (41 minutter siden):

Kanskje det lureste er å bygge havmerdene selv, for hvorfor skal denne jobben gjøres i Kina?

(Min understreking) For å høste en kortsiktig økonomisk gevinst. At bygget blir grundig forsinket kommer som et like stort sjokk hver gang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...