Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

å lage en egen server


Anbefalte innlegg

jeg må jo vente på ny hk cpu ram som jeg bestillte i går ;)

Åhhh!

Da kan du jo teste litt på hovedmaskinen din i mens, men anbefaler deg å gjøre følgende.

1. Koble fra den/de harddiskene du har i maskina nå.

2. Monter inn den 6GB harddisken du har tenkt å bruke i serveren.

3. Installer i vei og rot rundt for å se om du forstår noe.. :D

 

På denne måten kan du knote så mye du vil uten å få problemer med å få liv i Windows`en igjen etterpå! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er 2 harddisker montert: en 30GB som jeg forlåbi skal bruke, når den byttes ut skal den inn i servern. disk NR2 er den jeg skal bruke i servern og er på 6GB og det ligger ingen ting på den, men jeg kom på at den er formatert til NTFS noe som jeg tror ikke er noe smart, gjør det noe eller skal jeg formatere den til FAT32?

Endret av roaldsøy
Lenke til kommentar

For folk som er uerfarne med Linux og server kan jeg anbefale Mandrake 9.2 som kan lastes ned fra ftp://sunsite.uio.no/pub/linux/ , dette er i allfall den distroen som er mest nybegynnervennlig (ligner mest på windows), det tok meg bare en halvtime fra jeg startet installasjonen til jeg hadde web og ftp-server oppe, i tillegg har jeg komplett officepakke, mysql-server, og alt tenkelig av programeringsverktøy, det meste kan styres fra en hvilken som helst windows-pc over web.

Det ligger 3 cd,er der på UIO, men sannsynligvis trenger dere ikke mer enn cd1 og cd2 , cd3 er internasjonale tillegg.

Lenke til kommentar
men jeg kom på at den er formatert til NTFS noe som jeg tror ikke er noe smart, gjør det noe eller skal jeg formatere den til FAT32?

Linux bruker sitt eget filsystem som heter ext3 så du trenger ikke formatere, og stasjonene blir heller ikke C:, D: osv som i Windows men HDA, HDB osv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...