Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

å lage en egen server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal også skaffe meg en server snart. Er det noe man bør tenke på med hensyn til hardware og brannsikkerhet? Denne serveren vil være online 24/7 hele året, og jeg vil helst ha komponenter som jeg kan stole på.

 

Gikk lenge med tanker om å skaffe en Xserve, men det blir antakelig litt for dyrt så jeg vurderer å bygge en selv.

 

Noen Tips?..... annet enn å kjøpe en ferdig server fra et annet firma? (har tenkt litt på IBM)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ver helt ærlig:

 

Du har problemer med å sette opp en liten server, du har aldri testa linux før..

 

Jeg vil anbefale deg sterkt til å drite i å installere linux på serveren din..

 

Vil du lære linux vil det nokk ta tid, som alle andre ting.. har du god tid med serveren, kan du gjærne gjøre det.

 

Jeg kan lite om linux selv, og jeg har ikke tolmodighet til å lære det heller :D

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har kommet frem tidligere, men linux (som server som du skulle bruke det til) er tekstbasert à la DOS. Du får selvfølgelig grafisk grensesnitt til linux, men det krever mye mer systemressurser og kan være sikkerthetshull til de grader.

 

Linux finnes i mange forskjellige versjoner, styr unna de som påstår de er best til server. Lek deg en stund før du satser på noe permanent. Av de distribusjonene som finnes kan jeg anbefale Redhat, Debian, SuSe også evt Trustix (serverlinux basert på en gammel RedHat).

Sistnevnte er mye sikrere enn de andre, men det er en del vanskeligere også..

 

lykke til

Lenke til kommentar
men er det en helt vanlig xp?

Windows XP kan gå, men det har aldri vært noe server operativsystem.

Hvis du skal gå for Microsoft er Windows Server 2003 eller kanskje 2000 det du skal gå til innkjøp av! ;)

 

Vil heller anbefale at du tar en titt på ClarkConnect. Gratis Linux distro med det du trenger.

Slettes ikke vanskelig, se bare posten til Insanity.

windows xp går sikker veldi bra til det bruket han skal bruke det til.. husk at det ikke er snakk om noe webserver med over 1giga overføring hver dag..

Lenke til kommentar
men hvor får man kjøpt ClarkConnect?

Dette er en linux distro. Skal jeg være ærlig med deg så ville jeg gitt blaffen i linux med det første. Linux er anderledes enn windows, og krever at man tar seg til å sette seg inn i det. Om man bare hopper på Linux er det dumt for alle, deg som får en dårlig opplevelse og de som må hjelpe deg. Om du alikavell er interesert i linux så les på linux forumet her og søk på google. Jeg ville rådet deg til å starte med windows 2000.

Hvilken hardware du trenger er veldig avhengig av hva du skal bruke den til. En 3-400Mhz funker fint som filserver. Om du skal bruke den til å dele nettverket (ruter) trenger du 2 nettverkort. Men om du allerede har en ruter er ikke det nødvendig.

Er det slik at du har en del harware som du skal bruke? Hva er det?

Lenke til kommentar

det er en p3 cpu på 600mhz også er det 256mb ram på 100mhz system bus

og nå i starten "bare" en 6GB harddisk og et kingston nettverkskort, og hovekortet vet jeg ikke mye om men det er ihvertfall intel chipsett.

 

 

 

edit: disken snurer på 5200rpm men skal sette i en 30GB ettervært på 7200rpm.

Endret av roaldsøy
Lenke til kommentar

Det tar ikke så lang tid å sette seg inn i linux. bruk en ukes tid og du klarer fint å bruke linux til de vanlige oppgavene på pcen, som å lese mail, navigere deg igjennom filsystemet og redigere konfigurasjonsfiler. Microsoft sier selv at de ikke har verdens beste sikkerhet, så hvorfor ikke prøve ClackConnect eller Trustix Secure Linux? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...