Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

å lage en egen server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke så veldig bra hardware for å kjøre noe sånnt. Det holder sikkert med 200-500MHz CPU, 64-128MB ram, stor nok disk, ett nettverkskort + hub/switch eller to nettverkskort, og noe passende programvare.

 

Noe slikt vil kunne levere nok ytelse til 2-10 aktive brukere samtidig (web) og 2 aktive samtidige brukere (fildeling).

Lenke til kommentar
jeg hadde tenkt og bruke en p3 prossesor på 600mhz og 256mb ram og har to nettverks kort tilgjengelige visst jeg trenger det, og i første omgang tror jeg jeg bare bruker en 6gb disk. holder dette til ftp?

6 gig hørtes veldig lite ut til ftp, men det kommer jo selfølgelig ann på hva du skal dele.

 

Til filmer og spill blir det veldig lite...

Lenke til kommentar

vist jeg koblet servern i den fjerde og ledige porten på adsl routern så har jeg jo en brannmur i routern som oppdaterer seg selv så da trenger jeg vel ikke og tenke på det?

viss jeg koblet den til ville jeg vel få tilgang til den fra pcen min gjennom nettverket og den ville vært koblet til internett?

stemmer ikke dette så vil jeg vite andre metoder for og få det til.

Lenke til kommentar

det jeg ville gjort, og det jeg skal gjøre så snart jeg får min nye internett-linje:

 

Ha 2 maskiner, ene er min, den jeg bruker nå.. den kobler jeg vanlig til netverket..

 

så har jeg en ekstra maskin, ca 500mhz, 30giga hardisk, 128mb ram.

La oss kalle den får "Moya"

 

Jeg vil starte opp moya, installere realVNC og så ta fra tastaur, mus, skjerm, og bare sette fra meg maskinen en plass slik at den fårstyrrer meg minst mulig. eneste maskinene trenger er en TP-kabel og strøm kabel stappa baki :p

 

med realvnc kan jeg styrer Moya fra min egen maskin. jeg kommer til å bruke win2k/xp på moya.

 

jeg kan da legge inn diverse programm (ftp, apache(webserver) irc-bot) etter mine behov og starte dem fra min egen maskin gjennom realvnc (det finst selfølgelig bedre/andre programmer som kan brukest her).

 

det som er bedre med 2 maskiner isteden for 1, til slike "små" krav for en server, er at da trenger ikke maskinen min å stå på 24/7 for at ftp/irc/webserver skal vere oppe..

 

da kan Moya bare stå på med en strømkabel og en tp-label kobla til baki, langt vekk fra meg og sengen min og kose seg menst jeg kan styre den fra min egen maskin når det trengst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...