Sille30 Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Er det slik at hvis man trekker boliglånet fra den enes konto når man er gift eier den ene automatisk mere av huset? Det står 50/50 i skattemeldingen. Huset ble kjøpt i 2014. To år etter vi giftet oss. Lånet blir trukket fra min ektefelles konto. Vi har hver vår konto. Han tjente mere enn meg da og derfor ble flere av regningene trukket fra hans konto. Nå er det ganske likt men lånet blir trukket fra hans konto. Boligen har en verdi på ca fem millioner. Vi har litt over 700k i gjeld. Han eide et hus når vi ble sammen som han solgte når vi kjøpte det nye huset. Jeg eide ingenting. Jeg tjener ganske bra nå i forhold til før når jeg var yngre. Er det noe jeg burde gjøre for å sikre meg. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 I skjøtet står dere vel oppført som at dere eier 50% av huset hver? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Nei, det er ikke sånn. Hverken håndteringen av lånet eller skattemeldingen bestemmer eierandelen. Lenke til kommentar
Sille30 Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 Invader Zim skrev (46 minutter siden): I skjøtet står dere vel oppført som at dere eier 50% av huset hver? Ja det stemmer Lenke til kommentar
Sille30 Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 tommyb skrev (48 minutter siden): Nei, det er ikke sånn. Hverken håndteringen av lånet eller skattemeldingen bestemmer eierandelen. Hvordan er det da? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Sille30 skrev (7 minutter siden): Hvordan er det da? Det kjem ann blant anna på kva som er avtalt. Hovudregelen er at alt dere eig er felleseige når dere er gift, utgangspunktet er derfor at du eig 50% av alt som du, ektemaken, og dere eig. Det er rom for å avtale anna eigarfordeling, dette vil ofte være aktuelt der den eine parten har gått inn med ein større sum frå anna opphav, som f.eks. arv eller sal av eigedom. I tillegg er det rom for å avtale særeige dersom ein vil halde alt avskildt. Skattemelding eller kven som betalar lånet er ikkje i seg sjølv avgjerande for kven som eig kva, det er det avtalen som bestemmer. Dersom ein har avtalt f.eks. ei 40/60 fordeling av huset så er det ikkje av betydning at huslånet er delt 50/50. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Anbefaler å lage felles konto, hvor begge 2 overfører like mye Bare så mye enklere å se hva pengene går til Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Ja, som sagt her så er det nok 50/50, som på skjøtet, som gjelder - dersom dere to ikke har avtalt noe annet. Hos oss valgte vi at den personen som eide leilighet fra før og dermed hadde større egenandel, betjener en tilsvarende mindre andel av lånet. Det er bare mellom oss og banken/eierskapet (50/50) blir ikke påvirket av det. Men det avtalte vi på forhånd, det kan bli litt rart å "reforhandle" om det over kjøkkenbordet i ettertid. Spesielt ugunstig å bli uenige om ved et samlivsbrudd. Lenke til kommentar
Sille30 Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 Takk for oppklarende svar. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Eierbrokk setter dere fast ved kjøp av hus eller etterpå. Har ikke betydning hvem som betaler mest på lånet. Så du eier 50% om ikke dere forandrer eierbrokk. Og som gifte kan dere fordele renter som dere vil. Samlet blir deres skatt den samme, men om han skriver all fratrekk på sin selvangivelse slepper han kanskje unna med 225.00kr i skatt og du betaler 175.000. Om derimot du avskriver lånet på kun din skatteseddel hadde du sluppet unna med 150.000kr i skatt mens han måtte betale 250.000kr hvis du skjønner pointe. (Taller er tatt av lufta - vet jo ikke hva dere tjener) Siden dere har 50/50 og han betaler mer på lånet samt kom med innskudd (gammel hus) er det vel rettferdig at han får fradraget - er min personlig tanke. Lenke til kommentar
Sille30 Skrevet 17. april 2020 Forfatter Del Skrevet 17. april 2020 Ok ja det har du rett i. Fradraget står på han og det er helt uproblematisk. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå