sdhild99 Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Hei, Da er dessverre den tiden kommet for å poste om rust ? Jeg vet ikke om det fortsatt er noe liv i dette forumet, men jeg forsøker meg. Jeg har en 2009 Mondeo som jeg kjøpte ny. Jeg har tatt godt vare på bilen og den er i god stand bortsett fra at den dessverre har begynt å ruste i hjulbuene bak. Det går ikke noe særlig ut på selve bakskjermene, men mest i 'falsen' eller hva det kalles. Den har vært inne på Bay Auto (Ford i Kristiansand) og fått fikset dette 'etter alle kunstens regler' (i følge dem selv) men det gikk ca 1,5 år før det begynte å komme tilbake. Begge bakskjermene ble lakket og sluttresultatet ble pent. Bilen var vel ca 8 år den gangen problemet oppstod. Juni 2020 blir bilen 11 år. Nå er det 2. året på rad at jeg har forsøkt å gjøre noe med dette selv. Målet er selvsagt bare å holde rusten unna og flekke litt på det. I år er det dessverre slik at jeg måtte pusse litt ut på selve bakskjermene pga bobler. Resultatet etter mitt arbeid er heller begredelig. Jeg har ikke noe greie på dette, og uansett er det vel vanskelig å få det fint med en bitteliten touch-up lakk. Det ser ikke ut i måneskinn det jeg har gjort dessverre. Det inni 'falsen' er helt ok, men det som jeg har flekket på selve bakskjermen er tragisk. Jeg er klar over at dette ikke er en veldig spesiell bil og at verdien er ganske lav, men det er så synd med disse hjulbuene når resten av bilen er såpass fin. Den er gått 130.000 km og er en 2.0 TDCI 140HK automat Titanium X stasjonsvogn. Er kampen tapt? Hva kan gjøres? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Følger, jeg har en Focus 2007 med samme symptomer ... også forsøkt utbedret en gang tidligere. I det siste har jeg tittet litt ekstra på bakhjulene på "ikke helt nye" Ford-biler, og det virker å være et ganske utbredt problem. ? Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 13. april 2020 Forfatter Del Skrevet 13. april 2020 Ja det kan dessverre se slik ut ? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 (endret) Ikke vits å reparere på sånt med mindre oppdager det veldig tidlig og tar det med en gang. Her er det tydelig gjennomrustet fra baksiden også, da lar det seg ikke "reparere" (les: dekke over) mer enn veldig midlertidig, med mindre man får byttet stålet. Min 2002 RAV4 "banger" som ikke har fått rustbeskyttelse på flere år ser omtrent sånn ut i hjulbuene... Endret 14. april 2020 av MailMan13 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Mitt forslag: Puss ned og ha på denne Lakker Dra til ditt nærmeste Fluid Film-verksted, og få dem til å sette på noen greasefylte gummilister på falsen. Det stopper videre rustdannelse, og listene ser uansett bedre ut enn rust Bilde av hvordan det ser ut med gummilist i hjulbuen. 1 Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 3 hours ago, MailMan13 said: Ikke vits å reparere på sånt med mindre oppdager det veldig tidlig og tar det med en gang. Her er det tydelig gjennomrustet fra baksiden også, da lar det seg ikke "reparere" (les: dekke over) mer enn veldig midlertidig, med mindre man får byttet stålet. Min 2002 RAV4 "banger" som ikke har fått rustbeskyttelse på flere år ser omtrent sånn ut i hjulbuene... Hei, tror ikke du fikk med bildet her? ? Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 2 hours ago, Kajac said: Mitt forslag: Puss ned og ha på denne Lakker Dra til ditt nærmeste Fluid Film-verksted, og få dem til å sette på noen greasefylte gummilister på falsen. Det stopper videre rustdannelse, og listene ser uansett bedre ut enn rust Bilde av hvordan det ser ut med gummilist i hjulbuen. Jeg kjenner ikke til Fluid Film-verksted, kan du utdype? Jeg kan seff Google. Skal vurdere klemlist. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 (endret) sdhild99 skrev (55 minutter siden): Jeg kjenner ikke til Fluid Film-verksted, kan du utdype? Jeg kan seff Google. Skal vurdere klemlist. Fluidfilm er et oljeprodukt som brukes blant annet til å stoppe rust på biler. Stadig flere antirust-verksteder har begynt å tilby dette som et alternativ til Tectyl o.l. En ting slike verksteder ofte tilbyr er å sette på noen fettfylte gummilister på falsen i hjulbuene. Fettet stopper fuktighet fra å komme til, og fortrenger eksisterende fuktighet. Siden du nevner Kristiansand, her er et verksted som tilbyr Fluid Film der. Spoiler Antirust Vågsbygd AS kan også levere og montere fettlist (beskyttelse for hjulbue) og plastinnerskjermer. Bilen leveres nyvasket utvending etter behandling. Endret 14. april 2020 av Kajac 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå