Gå til innhold

Princo/Datawrite DVD-R plater

RobertX

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive litt om en hendelse jeg har gående angående Datawrite Red Label plater.

Nylig kjøpte jeg et parti på 100 Datawrite Classic Red Label DVD-R fra Komplett.no. Jeg har tidligere kjøpt 75 (3 spindler) av disse platene i butikken her i Trondheim. Disse platene ble brent med min NEC1300A og 1.07v4 (Herrie) uten en eneste feilbrenning. Altså 75/75 gode burns. Alle med 4x hastighet.

Så får jeg altså dette nye partiet som er oppdelt i 4 spindler a 25 disker.

De første 10 platene jeg forsøker å brenne ender opp stort sett som feilbrenninger. Altså at Nero gir melding om at burn failed og at den fikk lesefeil så-og-så på platen. Etter ca 10 plater begynner jeg å bli litt forbannet. Så jeg begynner å tråkle meg rundt i firmware jungelen for NEC1300A spilleren for å se om det er noe med brenneren. Forsøker 1v07 (Dangerous Brothers), 1.08 Herrie, 1.09 Herrie, samt de offisielle. No-go. Jeg brenner ut hele spindelen på 25 plater. Alt etter de 10 første går på 2x uten feilmelding. Så sjekker jeg platene og finner at av de 25 platene jeg har brent ut er det 3....*tre*....plater som fungerer som de skal. Da tester jeg de i begge mine DVD-spillere i PC'en samt begge mine Pioneer DVD stue-spillere (464 og 626). De resterende er enten ikke i stand til å lese menyen på DVD-filmen eller låser seg mot slutten av filmen (masse grafikk-junk på skjermen først og masse chopping). Etter de 25 første var jeg fly forbannet men bestemte meg for å prøve videre i det håp at den første spindelen var feil-vare. Så jeg svir opp 7 nye discer fra spindel nr. 2. Jeg har nå switchet tilbake til 1.07v4 som jeg brukte før problemene med disse discene begynte. Samme greiene. 2 fungerende discer og 5 misburns. Så av totalt 32 brente plater sitter jeg igjen med 5 fungerende plater.

Nå er jeg så forbannet at jeg sender en klage mail til komplett data. Jeg får da beskjed tilbake om at jeg bør bruke firmware 1.06 på disse platene. Javel...så nå har jeg altså nok en gang endret tilbake firmware og flashet med 1.06. Forsøker en ny disc og brenner i første omgang ut på 4x. Tester så filmen på PC'en. Hele sulamitten henger seg og filmen nekter plent å komme inn på menyen. Tester den på stue DVD-spillerne....samme greia. Nekter å lese forbi valg av nasjonalitet (engelsk/norsk/dansk etc.). Henger seg opp.

Jeg vet jo at Princo er noe skikkelig søppel. Men jeg visste faktisk ikke at Datawrite Red Label også hadde Princo's kode (i DVD-Decrypter kommer disc koden-id'en fram når du setter opp for å brenne image).

Her er mitt spørsmål....bør jeg gå på Komplett og kreve pengene tilbake for hele ladningen? Jeg betalte tross alt ca 1600 kr platene. Og nå viser de seg å være fullstendig bingo. Må si at jeg er skikkelig fly forbannet over å ha kjøpt katta i sekken her. Det hører forsåvidt også med til historien at jeg har forsøkt å brenne Verbatim, That's Write og Medianca innimellom uten noe problem. Så det er for meg åpenbart et problem med platene.

Og de som vil hevde at Datawrite Red Label er billig-plater og at man ikke kan regne med annet...de koster jo faktisk endel mere enn That's Write platene som er utrolig mye bedre. De koster faktisk ganske mye mere enn Princo platene også. Men det ER faktisk Princo kode på platene! Så jeg vil påstå at Datawrite Red Label = Princo.

For å være helt ærlig så synes jeg ikke forhandlerne burde selge Princo plater i det hele tatt. Makan til søppel-plater har jeg ikke sett. Hvordan kan man med god samvittighet selge et produkt man vet er et "bingo-produkt"?

Vil gjerne høre noen tilbakemeldinger før jeg tar saken videre med Komplett. I første omgang ble jeg avspist med at de ikke ville ta tilbake platene. Hadde faktisk forventet litt bedre tilbakemeldinger så mye penger som jeg har lagt igjen hos dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, princo ER princo. Noen er ok mens andre er helt ubrukelige.

Første parti med datawrite PRINCO var heller dårlig, mens neste var bra.

Mine erfaringer:

Plater som starter med serienummer 4XM, 4XP, 4XB, 4XPB og 4X- har for meg vært bra.

De fleste (ikke alle) som starter med 4XH eller kun H eller M har vært ubrukelige/dårlige.

Hva starter serienummeret på de platene du har med?

Skal du kjøpe princo så gå heller til brenner.no - de siste partiene han har hatt har vært rimelig bra (4XPB serienummer).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte først 25 plater fra Komplett - virket OK.

Deretter kjøpte jeg 40 plater fra brenner - 30 OK, 10 defekte.

Kjøpte så 100 plater fra brenner.no, 96 OK.

Har bestilt 100 til fra brenner.no, håper disse er av god kvalitet.

Min erfaring er at Princo Datawrite Red Label Classic V2 er av variabel kvalitet, men brukbar sett i forhold til prisen. Jeg bruker Herries 1.07 v4b firmware på min Nec 1300a. Mediakoden kan variere fra spindel til spindel...

Jeg synes Komplett burde akseptere retur av de platene du ikke får til å virke!

Lasse

Endret av wintel
Lenke til kommentar

Da har vi vel fått en liten forklaring...mine plater har 4XH som startkode. Men de to uåpnede spindelene kan jeg ikke sjekke :-( koden er skjult.

That's Write bruker vistnok Ritek's kode-standard. Og Ritek er et ganske annerkjent billig-merke. Svært høy standard i forhold til pris.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle skrive litt om en hendelse jeg har gående angående Datawrite Red Label plater.

Min erfaring:

Datawrite Red Label er fullstendig ubrukelige. Kjøpte en pakke på 25 og de får alle feil i ytterste 10% av plata. Også med ND-1300, prøvd det meste av firmware.

Ga opp skiten og kjøper Verbatim i stedet. Dyrt ja, men ikke en feil og ****** ikke verd det å drive å knote og feilbrenne og styre med skitplater. De varer forhåpentligvis en del lengre også, for selv om en Red Label plate skulle klare å kreke seg gjennom verify'en rett etter å ha brent den, bruker den nok det som finnes av error correction.

Så om du trenger noe som varer, skaff noe annet. Og hvis vi snakker om å brenne ut kun for å spille en gang på DVD-spilleren, skaff en Kiss DP-500 og spill over nettverket istedet...

Personlig savner jeg et enkel SATA tray. for å bruke som en gigantisk diskett. SATA er jo hot-swap, så hvorfor er det ikke noe sånt? Noe sånt som "Kingwin KF-72 Serial ATA Mobile Rack", koster $15 i USA men finnes ikke her hjemme. Sukk.

Kjella

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Synes absolutt du skulle forlange penger tilbake. Du har vært maks uheldig med det partiet.

Etter alle problemene som har vært beskrevet om dvd brenning, håper jeg da ingen blir skremt fra å kjøpe seg en brenner ;) Har selv 1300A.

Når det gjelder Princo, har ikke jeg så dårlige erfaringer. Ca 5-10% feil av 100 plater er ikke

så ille. Ikke når man tenker på at de koster 1/3 del av f.eks Verbatim. Men med Princo bør man alltid sjekke platen etterpå, skippe gjennom alle kapitler, teste lyd osv. Gjør man det til en vane, unngår man kjedelige overraskelser senere. Firmwarejungelen kan være farlig å bevege seg i! Jeg fikk trøbbel etter å ha oppgradert til 1.07, men med den siste versjonen av 1.08 går det strykende. Jeg har også erfart forskjeller etter hvilke program jeg bruker. Synes ikke Nero virket stabilt med dvd, har best erfaring med CloneDVD. Og den nye versjonen av DVDFab ripper plater på en suveren måte, også season discs! (The Simpsons f.eks).

Mitt tips; Har du en kombinasjon av software/hardware/firmware som funker... don't "fix" it! ;)

Endret av Wave
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene!

Jeg kommer til å kjøre denne saken med Komplett til vi har en løsning. Kommer ikke til å gi meg på å få returnert platene og få en kompensasjon for de feilbrente platene.

Synes det er veeeeldig dårlig at ikke produksjonskoden vises utenpå eller gjennom forseglingen. Dermed har vi som forbrukere null mulighet til å kontrollere hvilken produksjonsserie platene stammer fra. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg returnert samtlige plater etter å ha åpnet forseglingen og sett produksjonskoden.

Er nå godt inne i et nytt parti That's Write DVD+R plater og de går som smurt!!! Og dette er plater som ligger ca 50-lappen under Datawrite for en 25-spindel.

Jeg kommer nok til å oppgradere firmwaren til 1.09 igjen og gå fullt og helt over til That's Write platene. Man trenger jo ikke å kjøpe seg trøbbel heller...

Håper dere alle får en herlig nyttårsaften.

-R-

Lenke til kommentar
Men med Princo bør man alltid sjekke platen etterpå, skippe gjennom alle kapitler, teste lyd osv.

Dersom man har en Lite-On DVD-spiller eller brenner, kan man bruke Kprobe til å sjekke om platen er lett å lese med. Det er utrolig mye lettere og mer nøyaktig enn å forsøke å finne steder som er vanskelige å lese manuelt. Dersom man ikke har Lite-On, kan man bruke DVDSpeed, og se om lesehastigheten synker mye, men siden nye PC-spillere stort sett leser bedre enn stuespillere, kan det være at platen likevel vil hakke på en stuespiller.

Lenke til kommentar

Ok, nå begynner jeg å bli fristet til å poste hele korespondansen med Komplett. Liker aldeles ikke den avvisende holdningen jeg får nå...sjekk siste melding;

"Hei.

Vi kan ikke garantere for inkompabilitet når det gjelder DVD-plater. Her lønner det seg å kjøpe et mindre antall først, for å se om de virker - før man kjøper et større antall. Da varen ikke er som ny lenger, får vi ikke tatt de tilbake. Beklager.

mvh

xx

"

Begynner å bli litt parodisk dette her...har jo allerede opplyst om at jeg har kjøpt 3 slike spindler tidligere uten problemer. Har foresten sjekket de og det var produkt-kode 4X. De fungerte perfekt. Begge de 2 spindlene jeg åpnet og brukte var 4XH plater.

I tillegg er de to resterende spindlene fortsatt forseglet. Varen ikke som ny lenger? Har du hørt slikt vås!!!!??? Nå begynner jeg å bli skikkelig forbannet. Må innrømme at jeg aldri har hatt noe å gjøre med service/support avdelingen til Komplett å gjøre tidligere, men dette er laaaangt under det jeg hadde forventet.

Lenke til kommentar

Vel, jeg får spise mine ord...har fått avtale med Komplett nå om retur av de resterende platene mot at jeg får 3 spindler tilbake. Har et tap på 1 spindel men må vel si meg fornøyd likevel. Så...kudos til Komplett for at de tilslutt skar igjenom med en ok avtale.

Som avsluttende visdomsord vil jeg si...

ALDRI MERE PRINCO/DATAWRITE!!!!!

Holder meg til That's Write DVD+R fra nå av.

Fortsatt god nyttårsaften til alle.

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...