Omnithunder Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Subara skrev (54 minutter siden): I går kveld kjørte jeg 13 mil. Måleren stod på ca. 4.25 da jeg satte på laderen i formiddag. Etter flere timer står den fortsatt på 4. Det positive du nå har fått vite er at bilen lader som den skal. Du startet når batteriet ladet med 4,75A i går kveld. Etter endt kjøretur startet ladingen på 4,25A i dag. Siden batteriet tar imot såpass høy ladestrøm trenger du nok heller ikke nytt batteri. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 (endret) Hvis den viser 4 med laderen på max så vil jeg tro det skal gå bra. Du kan svippe innom f.eks. Biltema og kjøpe det billigste multimeteret du finner. Da blir det enklere å holde kontroll. Du måler da spenning på batteriet på morgenen, før du starter bilen. Du skal da ha ca. 12,6V. Har du 12,0V så begynner det å bli skummelt. Ved ca. 11,4V så er batteriet omtrent tomt. Etterpå kan du måle spenningen på batteriet med motoren i gang. Da skal du ha ca. 14,4V. Endret 14. april 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Subara skrev (6 minutter siden): Vil eventuelt 4 på måleren være godt nok til å kjøre ned til nærbutikken for å handle og få bilen igang igjen etterpå? Det vil ganske sikkert gå helt fint. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 Omnithunder skrev (20 minutter siden): Det positive du nå har fått vite er at bilen lader som den skal. Du startet når batteriet ladet med 4,75A i går kveld. Etter endt kjøretur startet ladingen på 4,25A i dag. Siden batteriet tar imot såpass høy ladestrøm trenger du nok heller ikke nytt batteri. Det var gode nyheter! Den ladet noe etter kjøreturen i går, ja. Antar at tallene er korrekte. Bilen har vært treg å starte over lengre tid. Den gamle bilen pleide jeg å varme opp før jeg dro ut på vinteren med kabel fra bilen til stikkontakt på veggen (mulig det var lading av batteriet?), men har manglet denne muligheten etter å ha kjøpt ny bil. Et multimeter skal anskaffes. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Subara skrev (2 timer siden): Den gamle bilen pleide jeg å varme opp før jeg dro ut på vinteren med kabel fra bilen til stikkontakt på veggen (mulig det var lading av batteriet?), men har manglet denne muligheten etter å ha kjøpt ny bil. Det var nok montert motorvarmer i den gamle bilen, ikke lader. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 OK. Måleren var var omtrent på 4.25 klokka 12 på formiddagen i dag og nå kl 21.30 ser den slik ut. Hvor mange timer kan jeg la laderen stå på? For å av slutte ladningen tar jeg selvfølgelig ut stikkontakten først. Men er rekkefølgen viktig for når jeg tar av klypene? Det lades jo ikke så lenge kontakten ikke står i. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 La laderen stå på til den lader med ca 1A. Du kan gjerne slå den av om natten og fortsette i morgen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Sett laderen på min på den siste ladinga. Noen ladere har litt drøy spenning på max så strømmen aldri vil falle så langt ned. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 sedsberg skrev (1 minutt siden): Sett laderen på min på den siste ladinga. Noen ladere har litt drøy spenning på max så strømmen aldri vil falle så langt ned. Godt poeng. Ikke lett å huske på alt i farten. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Sånn lite "better safe than sorry" triks er å blåse litt over batteriet før du kobler av klemmene. Det utvikles knallgass når man lader slike batterier og det kan bli heftig smell om du får en gnist og antenner det. Er minimale sjanser for eksplosjon, men ikke store jobben å blåse litt på batteriet uansett. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 sedsberg skrev (19 minutter siden): Sett laderen på min på den siste ladinga. Noen ladere har litt drøy spenning på max så strømmen aldri vil falle så langt ned. Betyr det å sette den på low. Den står på high. Complexity skrev (11 minutter siden): Sånn lite "better safe than sorry" triks er å blåse litt over batteriet før du kobler av klemmene. OK, skal blåse. Det står også at man kan løsne korker på toppen, men det har jeg vel ikke. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 4 minutes ago, Subara said: Betyr det å sette den på low. Den står på high. OK, skal blåse. Det står også at man kan løsne korker på toppen, men det har jeg vel ikke. Vedlikeholdsfrie batterier har ikke korker nei. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 8 minutes ago, Subara said: Betyr det å sette den på low. Den står på high. Ja. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Subara skrev (9 minutter siden): Betyr det å sette den på low. Den står på high. Ja. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Complexity skrev (25 minutter siden): Sånn lite "better safe than sorry" triks er å blåse litt over batteriet før du kobler av klemmene. Det utvikles knallgass når man lader slike batterier og det kan bli heftig smell om du får en gnist og antenner det. Er minimale sjanser for eksplosjon, men ikke store jobben å blåse litt på batteriet uansett. Knallgass trenger du ikke å tenke på utendørs med så lav ladestrøm. Trekk ut kontakten til laderen før du kobler i fra batteriet, så er du trygg. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 Bilen står innendørs i garasjen og lader. Trakk ut kontakten til laderen først, ja. Og da er det vil hipp som happ hvilken klype jeg tar av først etter at kontakten er ute. Men derimot hvis laderen er et annet batteri fra en annen bil, så må man tenke på rekkefølgen pluss og minus når jeg tar klypene av og på tenker jeg. Men det blir til en annen gang? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Subara skrev (5 minutter siden): Bilen står innendørs i garasjen og lader. Trakk ut kontakten til laderen først, ja. Og da er det vil hipp som happ hvilken klype jeg tar av først etter at kontakten er ute. Men derimot hvis laderen er et annet batteri fra en annen bil, så må man tenke på rekkefølgen pluss og minus når jeg tar klypene av og på tenker jeg. Men det blir til en annen gang? Da finner du korrekt svar her https://bilxtra.no/rad-og-tips/montering-og-veiledning/bruk-startkabler/ Lenke til kommentar
Subara Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 Takk, takk. Har flere startkabler av den typen liggende og la et par i bilen i går. En del år gamle, så spørs om de er med spenningsvern. "Når bilen går på tomgang osv." Her fikk jeg noe å lese på. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 16. april 2020 Forfatter Del Skrevet 16. april 2020 (endret) Jeg lurer på om det er noen vits i å fortsette å lade nå? Etter å ha sammenlignet bildene ser jeg likevel at det har skjedd noe. Onsdag 15. april kl. 11.30 Torsdag 16. april kl. 22.30 Endret 16. april 2020 av Subara Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Batteriet er nok så godt som fullt. Nåla vil aldri falle helt til null. Som sagt så kan et multimeter eller en batteritester gi bedre svar. Evt. en intelligent lader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå