Subara Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Jeg får ikke startet bilen. Det røde symbolet ladelampe for batteri vises. Siden verkstedet har stengt i dag, så jeg kan ikke spørre dem. Jeg ser på videoer på youtube om hvordan jeg lader batteriet for å løse problemet. I introduksjonsboken til min Subaru XV vises bare hvordan man går fram når man bruker startkabler ved hjelp av en annen bil, mens jeg skal bruke starthjelper. Det står, pass på at hjelpebatteriet er 12V, noe det er og at minuspolen på dette batteriet er koblet til gods. Betyr gods metall? og hvor er det lurt å feste den? Når man starter ved hjelp av annen bil skal sort klype festes til endebolten på fjærtårnet (se bilde), noe jeg antar jeg ikke skal gjøre. Er det riktig måte? 1) Rød klype fra laderen til plusspol. 2) Sort klype festes til gods. 3) Sette støpslet til laderen i stikk- kontakten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Det du har der er en batterilader. Ikke en hjelpestarter. Men skal du lade kobler du pluss-klemma til pluss på batteriet. Så kobler du minusklemma til noe av rent metall et sted på bilen eller motoren. Du kan også koble minusklemma rett på minus på batteriet så lenge du er sikker på at du får god kontakt. Så til slutt kobler du laderen til stikkontakt. Når du kobler fra laderen så drar du først ut fra stikkontakten og så kobler du fra batteriet. Batterilampa skal lyse når tenninga er på men motoren av., Dette er ikke en feil men viser bare at lampa fungerer. Den skal ikke slukke før du har startet motoren. For å sjekke batteriet må du ha et multimeter eller en batteritester. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Del Skrevet 13. april 2020 (endret) Kan jeg bruke batteriladeren til å starte bilen? Det er kjøretøysymboler på den. Hvis ikke er det bare å avslutte prosjektet. Er det feil å koble minusklemma til festebolten på fjærtårnet? Et godt alternativ, siden jeg har klart å finne ut hvor denne er. Så jeg har faktisk en minuspol til høyre på batteriet. Trodde det ikke var det i moderne biler. Endret 13. april 2020 av Subara manglet et ord Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Du kan ikke starte bilen med laderen, men du kan lade opp batteriet slik at du senere kan starte bilen fra batteriet. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Kan du ikke bare la batteriladeren lade batteriet en stund, f.eks en time, så prøve å starte? Du kan feste der det står i instruksjonsboken ja, fjærtårnet er gods/minus 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Den laderen klarer kanskje 10 ampere. For å starte bilen trenger du trolig nærmere 50 til 100 ampere. Så du kan bare glemme å starte med den. Du kan fint feste minusklemma i bolten til dempertårnet. 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Del Skrevet 13. april 2020 ...feste minus i bolten i fjærtårnet og la laderen stå på i en time. Og så tut og kjør? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Hvis batteriet er flatt så må du nok lade i langt mer enn en time. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Du er faktisk så heldig å ha strømmåler på den laderen. Hvis du setter på laderen og nåla knapt beveger seg så er batteriet allerede fullt. Da vil det ikke hjelpe å lade. Hvis nåla spretter opp et godt stykke så vet du at batteriet tar imot lading. Du kan da la det stå til nåla er nede på rundt 1A. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Del Skrevet 13. april 2020 ..nåla ned på rundt 1 A , hva betyr det. 0-2-4-6-8-10-12 står det på måleren. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 (endret) Mellom 0 og 2. Jo mer strøm som går inn på batteriet jo høyere går nåla. Når batteriet er fullt skal nåla være ned mot null. Endret 13. april 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Del Skrevet 13. april 2020 Jeg satte den på high. Nålen stod først på 10. Nå står den mellom 8 og 10. Kanskje dette løser seg! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 4 minutes ago, Subara said: Jeg satte den på high. Nålen stod først på 10. Nå står den mellom 8 og 10. Kanskje dette løser seg! Bare å la den stå å lade en stund da. Om den fortsatt ikke starter etterpå så prøv å ta av minuspolen på batteriet og la den være av i noen minutter før du setter den tilbake. Av å til kan startspærra på biler tulle litt og det bruker å løse seg med en reset. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Del Skrevet 13. april 2020 Datteren som skal hentes maser. Tar det ca. 2-3 timer? Ja, jeg ser det er et eget kapittel om startsperre. Og noe om at man ikke måtte holde inne startknappen sammenhengende i mer enn 10 sekunder. Det kan jeg jo godt ha gjort tidligere i dag. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Prøv etter en time f.eks. Starter den ikke så sett på laderen igjen. Bare husk å koble fra laderen når du prøver å starte. Det tar minst ca. 10 timer å lade et helt tomt batteri til 100%. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Omnithunder skrev (36 minutter siden): Hvis batteriet er flatt så må du nok lade i langt mer enn en time. Tenkte en time for å starte, vil tro det holder.. Å lade fullt krever mye mer ja Lenke til kommentar
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Del Skrevet 13. april 2020 En time høres bra ut, hvis den er snill å starte. Er det ikke slik at bilen lader nå man kjører. Jeg skal kjøre 65 km x 2 etterpå. Hvis jeg ikke slår av motoren ved ankomst, så kjører den tilbake igjen til utganspunktet. Og så lader jeg resten i morgen. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Litt dumt å legge ut på kjøretur med nesten tomt batteri, uten at en vet hva årsaken til at batteriet var utladet er. Dersom dynamo/laderegulator ikke er i stand til å lade batteriet ender det fort opp med stans langs landeveien. Siden TS ikke virker spesielt kyndig vil jeg anbefale å lade ihvertfall et par timer, selv for en relativt kort tur. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Hvis ladelampa/batterilampa slukker når motoren starter så skal man være relativt trygg. Faren er da hvis man stanser motoren. Da kan man risikere å ikke få start igjen. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Subara skrev (3 minutter siden): En time høres bra ut, hvis den er snill å starte. Er det ikke slik at bilen lader nå man kjører. Jeg skal kjøre 65 km x 2 etterpå. Hvis jeg ikke slår av motoren ved ankomst, så kjører den tilbake igjen til utganspunktet. Og så lader jeg resten i morgen. Hvis bilen lader godt, så vil dette gå bra. Dersom det er feil ved bilens dynamo/laderegulator, så vil ikke batteriet lades. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå