Gå til innhold

Kansellert flyreise - KLM tilbyr kun voucher


Anbefalte innlegg

KLM har kansellert flyvning på deler av en reise jeg har bestilt i mai og tilbyr nå voucher som erstatning noe jeg ikke er interessert i.

Noen som har erfaring med hvordan man best går frem i dette tilfellet for å få tilbake pengene uten å tråkke feil? Reklamere til kortselskap? Bruke reiseforsikring? Leser på Europeiske sine sider at dersom man aksepterer å ta imot en voucher har man fått erstatning og de erstatter da ingenting.

Hvis jeg tolker vilkårene til KLM riktig kan man få voucheren utbetalt etter 1 år, men synes det virker merkelig at KLM skal sitte på pengene så lenge for deretter å betale de ut.

KLM.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre KLM fullstendig har endret policy rundt vouchere så er vouchere som de gir ut helt verdiløse. Som jeg fortalte om i en annen tråd måtte en jeg kjenner gi opp å bruke voucheren han fikk. Han er absolutt ikke tapt bak en vogn med det ville pga alle regler og unntak KLM hadde blitt dyrere å bestille en reise og bruke voucheren enn å bestille samme reise med KLM uten å bruke voucheren. Han trodde ikke det kunne være mulig, men det var det.

Det er forståelig at KLM ønsker beholde pengene, men det burde likevel være regler de har å forholde seg til. Disse reglene har enda ikke blitt opphevet. Ville lett opp lovtekst og bedt dem om å følge den. Du hadde bestilt en reise på en bestemt dag som antagelig var i forbindelse med en spesiell hendelse. Den hendelsen er over nå og KLM kan ikke påstå at du likevel skal reise med dem til denne hendelsen engang i fremtiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var det før de gikk over til å bare ville tilby vouchere og ombooking?

Fant for øvrig denne etter litt søking:
Flyselskapene KLM, Air France og Lufthansa lar ikke kundene få tilbake penger for kansellerte reiser gjennom sine nettsider. Det er ulovlig, ifølge Forbrukerrådet.

Så da prøver jeg fremgangsmåten her så får vi se hvor lenge jeg må vente og hva utfallet blir til slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg er ikke sikker. Flighten be kansellert pga korona og jeg søkte om refund tror jeg (jeg er trygg på at jeg ikke valgte voucher). KLM er utrolig uoversiktlige i prosessen så det virker å være veldig enkelt å gå i fella... Jeg purret på de forrige uke og da var svaret at de var veldig opptatt.

Jeg tar det også videre som artikkelen beskriver, men først må jo KLM faktisk bekrefte at de ikke vil betale tilbake. Må si jeg har mange ganger vært skuffet over KLMs service, men desverre er de de eneste som flyr ruten jeg bruker til vanlig.

Lenke til kommentar

Da var du sikkert ute i tide, jeg klarer ikke å se at man har noe annet alternativ enn å be om voucher nå. Jeg tar derfor ikke sjansen på å fylle ut skjemaet og ende opp med en voucher som er potensielt verdiløs for min del. Har derfor sendt en skriftlig henvendelse hvor jeg ber om tilbakebetaling og at jeg ikke aksepterer voucher eller ombooking. Så får vi se om de svarer før sommeren eller ikke.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her innrømmer vel KLM i praksis at de er illikvide og ikke er i stand til å betale deg pengene?

Jeg tror jeg ville reklamert til kortselskapet allerede nå. Du har krevd tilbakebetaling, og KLM har avvist dette («we have to divert from our normal practice»). 

Lenke til kommentar

Jeg har sendt skriftlig henvendelse til KLM og nylig fått et langt blablabla-svar om hvor fleksibelt det er med voucher og at den er refunderbar om 12 måneder. Så ja, jeg skal ta kontakt med kortselskapet og høre hvordan de stiller seg til dette. Ellers tror jeg at jeg kan benytte reiseforsikringen også, men prøver kortselskapet først. Voucher skal jeg uansett ikke ha.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan gikk det i denne saken?

Har selv bestilt flyreise med Air Baltic via Sembo. Har fått e-post fra flyselskapet om at flyet er kansellert, og at de tilbyr meg voucher for reisebeløpet pluss 20 euro pr strekning pr person. Er ikke interessert i noe slikt og har krevd pengene tilbake fra Sembo. Får ikke annet svar fra reiseselskapet den siste måneden enn at det er stor pågang og at de ikke kan svare meg siden det er mer enn 10 dager til avgang.

Har tatt kontakt med kredittkortselskapet og sagt at jeg vil ha pengene mine tilbake da jeg ikke får varen/tjenesten jeg har bestilt, men de insisterer på å sende meg videre til forsikringsselskapet. I min bok er det kortselskapet som har ansvaret i dette tilfellet. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Jeg har reklamert til kortselskapet som var veldig imøtekommende og forståelsesfulle. Har siden sendt inn dokumentasjon uten å ha hørt noe mer etter det så saken er ikke ferdig. Kortselskapet var for øvrig klare på at dette var en reklamasjon og at jeg ikke skulle bruke reiseforsikringen som følger med kortet, men det tror jeg har med at de kan få refundert pengene sine fra flyselskapet når det er reklamasjon og ikke forsikringssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...