Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffavbrudd samfunnstraff

Gjest 76145...98c

Anbefalte innlegg

Gjest 76145...98c

Hei,

Jeg har en samfunnstraff. Har et år igjen av 1.5 år og 300 timer av 400 timer cirka. Nå med disse tilstandene har det blitt straffavbrudd, i første omgang 4 uker til og med idag. Men jeg regner med det forsetter igjen nå og at jeg sikkert kan forvente et nytt brev.

Det som slår meg som rart er jo at det må vel være en grense for hvor lenge de kan gi meg straffavbrudd, for straffen blir jo pauset, selv om man har de samme restriksjonene som om en har samfunnstraff. Feks ikke lov reise utenlandsk osv. Det vil si for hver dag de pauser straffen, blir den jo også økt. Det er jo svært ugunstig ifm jobb mm.

Det bør jo ikke være et problem å gjennomføre samfunnstraff uansett nå, da mange jobber, inkludert arbeidsgivere til friomsorgen jobber ordinært selv med corona nå?

Sitat

Strgjfl. § 57. Straffavbrudd Kriminalomsorgen kan avbryte gjennomføringen av straffen dersom den domfeltes helsetilstand tilsier det, eller det for øvrig foreligger særlig tungtveiende grunner som ikke kan avhjelpes på annen måte. Når det fremstår som nødvendig for at avbruddet skal være sikkerhetsmessig forsvarlig, skal kriminalomsorgen fastsette slike vilkår for avbruddet som nevnt i § 58 første ledd. Forskriften § 5-3.

Straffavbrudd Avbrudd gis i en bestemt periode av inntil 4 uker og kan senere forlenges én gang med inntil 4 uker. Spørsmålet om ytterligere forlengelse skal forelegges overordnet nivå for avgjørelse. I særlige unntakstilfeller kan regionalt nivå innvilge avbrudd for en ubestemt periode. Avbruddets totale lengde må stå i rimelig forhold til dommens lengde og begrunnelsen for avbruddet.

Hva vil siste avsnitt bety for meg for eksempel? "Må stå rimelig i forhold til .."

Anonymous poster hash: 76145...98c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr enkelt og greitt at dersom straffa skal utsettast utover 2 x 4 veker så må det gjerast ei vurdering på om du får urimeleg store ulemper ved varig utsetting sett opp mot den straffa du har fått og koronasituasjonen som har ført til utsettinga. 

Kva dette eksakt betyr for din del kjem ann på mange faktorar. Det kam slå litt begge vegar, det er fleire som har blitt lauslatt frå fengsel på grunn av koronafaren. På den andre sida så burde nettopp koronasituasjonen gjere det forholdsvis enkelt å finne samfunnsnyttige arbeidsoppgåver til deg. 

Lenke til kommentar

Straffavbrudd er et unntak fra hovedregelen om at straff skal gjennomføres fortløpende. Forarbeidene sikter klart til at det er snakk om en bestemmelse som er ment å være en lettelse for domfelte, med tanke på at bestemmelsen innledes med en henvisning til domfeltes helsetilstand. Det samme indikeres av retningslinjene etter strgjfl. § 35 som er den tilsvarende bestemmelsen om fengselsstraff. 

Det er dermed uklart om bestemmelsen egentlig kan brukes i en situasjon der domfelte ikke ønsker straffavbrudd. 

Lenke til kommentar
Gjest 76145...98c
krikkert skrev (51 minutter siden):

Straffavbrudd er et unntak fra hovedregelen om at straff skal gjennomføres fortløpende. Forarbeidene sikter klart til at det er snakk om en bestemmelse som er ment å være en lettelse for domfelte, med tanke på at bestemmelsen innledes med en henvisning til domfeltes helsetilstand. Det samme indikeres av retningslinjene etter strgjfl. § 35 som er den tilsvarende bestemmelsen om fengselsstraff. 

Det er dermed uklart om bestemmelsen egentlig kan brukes i en situasjon der domfelte ikke ønsker straffavbrudd. 

Vil det si jeg for eksempel kan kreve dette går som tid brukt på straffeguennomføring? 

Anonymous poster hash: 76145...98c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...