Gå til innhold

Kan kortet ha blitt skadet

fawsum

Anbefalte innlegg

Har hatt et Powercolor 9800 pro en stund nå, og viften har stoppet, noe jeg har funnet ut at ikke er så veldig uvanlig for dette kortet. Jeg har brukt PC-en en stund etter at viften sannsynligvis stoppet. PC-en hang seg opp da jeg prøvde å spille, men til surfing på internett o.l. var det ingen problemer.

Det jeg lurer på er om skjermkortet kan ha tatt skade av å stå på slik uten vifte? Jeg har tenkt til å investere i vannkjøling, men det er litt kjedelig å montere dette, og dermed miste garantien, for så å finne ut at kortet har tatt skade. Jeg hadde en rimelig ok luftgjennomstrømming i kabinettet, hvis dette skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det Swag fortalte begynner jeg å tro at kortet er i orden, men hvis det er noen som mener motsatt, må de bare rope ut.

Jeg prøvde å berøre siden av kjøleribben, men da brant jeg meg på under brøkdelen av et sekund. Vet ikke om dette kan være relevant informasjon.

Endret av fawsum
Lenke til kommentar

Var litt kjapp med å skru på lokket etter jeg hadde mekket litt i maskinen, og glemte å koble vifta på skjermkortet (gf4 ti4200, overklokket også) til viftestyringen. Hadde maskinen på en stund, tilsynelatende uten at det skjedde noe uvanlig. Jeg prøvde ikke å spille da.

Kortet funket uansett like bra som alltid etter det. For øvrig blir mitt nye kort, et radeon 9800pro ganske så varmt på baksiden av core, jeg kan ikke holde fingeren der i ubegrenset tid uten å brenne meg.

Tipper at kortet ditt vil funke helt problemfritt.

Lenke til kommentar
om vifta har stoppa, kan du få igjen eit nytt kort på garantien med forhandlaren din.

Jada, jeg vet det, men det kan jo ta over en uke å få byttet, (eller?). Det er mye mer fristende å bare beholde dette kortet, når jeg har tenkt til å sette inn vannkjøling uansett.

Lenke til kommentar
om vifta har stoppa, kan du få igjen eit nytt kort på garantien med forhandlaren din.

Jada, jeg vet det, men det kan jo ta over en uke å få byttet, (eller?). Det er mye mer fristende å bare beholde dette kortet, når jeg har tenkt til å sette inn vannkjøling uansett.

Du vil sannsynligvis bare få ny vifte, for kortet fungerer nok 99% sikkert likevel. Jeg har også testet GF4 TI4200 kort med "passiv" kjøler. Det går greit i 2D, men i spill henger maskinen. Kortet ble ikke ødelagt pga dette. Hvis man kjører helt uten kjøler, da tror jeg det blir problemer.

Har du ikke et reservekort liggende da? Et gammelt vrakkort som fungerer for surfing ihvertfall? Alle PC-byggere burde ha litt reservedeler liggende, ev. låne litt fra en mindre brukt PC.

Hvis du likevel skal igang med vannkjøling meget snart, så hadde jeg droppet å sende inn kortet. Men det kommer jo an på hvor lenge det er til.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ingen reservekort for hånden. PC-en som 9800 kortet sitter i er faktisk mitt første selvbygg.

Jeg hadde tenkt å bestille vannkjøling i løpet av de nærmeste dagene. Jeg har ikke så veldig mye erfaring, men tror da at jeg greier det fint, med mindre det å montere vannkjøling er veldig mye vannskeligere enn å sette sammen en pc.

Uansett, takk for hjelp. Tror jeg beholder kortet jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...