Gå til innhold

Lesernes forklaringer på få elbiler i distrikene: For få ladestasjoner og rekkeviddeangst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva er vitsen å ta seg tida til å forklare noko til dykk, da? Dykk har jo aktivt demonstrert at dykk berre "gløyme" det...

I bunn og grunn, gje meg ein grunn til å diskutere med dykk i det heila tatt, gitt at dykk berre er her for å grine om kor fæle elbiler er, hovudsakleg med tullete påstander, utdatert informasjon, fiktive og absurde scenarioer...

Det er vel ikkje mi jobb lengre når dykk ikkje gidd å fortsetta illusjonen at dykk berre spør uten interesse for svaret.

Også: uname -l dreiv jo med ein rekke påstander, deriblant at elbilers svakheter var godt testet, men framleis har han ikjke kommet med kilder for dette utover "ein kar med Tesla klaget seg over batteriforbruk"... Sjølv om det skulle vore fælt lett om han ikkje var full av skit på dette...

I staden argumentere han for common sense, plutseleg. Nei, han påsto det var godt testet. Då skal han få gjera arbetet han skryter på at eksisterer.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (20 minutter siden):

I bunn og grunn, gje meg ein grunn til å diskutere med dykk i det heila tatt, gitt at dykk berre er her for å grine om kor fæle elbiler er, hovudsakleg med tullete påstander, utdatert informasjon, fiktive og absurde scenarioer...

Jeg kjører elbil og er ærlig rundt hva det er og dens fordeler mot bensin og diesel. Det som er trist å se er løgn og falske påstander som ikke gjør noenting for å få skeptiske over til å kjøpe dem. Effekten blir totalt motsatt. 

Elbiler sliter med rekkevidde på vinterstid, det er jo ingen hemmelighet, og man må lyve greit til seg selv for å ikke klare å erkjenne det faktum. Elbiler er også dårlig på tauing. Elbiler er dog genialt for matpakke kjøring og kortere turer hvor man kan utnytte energi man har fått fra saktelading. Men så kjapt man starter å måtte vurdere hurtiglading, så er opplevelsen mye kjipere der enn ved påfylling av flytende drivstoff. Antall ganger man må stå og prate med service-sentre for hurtiglading er litt for høyt, og det er kjipt at bilen bestemmer hvor man må ta pausene sine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Trestein said:

Trur du tuller litt her Sturle. På Vestlandet opplever vi ofte tørr luft. Svært tørr. Ned til 2 gram PR kilo tørr luft. ISO standarden som motorene blir testet etter er 6-9gram vann PR kilo luft. Reiser man litt rundt i verda er tropene ofte verst. Her kan det være opptil 30gram vann PR kilo tørr luft.

For å få so tørr luft på Vestlandet må det vere austavind og opphaldsver, og det er det neimen ikkje ofte.

10 hours ago, Trestein said:

No har eg målt forbruk på mine biler nøyaktig i 30år. Aircondisjon og regn gjer omtrent samme økning. På min bil gjer vinterdekk lågare forbruk pga bredden. Høgt lufttrykk i dekka gjer også litt utslag.

Interessant det med vinterforbruk og breie dekk.  Eg har i alle år hatt lågare gjennomsnittsforbruk om vinteren enn om sommaren på elbilen min, stikk i strid med alt eksosfanatikarane går med på.  Eg har ikkje breiare dekk om vinteren enn om sommaren, men dei er jo relativt breie.  Vinterdekka har òg mindre rullemotstand enn sommardekka og eg køyrer myke i Europa på motorvegar med høg eller ingen fartsgrense om sommaren.  Ikkje er det spesielt kaldt her eg bur heller.  Det kaldaste eg har sett er -9 °C.  Det er stort sett 13 °C og regn året rundt.

10 hours ago, Trestein said:

Når det gjelder kjøring i stigninger merker man mindre til dette fordi bilens motor øker virkningsgraden dramatisk når det går oppover.

Javel?  Den gamle dieselbilen min hadde vesentleg høgare forbruk i kupert terreng med bratte oppover- og nedoverbakkar enn i flatt terreng.  Oppover auka forbruket pr km mykje, som er logisk når ein bil skal løftast oppover.  Det beste eg kunne oppnå nedover var 0,0 l/100 km.  Elbilen genererer straum slik at forbruket er negativt.

10 hours ago, Trestein said:

Åraken til at ein el bils rekkevidde varierer meir er kombinasjonen av dette. Min bil går 800km på tanken uansett om kjører om vinteren eller om sommeren.

Korleis unngår du auka rullemotstand når det regnar?  Min gamle dieselbil hadde som sagt vesentleg høgare forbruk når det regna, og det gjer det dagleg her.  Det er høgare for elbilen òg, men ikkje so mykje høgare.

10 hours ago, Trestein said:

Kun i dyp snø eller slaps blir forbruk endra. Mange stigninger er i dag så slakke at du heller ikkje få igjen strømmen på vei ned fra fjellet.

Tullprat.  Eg kan ha 0 km att på toppen av Hemsedalsfjellet og likevel nå superladaren i Lærdal utan problem.  Der er det mykje heilt ny veg (ny trase).  Sjølv på det som går for å vere "flatmark" på Vestlandet, utan fjellovergangar, vert det ein god del regenerering.  Med dieselbilen prøvde eg å spare der ved å la bilen trille med forbruk på 0 nedover og bruke den kinetiske energien i neste motbakke, men eg trur ikkje folk som kom bak likte den køyrestilen..  Med Teslaen får eg nesten like lågt forbruk på cruisecontrol som eg får når eg prøver å køyre økonomisk manuelt.

10 hours ago, Trestein said:

Ein bil som bruker 70% av krafta for å overvinne luftmotstand merker lite til om den bruker 15% ekstra i oppover bakker.

ein elbil som bruker betydelig mindre vil gjerne få 20% ekstra kraftbehov for å holde farten oppe. Da merkes det meire.

Forbruket oppover aukar, men elbilen får det jo att på veg ned.  Det beste ein eksosbil kan oppnå er null.  Jadå, eg veit det finst vegar med slake nedstigningar, og der kjem elbilar og eksosbilar ca likt ut, men det er ikkje mange.  Prøv E39 mellom Oppedal og Bergen, til dømes.  Jernfjelltunnellen, Matrebergtunnellen og Masfjordtunnellen er bratte nok til at eg regenererer med 60 kW gjennom nesten heile, og må borti bremsene i tillegg for å halde fartsgrensa inn i 50-sona i Matre.  Vegen mellom Sogndal og Fjærland er òg veldig bratt.  Spesielt nye vegar er bratte.  I gamle dagar måtte dei ta omsyn til at fullasta tunge køyrety hadde mykje mindre motorar enn i dag, og gjekk forferdeleg seint i bratte motbakkar.  No kuttar dei svingane og lagar heller ein bratt tunell rett fram for å spare nokre kilometer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

Han kan også forklare hvordan og hvorfor Performance utgavene må stå i 15 minutter for å få til én god drag-strip tid og forvarme.

Batteriene gir mest ytelse ved noe sånt som 40C. Men forskjellen fra å ikke stå i 15 minutter kan være noe sånt som 0,1 sekunder på 0-100 km/t. For vanlig bruk har det så klart ingen betydning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Batteriene gir mest ytelse ved noe sånt som 40C. Men forskjellen fra å ikke stå i 15 minutter kan være noe sånt som 0,1 sekunder på 0-100 km/t. For vanlig bruk har det så klart ingen betydning.

Les litt diskusjonen som har foregått. Jeg vet hvorfor det gjøres, og det forklarer fint at kjøling/oppvarming også foregår for andre formål enn kun kupéen. 

Forskjellen kommer jo ann på utgangspunkt og der man skal ligge, så det å si bastant at det kun utgjør 0,1 sekunder blir greit misvisende. Om det er sommer og 30 grader, så kan det utgjøre lite, men det utgjør mer om du allerede har tatt ei runde, eller om det er kaldere vær. De "Dragstrip" gutta på YT viser jo mye tester på det. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Forbruket oppover aukar, men elbilen får det jo att på veg ned.  Det beste ein eksosbil kan oppnå er null.  

Absolutt ikke. Med motorbrems så får man utnyttet noe av den potensielle energien til gratis varme i kupeen og dynamoen leverer gratis strøm til bilens elektriske systemer.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Elbiler sliter med rekkevidde på vinterstid, det er jo ingen hemmelighet, og man må lyve greit til seg selv for å ikke klare å erkjenne det faktum.

Når du sier dette som et generelt faktum så bør du gå i deg selv og erkjenne at det er løgn.

oophus3do skrev (1 time siden):

Elbiler er også dårlig på tauing.

Når du sier dette som et generelt faktum så bør du gå i deg selv og erkjenne at det er løgn.

oophus3do skrev (1 time siden):

Elbiler er dog genialt for matpakke kjøring og kortere turer hvor man kan utnytte energi man har fått fra saktelading.

Når du sier dette som et generelt faktum så bør du gå i deg selv og erkjenne at det er løgn.

oophus3do skrev (1 time siden):

Men så kjapt man starter å måtte vurdere hurtiglading, så er opplevelsen mye kjipere der enn ved påfylling av flytende drivstoff.

Når du sier dette som et generelt faktum så bør du gå i deg selv og erkjenne at det er løgn.

oophus3do skrev (1 time siden):

Antall ganger man må stå og prate med service-sentre for hurtiglading er litt for høyt, og det er kjipt at bilen bestemmer hvor man må ta pausene sine. 

Når du sier dette som et generelt faktum så bør du gå i deg selv og erkjenne at det er løgn.

Hva med å nyansere litt? Eksosbiler er jo heller ikke en uniform biltype med samme egenskaper over hele fjøla.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hva med å nyansere litt? Eksosbiler er jo heller ikke en uniform biltype med samme egenskaper over hele fjøla.

Det er dere som må nyansere påstandene. Vi snakker tross alt om gjennomsnitt. Det at du kan finne folk som elsker mobilspill og dermed pausene som følger ladingen på tur f.eks gjør jo ikke den generelle uttalelsen mindre feil? Tid er penger er jo et godt uttrykk som gjelder for det meste. Hvorfor er det plutselig da greit at påfyll av energi tar lengre tid enn det man skal erstatte? Så selvfølgelig er det en ulempe for mange, og en av grunnene til at enkelte folk vegrer seg for et skifte. For andre vil tauing være et problem, siden det setter mer press på antall ladinger og bortkastet tid derifra om man sammenligner samme tur mellom elbilen og den fossile bilen. 

Det å komme med løgner og bortforklaringer på dette blir tøys og hjelper ikke formålet med å gjøre elbiler "stuerene". Man må heller vise fordelene, fremfor å lyve om ulempene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Antall ganger man må stå og prate med service-sentre for hurtiglading er litt for høyt, og det er kjipt at bilen bestemmer hvor man må ta pausene sine. 

Eg har altså måtte gjera det to ganger på litt under eit år (då forsåvidt på ein tur). Utover dette har eg berre lada i veg, eller ikkje trengt hurtiglading til å byrja med...

Kvifor driv dykk og prater om elbiler enda som om hurtiglading er ein typisk ting dykk gjer? Den einaste tida eg treng hurtiglading er når eg ikkje har tid eller rekkevidde for å berre lade mens eg driv med mitt daglige liv. 

Bilen bestemmer sjeldent når eg tar pause. På langturer som Haugesund til Oslo tok eg pause veil annenkvar time, som ikkje akkurat er problematisk for normale menneske med normale behov. Men dette var med ein Ioniq 2019 med gamle batteriet. Det er eit aukande utval av biler med vesentlig betre rekkevidde om pausene verkeleg plage deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (24 minutter siden):

Det at du kan finne folk som elsker mobilspill og dermed pausene som følger ladingen på tur f.eks gjør jo ikke den generelle uttalelsen mindre feil?

Man må huske på at hvis elbiler klarer den unyttige øvelsen 0-100 ett sekund raskere så er det en objektivt overlegen egenskap. Fylletid er imidlertid en høyst subjektiv størrelse hvor mange hevder at det er kjempebra at det tar lang tid. Det de da glemmer er at med bensinbil har man et reelt valg. Etter at jeg har brukt tre minutter på å fylle så kan jeg for eksempel bestemme meg for å stå og kope ut i lufta i ytterligere 27 minutter for å ta del i den fantastiske elbilopplevelsen alle snakker om.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Eg har altså måtte gjera det to ganger på litt under eit år (då forsåvidt på ein tur). Utover dette har eg berre lada i veg, eller ikkje trengt hurtiglading til å byrja med...

Jeg har elbil som sagt selv, og jeg kjenner mange som har elbil selv. Som sagt er elbiler genialt så lenge bruken av energien i det daglige ikke går over det man har lagret. Men så kjapt man trenger påfyll av energi utenfor saktelading på jobb, hjemme, på butikken etc så opplever jeg selv at jeg vegrer meg til å bruke elbilen. Dette er også sant for alle de andre jeg kjenner som har alternative midler i valg av bil. Elbilen var morsom å ta med til hytta den første gangen, men det ble med den gangen. 

Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Kvifor driv dykk og prater om elbiler enda som om hurtiglading er ein typisk ting dykk gjer? Den einaste tida eg treng hurtiglading er når eg ikkje har tid eller rekkevidde for å berre lade mens eg driv med mitt daglige liv. 

Hvorfor ikke bare innrømme at hurtiglading ikke akkurat er elbilens sterkeste side? Det følger noen ulemper for de som vurderer å bytte bil, og det er mye bedre å være ærlige på dette slik at de som faktisk kjøper elbilen vet om det, fremfor at de får disse opplevelsene rett opp i trynet på tur med hele familien. 

Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Bilen bestemmer sjeldent når eg tar pause.

Det forklares med at du skjeldent hurtiglader. Kan du da sette deg inn i situasjonen til en person som må hurtiglade ofte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (13 minutter siden):

Man må huske på at hvis elbiler klarer den unyttige øvelsen 0-100 et sekund raskere så er det en objektiv overlegen egenskap. Fylletid er imidlertid en høyst subjektiv størrelse hvor mange hevder at det er kjempebra at det tar lang tid. Det de da glemmer er at med beinsinbil har man et reelt valg. Etter at jeg har brukt tre minutter på å fylle så kan jeg for eksempel bestemme meg for å stå og kope ut i lufta i ytterligere 27 minutter for å få den gode elbilopplevelsen som alle snakker om.

Om formålet er å få elbilandelen opp i bilflåten, så er disse løgnene og bortforklaringene mer skadelig enn det faktum at dem er der. 

Man må prøve å kikke litt utenfor sin egen boble, for selv om enkelte ting går fint hos seg selv, så er folk forskjellige. Det forklarer hvorfor vi i verdens beste elbil-land ikke har 100% andeler av elbil-salg ennå. Med deres logikk, med null ulemper som følger, så burde vi vært der allerede - men det er vi altså ikke. Hva er isåfall årsakene til det? 

Jeg kjenner en anleggsgartner som testet en el-kassebil i 2 uker mens hans var på verksted. Konklusjonen var at det var umulig å få til, og hverdagene på jobb ble forlenget i enkelte dager i uken med flere timer fordi bilen måtte lades på vei hjem fra arbeid. Det er jo ingen som ønsker å ta den "kosen" når man ønsker seg hjem til middag som er ferdig og står på bordet? Argumentasjonen hos "klanen" mot dette, er at de er dårlig designet. Det de glemmer er at større batterier går ut over lastevekt og maksvekt og skyver produktene inn i andre kjøretøys-klasser. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...