Gå til innhold

Lesernes forklaringer på få elbiler i distrikene: For få ladestasjoner og rekkeviddeangst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Erfaringsmessig ikke et stort problem. Taper kanskje ett sekund, slik at jeg havner nærmere 6 sekunder på 0-100 km/t. Da er man fortsatt raskere enn det meste annet på veien.

Spørsmålet er hvorvidt det er lurt å smelle gassen i bånn når alt i bilen holder 10 minus. Svaret er at det ikke er lurt, uansett drivlinje.

Forøvrig tar det bare noen minutter før en bensinbil når arbeidstemperatur. For enkelte elbiler tar det opptil en time og i mellomtiden er det null regen, skyhøyt forbruk og elendig ladehastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg bur i ein av kommunane på lista, og det er i alle fall ikkje mangel på ladestasjonar som er problemet. Det er heller avstand tur-retur neste store tettstad, som er stor nok til at mange av dei tidlege billige elbilane slit om vinteren. Dermed må bilen ha rekkjevidde på minimum 250 km for å klare ein handletur for å kjøpe mange spesielle varer eller t/r næraste sjukehus. Elbilar med litt større batteri har aldri vore noko problem, og det er dei eg ser flest av. No ser eg og stadig fleire brukte Tesla med registrering EL [2-5].... i kommunen, sidan dei er i ferd med å komme langt nok ned i pris til at dei er oppnåelege for vanlege lommebøker. Hugs at gjennomsnittsinntekta er lågare i distrikta enn i dei store byane.

Det viktig å halde på fordelane for dei litt dyrare bilane med god rekkjevidde, for elles kjem det til å gå veldig seint med elektrifisering i distrikta. Her er det svært lite å spare på reduserte bompengar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, uname -l said:

Forøvrig tar det bare noen minutter før en bensinbil når arbeidstemperatur. For enkelte elbiler tar det opptil en time og i mellomtiden er det null regen, skyhøyt forbruk og elendig ladehastighet.

Herre min, folkens. Er det 10 minus grader skal du jaggu meg tru eg forberede meg så eg har varm bil om morran. Dette er vel ikkje eit fjernt konsept, og enda mindre med elbiler... ?

(Også når jo bensinbiler arbeidstemperatur kjapt fordi veldig mykje energi går bort i varme i stedet for effekt?)

Ikkje for å vera frekk, men kan folk i det minste argumentere med scenarioer som gjer meining? Om det er kaldt om morran sett eg på planlagt lading og har varm bil før eg sett meg inn... Vanlige fossilbileigere burde vel også vera kjent med dette konseptet, eller er 'fossil' i 'fossilbil' siktet mot sjåførene nå?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (22 minutter siden):

Herre min, folkens. Er det 10 minus grader skal du jaggu meg tru eg forberede meg så eg har varm bil om morran. Dette er vel ikkje eit fjernt konsept, og enda mindre med elbiler... ?

 

Hvor mange ganger skal man be folk om å lese det som er skrevet før man kaster seg inn i diskusjonen? Det var Dovreekspressen som gjorde et poeng av kald bil noe som jeg og flere nå har påpekt ikke er unikt for bensinbiler og kan være et større problem på elbiler

Dette var hva han skrev.
"Nei, men så forbrenningsmotoren en hel del andre merkelige skavanker. Hva, kan jeg ikke gi full gass de første minuttene av kjøreturen? Tar motoren skade av full belastning når den er kald?"

Drunkenvalley skrev (24 minutter siden):

(Også når jo bensinbiler arbeidstemperatur kjapt fordi veldig mykje energi går bort i varme i stedet for effekt?

Og at bensinbiler slipper å varme opp et halvt tonn med batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 timer siden):

Dette med gjenbruk av gamle el bil batterier hvor aktuelt er det? La oss si at man skroter en el bil etter 12 år og 200000km.

Batteriene har vert brukt hver dag og har 4000 50% sykluser. Så skal noen da ta disse batteriene å kjøpe dem og bruke dem til noe annet? Hvem ville betalt noe for en 100kwh batteripakke i dag til husbruk når man fikk opplyst om at batteriene var i fra 2008 og hadde vert brukt 4000sykluser.

jeg tror vi skal være sjeleglad om vi i det hele tatt klarer å destruere dem på en miljøvennlig måte. Det burde innføres en panteordning på slike batterier. 

Det går an å bruke disse batteriene til andre ting. De vil sannsynligvis ha mer enn nok kapasitet igjen.

Det vil nok også bli en industri for gjenvinning, og snart kan nesten 100% av batteriet gjenvinnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (36 minutter siden):

Eg har lest det, og syns egentlig heila den diskusjonen er ganske vrøvl frå utgangspunktet. Det gjer ikkje kva du skriv mindre tullete heller!

Jeg kom med et motargument. Hva du driver med er jeg ikke sikker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (12 timer siden):

Østlendinger representerer ikke automatisk folk som bor andre steder i dette landet.

Overaskende mange har aldri vært nord for Dovre.

Om de tror de kan ta med seg lademuligheter og flate velstelte veier overalt, er de på villspor.

Og de skjønner det vist ikke selv.

Hva har flate velstelte veier med saken å gjøre?

Lading bør i hovedsak foregå hjemme, og dette er sannsynligvis enklere å få til i distriktene fordi folk bor mer i eneboliger der de selv bestemmer hva de skal gjøre, enn i sameier og borettslag der de må få med seg flere for å få til lading, samt at det kanskje mangler parkering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Jeg kom med et motargument. Hva du driver med er jeg ikke sikker på.

Og kva så at det er motargument? Dykk skriv jo berre om eit fiktivt tulle-problem. Dykk kan likegjerna diskutere kven som vinn mellom Batman vs Superman - det er i hvertfall noko meir moro enn diskutere fiktive problemer med reelle biler i 2020. 

Ikkje start bilen kald. Det er noko alle burde klare å gjera i 2020 om dei kjøre noko frå denne sida av 2000-talet... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Og kva så at det er motargument? Dykk skriv jo berre om eit fiktivt tulle-problem. Dykk kan likegjerna diskutere kven som vinn mellom Batman vs Superman - det er i hvertfall noko meir moro enn diskutere fiktive problemer med reelle biler i 2020. 

Kan ikke du gå løs på Dovreekspressen i stedet? Du vet han som tok opp problemstillingen. Så får du lære deg å lese det folk har skrevet før du neste gang vælver inn med utbruddene dine.

Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Ikkje start bilen kald. Det er noko alle burde klare å gjera i 2020 om dei kjøre noko frå denne sida av 2000-talet... 

Vanskelig å la være med mindre man har noen kunstige begrensninger på egen bilbruk(noe elbileiere gjerne har.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -l said:

Spørsmålet er hvorvidt det er lurt å smelle gassen i bånn når alt i bilen holder 10 minus. Svaret er at det ikke er lurt, uansett drivlinje.

Tja, når det gjelder pålitelighet er ikke dumt å unngå å smelle gassen i bånn, uansett temperatur. Men stiller meg tvilende til at det skulle være noen målbar påvirkning på pålitelighet på en elbil utifra  om det er -10C eller +10C når man smeller gassen i bånn. Skal ikke utelukke det, men det er på ingen måte åpenbart.

Men uansett om det skulle være noen påvirkning på pålitelighet, så er det i hvert fall morsomt å smelle gassen i bånn, uansett temperatur. Og til den grad glede er meningen med livet, vil jeg da si at det er alltid lurt å smelle gassen i bånn!

3 hours ago, uname -l said:

Forøvrig tar det bare noen minutter før en bensinbil når arbeidstemperatur. For enkelte elbiler tar det opptil en time og i mellomtiden er det null regen, skyhøyt forbruk og elendig ladehastighet.

Å fysj. Må man med kald elbil benytte *bremsene* som på en hvilken som helst fossilbil?! Og går energiforbruket fra 20% av en fossilbil til 30% av en fossilbil?!

Ladehastigheten kan jeg til en viss grad være med på at kan være irriterende. Men det er noe som man lett kan unngå ved å sørge for å starte neste kjøretur med nok rekkevidde til 1+ timer kjøring. Og så ikke lad før bilen er varm.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, uname -l said:

Kan ikke du gå løs på Dovreekspressen i stedet? Du vet han som tok opp problemstillingen. Så får du lære deg å lese det folk har skrevet før du neste gang vælver inn med utbruddene dine.

  Det var no du som byrja ta opp kor lang tid det tar å varme opp her, ikkje Dovreekspresssen. Ta nå ansvar for tull du vel å skriva... ?

17 minutes ago, uname -l said:

Vanskelig å la være med mindre man har noen kunstige begrensninger på egen bilbruk(noe elbileiere gjerne har.)

Kva meine du her, egentlig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

  Det var no du som byrja ta opp kor lang tid det tar å varme opp her, ikkje Dovreekspresssen. Ta nå ansvar for tull du vel å skriva... ?

 

Han tok opp et problem med kald bil(problem) og da er det naturlig å følge opp med hvor lang tid det tar å unngå det problemet(varm bil). Man trenger ikke tromme sammen ekstreme mengder velvilje for å være med på et sånt resonnement. For noen biler tar det 5 minutter, for andre tar det en time eller mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Tja, når det gjelder pålitelighet er ikke dumt å unngå å smelle gassen i bånn, uansett temperatur. Men stiller meg tvilende til at det skulle være noen målbar påvirkning på pålitelighet på en elbil utifra  om det er -10C eller +10C når man smeller gassen i bånn. Skal ikke utelukke det, men det er på ingen måte åpenbart.

Jeg vil si det er ganske så åpenbart.

Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Men uansett om det skulle være noen påvirkning på pålitelighet, så er det i hvert fall morsomt å smelle gassen i bånn, uansett temperatur. Og til den grad glede er meningen med livet, vil jeg da si at det er alltid lurt å smelle gassen i bånn!

Jeg klarer å vente i 5 minutter før man kjører veldig fort ut av et lyskryss, selv om jeg har forstått at det for mange er meningen med livet, spesielt når det er den eneste egenskapen ved bilen som går i kategorien sportslig.

Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Å fysj. Må man med kald elbil benytte *bremsene* som på en hvilken som helst fossilbil?! Og går energiforbruket fra 20% av en fossilbil til 30% av en fossilbil?!

Heldigvis reduseres ikke rekkevidden på en bensinbil til litt over 20 mil bare fordi det er litt rått i lufta.

Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Ladehastigheten kan jeg til en viss grad være med på at kan være irriterende. Men det er noe som man lett kan unngå ved å sørge for å starte neste kjøretur med nok rekkevidde til 1+ timer kjøring. Og så ikke lad før bilen er varm.

Høres ut som en begrensing man lett kan velge seg ut av ved å bruke litt mindre penger på bilkjøpet.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Høres ut som en begrensing man lett kan velge seg ut av ved å bruke litt mindre penger på bilkjøpet.

Sånn er det med alt. Fordeler og ulemper. Noen velger en løsning der de må planlegge når de lader, andre velger en løsning der de må planlegge når de fyller drivstoff.

Personlig velger jeg lett fordelene ved å aldri måtte ta tid utav hverdagen for å oppsøke en bensinstasjon og fylle drivstoff.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
49 minutes ago, uname -l said:

Heldigvis reduseres ikke rekkevidden på en bensinbil til litt over 20 mil bare fordi det er litt rått i lufta.

Det gjer ikkje rekkjevidda til ein elbil heller.  (Og for enkelte elbilar vil litt over 20 mil tilseie ein auke i rekkjevidda.) 

 

Forbruket til både eksosbilar og elbilar aukar når vegen er våt.  Det kjem av at rullemotstanden aukar.  Er det kaldt aukar luftmotstanden òg.  (Eg har lurt på kva regn har å seie for luftmotstanden, sidan det er mykje vatn som skal akselererast frå 0 til 80, men det må nok regne veldig kraftig før det vert relevant.) 

 

For bensinmotorar vil kombinasjonen høg temperatur og fuktig luft vere negativ, sidan motoren får inn mindre oksygen.  Lufta er tynnare, har redusert oksygenkonsentrasjon og meir vassdamp som har høgare varmekapasitet enn luft.  Difor er bensinmotorar endå meir slappe i varm og fuktig luft enn i kald tørr luft.  Bensinforbruket går òg opp.  Luftkvaliteten påverkar ikkje elmotorar.  Dei er like kvikke og effektive uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Sånn er det med alt. Fordeler og ulemper. Noen velger en løsning der de må planlegge når de lader, andre velger en løsning der de må planlegge når de fyller drivstoff.

Personlig velger jeg lett fordelene ved å aldri måtte ta tid utav hverdagen for å oppsøke en bensinstasjon og fylle drivstoff.

Påfyllingsstasjoner har for meg aldri vært en faktor i valg av rute eller når, hvor og hvor lenge jeg tar pauser. Elbilister kan ikke si det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Påfyllingsstasjoner har for meg aldri vært en faktor i valg av rute eller når, hvor og hvor lenge jeg tar pauser. Elbilister kan ikke si det samme.

Korleis får du til det?  Berre omdefinerer du bensinfylling frå pause til køyring eller tek du bussen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Forbruket til både eksosbilar og elbilar aukar når vegen er våt.  Det kjem av at rullemotstanden aukar.  Er det kaldt aukar luftmotstanden òg.  (Eg har lurt på kva regn har å seie for luftmotstanden, sidan det er mykje vatn som skal akselererast frå 0 til 80, smen det må nok regne veldig kraftig før det vert relevant.) 

For bensinbiler det et ensifret prosent avvik. Elbilers rekkevidde faller som en stein med en gang de kommer ut av komfort/skrytetall-sonen. Derfor de fleste kjører som en from prest på landeveien.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...