Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) 14 minutes ago, Trestein said: La oss si du bor i vik i Sogn og jobber på Voss. Er vikafjellet stengt må du enten kjøre inn til Lærdal, ta ferja over fjorden, kjøre til hella og ta ferja over til vangsnes. Er det trøbbel der må du kjøre til Modalens og over romarheimsdalen, over Sognefjorden inn til brekke og ny ferje til vangsnes. Begge er betydelige omveier om du sjekker på kartet. Kjenner folk som bor der. Er ikkje det ein 4 timer køyretur berre omvegen? Einaste alternativet eg får i Google Maps her. Om berre Vikafjellet er stengt. Sorry ass, men då skjønne eg ikkje om nokon gidd køyra til jobb lengre. Skal noko spesielt til for at eg tar denne køyreturen, elbil eller fossilbil, ass. Men om det skulle vore nødvendig... Endret 12. april 2020 av Drunkenvalley 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Drunkenvalley skrev (6 minutter siden): Er ikkje det ein 4 timer køyretur berre omvegen? Einaste alternativet eg får i Google Maps her. Om berre Vikafjellet er stengt. Sorry ass, men då skjønne eg ikkje om nokon gidd køyra til jobb lengre. Skal noko spesielt til for at eg tar denne køyreturen, elbil eller fossilbil, ass. Men om det skulle vore nødvendig... Det er ikkje noe problem å finne strøm, problemet er om du skal lade eller nå ferja 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Problemet er ikkje strøm eller lading. 4+ timer med køyring til og fra jobb burde vera direkte uaktuelt for alle med eit hode på skuldrane. Alt anna er i bunn og grunn tullete. 5 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Drunkenvalley skrev (8 minutter siden): Problemet er ikkje strøm eller lading. 4+ timer med køyring til og fra jobb burde vera direkte uaktuelt for alle med eit hode på skuldrane. Alt anna er i bunn og grunn tullete. Kjøreturen tar normalt knapt ein time og kan fint kjøres med en liten el bil. Problemet kommer når veien stenges. Slike steder finnes det mange an på Vestlandet og sikkert i Nord-Norge. Uforutsigbarhet gjør at folk velger en bil som kan brukes selv om man må kjøre en omvei eller om strømmen er borte et par dager. Da er hybrid ypperlig. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) 14 minutes ago, Drunkenvalley said: Problemet er ikkje strøm eller lading. 4+ timer med køyring til og fra jobb burde vera direkte uaktuelt for alle med eit hode på skuldrane. Alt anna er i bunn og grunn tullete. Eg trur du forstår fullt ut at diskusjonen ikkje gjeld om dager der vegen ikkje er stengt. Endret 12. april 2020 av Drunkenvalley 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Drunkenvalley skrev (46 minutter siden): Eg trur du forstår fullt ut at diskusjonen ikkje gjeld om dager der vegen ikkje er stengt. Nei det gjelder det tråen handler om. Hvorfor noen velger biler som går på flytende drivstoff i distriktene. Jeg har kun prøvd å forklare det. Det blir upraktisk enkelte steder i landet. Finnmark er et annet eksemplel. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) 8 minutes ago, Trestein said: Nei det gjelder det tråen handler om. Hvorfor noen velger biler som går på flytende drivstoff i distriktene. Jeg har kun prøvd å forklare det. Det blir upraktisk enkelte steder i landet. Finnmark er et annet eksemplel. No er du berre vanskeleg med vilje. "Du har prøvd å forklare det," men ditt eige eksempel er rett og slett ikkje dugelig. Eg bryr meg pent lite om forklaringene dine om dei ikkje har basis i realiteten, noko eksemplet ditt ikkje har. 1. Det er uaktuelt for normale menneske å køyra totalt 8 timer utafor jobb for å reise til og fra jobb. 2. Fossilbil eller elbil utgjer minimal forskjell i ditt eiget eksempel. (Dei fleste elbiler ligg på 200+ km rekkevidde allereie.) Så prøv igjen, om du vil. Endret 12. april 2020 av Drunkenvalley 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Drunkenvalley skrev (11 minutter siden): No er du berre vanskeleg med vilje. "Du har prøvd å forklare det," men ditt eige eksempel er rett og slett ikkje dugelig. Eg bryr meg pent lite om forklaringene dine om dei ikkje har basis i realiteten, noko eksemplet ditt ikkje har. 1. Det er uaktuelt for normale menneske å køyra totalt 8 timer utafor jobb for å reise til og fra jobb. 2. Fossilbil eller elbil utgjer minimal forskjell i ditt eiget eksempel. (Dei fleste elbiler ligg på 200+ km rekkevidde allereie.) Så prøv igjen, om du vil. Vi kan holde på hele natten med eksempler. Ta en som bor i Nordheimsund og jobber på Osterøy. Ca 50min kjøring. Steng Tokagjelet og se hvor du havner. Det finnes hundrevis av eksempler på slik omkjøringer. Folk pendler fra Voss til Bergen. E16 stengt osv 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 ACYBN18O skrev (2 timer siden): Så nettopp en test av nye Toyota Prius plug in hybrid i Nettavisen. Den ble kjørt på en lang testtur på 300 kilometer og med fulladet batteri fra start endte forbruket på 0,,21 liter bensin PR mil. Det blir hvis bensin koster ca 17 kroner literen,3 kroner og 40 øre PR mil i drivstoffutgifter. Det må jo være betydelig billigere enn å lade en elbil på ladestasjon..? Hva mener dere om det..? Batteriet var oppbrukt etter 37,5 km og etter det gikk motoren på bilen for det meste. De fleste lader bilen hjemme. Å basere seg på tall for hurtiglading/ekstern ladestasjon blir misvisende. 4 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 4 minutes ago, Trestein said: Vi kan holde på hele natten med eksempler. Ta en som bor i Nordheimsund og jobber på Osterøy. Ca 50min kjøring. Steng Tokagjelet og se hvor du havner. Det finnes hundrevis av eksempler på slik omkjøringer. Folk pendler fra Voss til Bergen. E16 stengt osv Nordheimsund til Osterøy via Munchheim er berre 128 km. Det er lett innafor elbil rekkevidde. Voss til Bergen via Hardangerfjorden er berre 163 km. Framleis innafor elbil rekkevidde. Eg ville ikkje anbefalt ein elbil med lav rekkevidde her til å byrja med heller (f.eks min Ioniq 2019 med veil 210 km praktisk rekkevidde), med mindre ein kan lada konsistent på jobben. Skjønt, eg vil sterkt anbefala at alle pusher for dugelige ladeplasser ved arbetsplasser generelt. Du kan gjerna komma med eksempler, men gidd å komma med noko som ikkje er åpenbart innafor rekkevidde allereie kanskje? 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Drunkenvalley skrev (Akkurat nå): Nordheimsund til Osterøy via Munchheim er berre 128 km. Det er lett innafor elbil rekkevidde. Voss til Bergen via Hardangerfjorden er berre 163 km. Framleis innafor elbil rekkevidde. Eg ville ikkje anbefalt ein elbil med lav rekkevidde her til å byrja med heller (f.eks min Ioniq 2019 med veil 210 km praktisk rekkevidde), med mindre ein kan lada konsistent på jobben. Skjønt, eg vil sterkt anbefala at alle pusher for dugelige ladeplasser ved arbetsplasser generelt. Du kan gjerna komma med eksempler, men gidd å komma med noko som ikkje er åpenbart innafor rekkevidde allereie kanskje? Bur du på Voss er ikkje forskjellen stor men bur du langs veien blir det raskt større problemer. Man må i alle fall ha fullt batteri hele tiden. E16 er ofte stengt. Bor du på evanger eller dale blir omveien lang. Det samme om du bor i Ålvik og veien stenges ved fyksesund. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Just now, Trestein said: ... Er elbiler eit nytt konsept for deg? ? Fullt batteri om morran er standard praksis. Det er jo til dels difor dei er praktiske - du lade dei heima. Når alt er sagt og gjort har eg vore generøs nok til å ikkje nemna det, men dette virke voldsomt som eit skikkelig intet-problem gitt at Tesla har skrytt av deiras vesentlige rekkevidde. Model 3 skryte seg på 354 km rekkevidde berre for billigste varianten. Mao om du treng lengre rekkevidde enn kva i3, ioniq og leaf tilbyr er det jo eit alternativ allereie der, og så har me jo nykommarane no i nyare tider som Audi e-Tron, Hyundai Kona, Jaguar i-Pace, nye ioniq med større batteri, osv, osv. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): Er elbiler eit nytt konsept for deg? ? Fullt batteri om morran er standard praksis. Det er jo til dels difor dei er praktiske - du lade dei heima. Når alt er sagt og gjort har eg vore generøs nok til å ikkje nemna det, men dette virke voldsomt som eit skikkelig intet-problem gitt at Tesla har skrytt av deiras vesentlige rekkevidde. Model 3 skryte seg på 354 km rekkevidde berre for billigste varianten. Mao om du treng lengre rekkevidde enn kva i3, ioniq og leaf tilbyr er det jo eit alternativ allereie der, og så har me jo nykommarane no i nyare tider som Audi e-Tron, Hyundai Kona, Jaguar i-Pace, nye ioniq med større batteri, osv, osv. Det går ikkje ras bare om natta. Veien kan bli stengt 5min før du er der på vei hjem fra jobb med 60% att på batteriet. Da må du finne ein ledig lader og det hels før de 60andre som må snu også. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 17 minutes ago, Trestein said: Det går ikkje ras bare om natta. Veien kan bli stengt 5min før du er der på vei hjem fra jobb med 60% att på batteriet. Da må du finne ein ledig lader og det hels før de 60andre som må snu også. Tullprat, kjøp rett bil og du unngår å lade tvert ut før du er heima. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) Trestein skrev (7 timer siden): Om du kjører 100km på strøm hver dag. Det er 36 000km PR år. Det du hentyder er at dette er 50% av all kjøring. Kan fortelle deg at svært få kjører over 70 000km i året, og svært få av disse kjører el bil Samme feil hver gang. Planlegger du å lade batteriet opp til 100% og kjøre det ned til 0% daglig og kjøre 100% av oppgitt rekkevidde daglig, så har du virkelig kjøpt feil bil. Og med daglig kjøring mener de fleste de ~220 arbeidsdagene i året. Hva man bruker resten til varierer nok mye. Med en ladbar hybrid er jeg enig. Endret 12. april 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Ellers er jeg enig med de som er sitert i artikkelen om at oppetid og rettetid på ladere er et stort problem for mange elbileiere. Hadde det vært mange uavhengige ladere på hvert sted så ville problemet vært mye mindre, kanskje neglisjerbart. Ladehastighet (km rekkevidde ladet per halvtime) er også viktig for valg av elbil til langkjøring. Smerteterskelen for ladetid er selvsagt avhengig av etappetid. Å lade 1 time for hver 1 time kjørt er uakseptabelt for langkjøring. Men å lade 15 minutter for hver 3 time kjørt er jo bare en god påminnelse om å ta passe hviletidspauser. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 20 minutes ago, Simen1 said: Samme feil hver gang. Planlegger du å lade batteriet opp til 100% og kjøre det ned til 0% daglig og kjøre 100% av oppgitt rekkevidde daglig, så har du virkelig kjøpt feil bil. Og med daglig kjøring mener de fleste de ~220 arbeidsdagene i året. Hva man bruker resten til varierer nok mye. Ser ikke noe problem med å bruke 100 % av batteriet på en hybrid, det er jo laget for det. Disse har store buffere og bruker ofte bare 60-70 % av total kapasitet. Og om forbrenningsmotoren går 5 minutter per dag så er jo ikke det noe krise. Har selv elbil og bruker nå til dags alt fra 80-95% av batteriets kapasitet per tur/retur. Jeg mener, hva er meningen med å kjøpe noe der man bruker kun 20 % av batteriets kapasitet, da har man jo gått fullstendig overkill. Hybrider med store batteri har potensiale til å spare mye siden man kan bygge 3-4 slike per hel elektrisk stor bil på kun batteri, og de dekker et stort bruksområde. Ulemper er ingen avgiftsfordel, høy vekt og stor kompleksitet. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Ja, jeg skrev vist litt for fort der. For hybrider bør det være uproblematisk å utnytte spennet 0-80% daglig. Men man bør ikke lade opp til 100% så ofte for det kan skade levetida såpass mye at det får betydning i en normal bils levetid. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 De fleste biler har buffer over 100 %. Tror du mannen i gata gidder å tenke på at han bare bør lade til 70-80 %? Biler bør ikke lages sånn. Ingen laget noensinne en bil med forbrenningsmotor hvis tank ikke kunne fylles mer enn 3/4 opp. Du kjøper 450 teoretiske km men kan bare bruke 300 teoretiske km? Mange vil nok ikke like den tanken. Og tenk for guds skyld ikke på pionerene innen elektrisk fremdrift her nå, som bruker all sin fritid på terping av teori på watt, ampere og li-ion kjemier. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Man bør ikke fulllade batteriet til vanlig, men man burde ha muligheten til det når det passer best. Om man ikke har standard lading opp til 80% (med mindre man foretar seg noe) så får man vel heller kalle det 100% og tillate "boost" til 120% de gangene man trenger det. Det bør være et kundevalg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå