Redaksjonen. Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Lesernes forklaringer på få elbiler i distrikene: For få ladestasjoner og rekkeviddeangst Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Når det kommer hybrider med 100km rekkevidde vil dette ordne seg. Folk kan kjøre 90% på strøm og hvor lang de ønsker med motor. 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Trestein skrev (1 time siden): Når det kommer hybrider med 100km rekkevidde vil dette ordne seg. Folk kan kjøre 90% på strøm og hvor lang de ønsker med motor. 90% er urealistisk, prøv 50%. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Om du kjører 100km på strøm hver dag. Det er 36 000km PR år. Det du hentyder er at dette er 50% av all kjøring. Kan fortelle deg at svært få kjører over 70 000km i året, og svært få av disse kjører el bil 2 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Isolert sett en stor fordel om fossilbiler blir verdiløse natta over. Jo mindre utslipp blir det. Og det er vel noe av poenget med denne politikken, eller? Selvfølgelig ikke noe stas for de som eier fossilbil. Omelett, egg osv. For min del syns jeg elbil fungerer vel så bra i distriktene som i byer. Men nå er det ikke Finnmark vinterstid jeg frekventerer. I bygder på østlandet er det genialt. Kort vei til hytta. Lange turer kjører jeg sjelden. Enkel tilgang på strøm i så godt som alle hus og gårdsbruk. Det er allerede mange bygder som sliter med å holde liv i et par drivstoffpumper. Det er en stadig trussel om at nærmeste fyllested blir flere mil unna. Da frister det veldig å lade tilnærmet gratis hjemme. Hurtiglader bruker jeg til og fra bygda, ikke når jeg først er der. Folk flest kjører ikke titalls mil hver dag enten de bor i by eller bygd. Kjenner for så vidt en del folk som pendler én time hver vei, men det er innenfor med veldig mange elbiler. Særlig om man kan lade i begge ender. Og besparelsen blir massiv. 6 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) Vi kjøpte en i3 i 2014 da kvinnfolket sin bil gikk på dynga. I3en har vi enda. Passert 100.000km med den. Hurtiglading var fraværende da vi kjøpte den. Har kommet et par de to siste årene i nærområdet. Men det er to forskjellige leverandører og krever egne abonnement. Har testet med SMS. Solgte den siste fossilbilen i 2018 til fordel for en Tesla fra 2015. Den er vår langkjøringsbil og familiebil og den samboer bruker for å kjøre barn til barnehage og seg selv til jobb. Hadde gått 42k km da vi kjøpte den, og har passert 70k nå. Den er det null stress med lading på. Plug and play. Vi bor på bøgda og kommer aldri til å gå tilbake til fossilbil. I3en byttes i en tesla model 3 eller Y når den begynner å falle sammen da de er mest fleksible på lading. Ellers, elbilsmitteeffekten er stor innad i familien. Endret 12. april 2020 av Klykken- 8 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Trestein skrev (2 timer siden): Når det kommer hybrider med 100km rekkevidde vil dette ordne seg. Folk kan kjøre 90% på strøm og hvor lang de ønsker med motor. Det er unødvendig med hybrider som bare er ekstra komplekse og med større mulighet for feil. Det som trengs er at elbiler med god rekkevidde kommer langt nok ned i pris, og at man bygger ut hurtigladernettverk over hele landet. Men de som bor i distriktene vil vel ofte ha lettere for å etablere lading hjemme siden de gjerne har eget hus for eksempel, og det er mindre trangt om plassen generelt. 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 hekomo skrev (3 minutter siden): Det er unødvendig med hybrider som bare er ekstra komplekse og med større mulighet for feil. Det som trengs er at elbiler med god rekkevidde kommer langt nok ned i pris, og at man bygger ut hurtigladernettverk over hele landet. Men de som bor i distriktene vil vel ofte ha lettere for å etablere lading hjemme siden de gjerne har eget hus for eksempel, og det er mindre trangt om plassen generelt. Det er ikke fullt så enkelt. Distriktene opplever stengte veier pga snø og ras. Lange omkjøringer og timesvis med venting kan gjøre el biler utfordrende.Dessuten vil man bruke motoren mindre enn dagens hybrider som i verste fall har 5-7kwh batteri. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) Så nettopp en test av nye Toyota Prius plug in hybrid i Nettavisen. Den ble kjørt på en lang testtur på 300 kilometer og med fulladet batteri fra start endte forbruket på 0,,21 liter bensin PR mil. Det blir hvis bensin koster ca 17 kroner literen,3 kroner og 40 øre PR mil i drivstoffutgifter. Det må jo være betydelig billigere enn å lade en elbil på ladestasjon..? Hva mener dere om det..? Batteriet var oppbrukt etter 37,5 km og etter det gikk motoren på bilen for det meste. Endret 12. april 2020 av ACYBN18O Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 ACYBN18O skrev (11 minutter siden): Så nettopp en test av nye Toyota Prius plug in hybrid i Nettavisen. Den ble kjørt på en lang testtur på 300 kilometer og med fulladet batteri fra start endte forbruket på 0,,21 liter bensin PR mil. Det blir hvis bensin koster ca 17 kroner literen,3 kroner og 40 øre PR mil i drivstoffutgifter. Det må jo være betydelig billigere enn å lade en elbil på ladestasjon..? Hva mener dere om det..? Batteriet var oppbrukt etter 37,5 km og etter det gikk motoren på bilen for det meste. Hadde bilen hatt et batteri som klarte 100km hadde regnestykket blitt enda bedre.Dette er rett rundt gjørnet. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Trestein skrev (1 time siden): Distriktene opplever stengte veier pga snø og ras. Lange omkjøringer og timesvis med venting kan gjøre el biler utfordrende. Det spørs nå hvilke distrikter du snakker om. Kjenner ikke igjen beskrivelsen din fra Østlandet, der jeg er mest kjent. Lite ras på flatbygdene, men masse distrikt. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Dovreekspressen skrev (2 minutter siden): Det spørs nå hvilke distrikter du snakker om. Kjenner ikke igjen beskrivelsen din fra Østlandet, der jeg er mest kjent. Lite ras på flatbygdene, men masse distrikt. Jeg tenkel vel mest på Vestlandet og Nord-Norge. 2 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 1 hour ago, Trestein said: Det er ikke fullt så enkelt. Distriktene opplever stengte veier pga snø og ras. Lange omkjøringer og timesvis med venting kan gjøre el biler utfordrende.Dessuten vil man bruke motoren mindre enn dagens hybrider som i verste fall har 5-7kwh batteri. Det er virkelig et stort intet-problem ass. Det er ikkje som om folk flest er ukjente med problematiske strekninger i deiras distrikter, og ikkje tilpasse seg deretter. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Drunkenvalley skrev (5 minutter siden): Det er virkelig et stort intet-problem ass. Det er ikkje som om folk flest er ukjente med problematiske strekninger i deiras distrikter, og ikkje tilpasse seg deretter. Om du vet på forhånd hvor raset kommer går det bra. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 1 minute ago, Trestein said: Om du vet på forhånd hvor raset kommer går det bra. Om du er i raset er det neppe stort relevant om det er elbil eller fossilbil. For alle andre er det generelt eit intet-problem. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) Drunkenvalley skrev (2 minutter siden): Om du er i raset er det neppe stort relevant om det er elbil eller fossilbil. For alle andre er det generelt eit intet-problem. Om jeg må kjøre 40km eller 150km for å komme meg hjem så har det betydning. Endret 12. april 2020 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Just now, Trestein said: Om jeg må kjøre 40km etter 150km for å komme meg hjem så har det betydning. Gje meg eit eksempel, for dette virke suspekt fiktivt. 3 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Trestein skrev (36 minutter siden): Hadde bilen hatt et batteri som klarte 100km hadde regnestykket blitt enda bedre.Dette er rett rundt gjørnet. Interessant. Har du lest noen steder at Prius kommer med batteri som holder 100km? Må jo være ca 20kwh..? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 ACYBN18O skrev (4 minutter siden): Interessant. Har du lest noen steder at Prius kommer med batteri som holder 100km? Må jo være ca 20kwh..? Ikke prius. Flere andre er nå oppe i 70-80km. Flere fabrikker sier at rekkevidde vil øke til det doble på ladbare hybrider innen et par år. Hva Toyota gjør aner jeg ikke,men de følger nok etter. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Drunkenvalley skrev (11 minutter siden): Gje meg eit eksempel, for dette virke suspekt fiktivt. La oss si du bor i vik i Sogn og jobber på Voss. Er vikafjellet stengt må du enten kjøre inn til Lærdal, ta ferja over fjorden, kjøre til hella og ta ferja over til vangsnes. Er det trøbbel der må du kjøre til Modalens og over romarheimsdalen, over Sognefjorden inn til brekke og ny ferje til vangsnes. Begge er betydelige omveier om du sjekker på kartet. Kjenner folk som bor der. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå