KLAB19 Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Tror neppe en hyllevare inverter for industribruk er helt egnet for dette formålet. Den er nok både for tung og for treg reguleringsmessig for å oppnå den aksleresjonen de ønsker. Det skjer mye morsomt innen elektrisk motorsport om dagen, men akkurat på motorsiden er det mest optimalisering av kjente konsepter som gjelder. Det er på styringer, halvlederteknologi og energilager de store nyutviklingene finner sted. Noe av nyvinningene finner nok veien ut i industrien etter hvert også. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 KLAB19 skrev (56 minutter siden): Tror neppe en hyllevare inverter for industribruk er helt egnet for dette formålet. Den er nok både for tung og for treg reguleringsmessig for å oppnå den aksleresjonen de ønsker. Det skjer mye morsomt innen elektrisk motorsport om dagen, men akkurat på motorsiden er det mest optimalisering av kjente konsepter som gjelder. Det er på styringer, halvlederteknologi og energilager de store nyutviklingene finner sted. Noe av nyvinningene finner nok veien ut i industrien etter hvert også. Som sagt så har motorene på verdens raskeste bil Trust 1 ikke gitt bilverden allverdens forbedringer. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Dette er som så mye annet et pr-stunt for å få oppmerksomhet. De som tenker praktisk er vel de som våkner i denne prosessen. Siste ord er aldri sakt, dette blir like hjerne enda en flymotorkandidat også. Men strømmen skal passere andre ting også, før den kan gjøre ønsket arbeid. Flere faktorer en kunne tenke som viktige i denne sammenhengen. Det jobbes og tenkes, det er det viktigste. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Om akselerasjon er viktig vil muligens superkondensatorer kunne bidra til start momentet... Startkondensatorer er ikke et nytt begrep. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Er det ikke åpenbart at når det gjelder akselerasjonen så er det i en dragster, slik som den i bildet, med perfekt preparert bane, som de alltid kjører på? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Denne motoren tipper jeg har andre egenskaper en bare akselerasjon i bil, må anta den har et moment som er nyttig til andre ting. Muligheten for å bygge den ut i moduler er ikke så dumt. Servicevenllig og færre nødvendige modeller å velge i. Bare hver motors aksel er dimensjonert til flere motorer, i aksial sammenkobling. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 KjeRogJør skrev (9 timer siden): Bare hver motors aksel er dimensjonert til flere motorer, i aksial sammenkobling. Jeg går sterkt ut fra det er det som menes med modularitet opp til 10 stk. 1 Lenke til kommentar
johnrixn Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 En meget interessant motor. Skulle gjerne hatt mer opplysninger, f.eks. vekt, spenning, turtall osv. Framtidens elektriske fly trenger store ,lette og effektive motorer. Ved å koble sammen flere, får man også redundans, noe som er viktig i flyindustrien. Ønsker alle framskritt på elektromotor-fronten velkommen, selv om batteriteknologien er den største flaskehalsen. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Denne motoren er ikke så ulik Yasa sine "pannekaker". Driveeo brukte hele sju(!) slike i løpsbilen de hadde i Pikes Peak. Lette å stable ved siden av hverandre på samme aksling. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Viggo Stenbekk skrev (1 time siden): Kondensatorer. ? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Ideen ryker ellers. Så de tenker sikkert å ta ut all kraft i ene enden. Det ligner tankegangen med flersylindrede forbrenningsmotorer. Lavere byggehøyde og smidigere å plassere i et kjøretøy, i forhold til ytelse. Dette kan være en fornuftig strategi. Det skal ikke stå på Aksel ? Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 Trestein skrev (På 13.4.2020 den 12.13): Som sagt så har motorene på verdens raskeste bil Trust 1 ikke gitt bilverden allverdens forbedringer. Kan de ha en sammenheng med at Trust 1 er jet drevet tro? Meg bekjent er jet fremdrift ikke noe man vanligvis finner i offentlig trafikk, men sist jeg sjekket var det relativt vanlig med elbiler. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 KLAB19 skrev (1 minutt siden): Kan de ha en sammenheng med at Trust 1 er jet drevet tro? Meg bekjent er jet fremdrift ikke noe man vanligvis finner i offentlig trafikk, men sist jeg sjekket var det relativt vanlig med elbiler. Jet motorer er blitt brukt i så mangt. Fra brannpumper ,skip og tog. Poenget er at el motor kan du lage hjemme i garasjen. Tviler som sagt på at en elmotor laget for et rekord forsøk vil være særlig til nytte for allmenheten. Den blir nok tilpasset dette rekord forsøket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå