Ellen Viseth Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Se video: Slik virker en respirator Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 De fleste kritisk korona-syke som settes på ventilator dør. Ventilator øker også risikoen for lungebetennelse. Er det ikke bedre å satse på ECMO-maskiner når lungene ikke fungerer? Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 (endret) Tittelen på denne artikkelen/videoen burde være «Slik brukes en respirator,» ikke hvordan den virker. Og dette illustrerer greit kulturgapet mellom ingeniørstanden på den ene siden og det medisinske miljøet på den annen. For de ingeniører som fortsatt er interessert i hvordan en respirator/ventilator faktisk virker, så finnes dette nå på Youtube. Men vær forberedt på en langtekkelig utredning av hvor mange måter der er å flå Bernoullis prinsipp på. Har ikke orket se hele serien selv. • Mechanical Ventilation Explained Clearly - Ventilator Settings & Modes Under finner vi prinsippskissen over en generisk respirator, fra boken «Basic Principles of Ventilator Design». Finner ingen store overraskelser der. Spør meg snarere hvor mye jeg kan klare fjerne og fortsatt beholde essensiell funksjonalitet. Når det kommer til denne "mirakuløse" PEEP ventilen, så spør jeg meg snarere hvorfor der er en slik ventil der i det hele og store. Hvorfor er ikke slangen ned halsen todelt – en for innkommende luftstrøm og en for utgående? Men så har jeg heller ikke regnet på masseflyten for to rør av halve tverrsnittet i henhold til allerede nevnte Bernoullis prinsipp. Det trenger jeg for så vidt heller ikke – vet allerede svaret på det spørsmålet. Det egentlige spørsmålet er om dette er forenelig med et sett menneskelige lunger, i hvert fall uten å måtte benytte undertrykk på utgående luft. Endret 13. april 2020 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Takk, min første tanke også. Bare ett lite tilkegg. Det er ikke kulturgapet mellom ingeniører og helsepersoner vi ser som er problemet. Det er nemmlig helt greit og slik det skal være, og jeg synes Tuva gjør en god jobb med sin forklaring utifra sin proffesjon og vinkling. Den er slik den skal være. Problemet er heller mer TUs gjentatte manglende presisjon på ting de skyffler ut. 1 Lenke til kommentar
svendoc Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 On 4/13/2020 at 12:41 AM, Lynxman said: De fleste kritisk korona-syke som settes på ventilator dør. Ventilator øker også risikoen for lungebetennelse. Er det ikke bedre å satse på ECMO-maskiner når lungene ikke fungerer? Jeg er ingen ekspert på dette, men man har færre ECMO maskiner enn respiratorer. Å gi ECMO behandling er også mye mer arbeidskrevende enn respiratorbehandling. Så dette bør bare brukes der det er absolutt nødvendig. ECMO avlaster ikke bare lungefunksjonen, men også hjertefunksjonen. Hvis du blir innlagt med en alvorlig hjertelidelse er det kjipt hvis ECMO maskinen er opptatt med en som "kun" har en alvorlig lungelidelse. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Jeg syns det er litt skandaløst om 66% av kritiske pasienter dør fordi de sparer utstyret i tilfelle det komme pasienter med andre diagnoser. 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 Lynxman skrev (15 timer siden): Jeg syns det er litt skandaløst om 66% av kritiske pasienter dør fordi de sparer utstyret i tilfelle det komme pasienter med andre diagnoser. Nei, om du er ute etter skandale, så står Pharma og den medisinsk-tekniske industri parat til å gi deg nettopp det: • Medical device “jailbreak” could help solve the dangerous shortage of ventilators • Jailbreak your CPAP machine with Airbreak Adam Smith mente visst at sosialøkonomien maksimeres av at industrien alltid etterstreber tilby hva kundene etterspør. Industrien har på sin side etterhvert funnet ut at bedriftsøkonomien blir absolutt best av å ikke gi kunden det denne etterspør. I hvert fall ikke på åpent format og på billigst mulige måte. Velkommen til en fremtid av DRM lockdown. Det meste av reklame jeg får på nye mikrokontrollere nå til dags, dreier seg i all hovedsak om hvor mye sikrere kopibeskyttelsen i brikkene er blitt, ikke hvor mye bedre mikrokontrolleren er blitt. Sier litt om prioriteringene… 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 Lynxman skrev (På 13.4.2020 den 0.41): De fleste kritisk korona-syke som settes på ventilator dør. Ventilator øker også risikoen for lungebetennelse. Er det ikke bedre å satse på ECMO-maskiner når lungene ikke fungerer? (Mumler noe om korrelasjon og kausalitet...) 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 15 hours ago, hekomo said: (Mumler noe om korrelasjon og kausalitet...) No var du smart.https://time.com/5818547/ventilators-coronavirus/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 Er vel ganske likt den ASV'en jeg bruker om natta for å få meg en god natt søvn (sentral søvnapne). Lenke til kommentar
ulrikX Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Hva med denne? An Open Source Ventilator Powered by Raspberry Pi and Arduino https://www.hackster.io/news/an-open-source-ventilator-powered-by-raspberry-pi-and-arduino-goes-into-testing-in-colombia-6c3f04b1ca94 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Lynxman skrev (10 timer siden): No var du smart.https://time.com/5818547/ventilators-coronavirus/ Der står det jo at de faktisk ikke vet. Så ja, jeg synes jeg var ganske smart. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 (endret) Det er ikke slik at korrelasjon og kausalitet aldri her noe med hverandre å gjøre. Det er ikke snakk om loff til frokost og bilulykker her, eller et virus og 5G-master. Det er lunger som ikke fungerer og lungemaskin som trenger lunger som fungerer. Endret 16. april 2020 av Lynxman 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Jeg har ikke påstått at korrelasjon ikke kan bety kausalitet. Jeg påpeker at det ikke nødvendigvis betyr det, og som din egen artikkel viser så er det ikke påvist kausalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå