Gå til innhold

Det er særlig én ting i jobben vegdirektøren gleder seg til: medarbeidersamtalene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Da Nasjonal Transportplan (NTP) 2018–2029 ble lagt frem i 2017, var et av de store prosjektene som ble prioritert inn i planen E39 mellom Ålesund og Molde, også kalt Møreaksen. Prosjektet lå inne med en kostnad på 37 milliarder kroner, og en negativ nytte på over 19 milliarder."

Håper det ikke går prestisje å bygge det Hovland mener hun har bidratt til å få ned prisen på, nemlig Møreaksen.

De som kjemper for Møreaksen frykter en grundig gjennomgang av Møreaksen vs. Romsdalsaksen, da Romsdalsaksen ganske sikkert vil komme seirende ut.

Det som kanskje er aller rarest er at ikke begge fergestrekningene som berøres er med i vurderingen, og at ikke de fra Kristiansund har engasjert seg mer for å bygge Romsdalsaksen?

Romsdalsaksen betyr at også fergesambandet Sølsnes-Åfarnes er historie, da tiden fra Sølsnes til Åndalsnes er kortere med Romsdalsaksen enn å ta dagens ferge, selv uten ventetid på fergeleiet.

Med Møreaksen blir det en så stor omvei at Sølsnes- Åfarnes må gå som i dag.

Ser vi på de andre faktorene, er alle egentlig i favør av Romsdalsaksen men Møreaksen skal bygges likevel.

E39 er blir kortest med Romsdalsaksen, og billigere av flere grunner enn lengden.

En større del av eksisterende E39 kan brukes, og en slipper problemene knyttet til Molde sentrum, hvor Møreaksen er planlagt med flere rundkjøringer gjennom byen.

Romsdalsaksen går utenom Molde sentrum.

En flytebru erstatter tunneler, som betyr at det er lov med sykkel.

Tunneler er en risikofaktor, som vi unngår med flytebruer.

Møreaksen skal ha ei bru på 1600 m og tilsvarende for Romsdalsaksen er 500 m.

Hvorfor Møreaksen likevel velges av Vegvesenet er en gåte.

Ikke rart folk som bor i området engasjerer seg, og påstanden til Hovland om fokus på kost/nytte kommer i et rart lys dersom Møreaksen bygges.

Hadde vært interessant om Vegvesenet kunne komme med argumentere som er til fordel for Møreaksen?

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Hovland er en gave til landet! Og en skrekk for bremseklossene i Vegvesenet i Rogaland. Jeg tro Hovland skal få bukt med ukulturen i Rogaland der en prøver å bygge så lite som mulig, så tregt som mulig for så mye penger som mulig.

Siste eksempelet er der Vegvesenet på strekket Ålgård-Bue er pissesure på Nye Veier fordi Nye Veier kjører igang med detaljplanlegging før kommunedelinger er vedtatt. En kommunedelplan alle vet vil bli vedtatt, så da sløser ikke Nye Veier med tiden mens Vegvesenet i Rogaland ønsker å hale ut tiden. Akkurat som da Vegvesenet i sin innstilling til Kommunaldepartementet bad om ekstra lang saksbehandlingstid for E39 Ålgård - Lyngdal Vest.

Så får vi se hvilke saboterende grep Vegvesenet nå tar for Rogfast. Treneringen fra Vegvesenet og den totalt fraværende viljen til å levere har vært «imponerende» så langt.

Det er en lykkens dag for innbyggerne i Rogaland at Hovland har inntatt direktørstolen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
aanundo skrev (43 minutter siden):

"Da Nasjonal Transportplan (NTP) 2018–2029 ble lagt frem i 2017, var et av de store prosjektene som ble prioritert inn i planen E39 mellom Ålesund og Molde, også kalt Møreaksen. Prosjektet lå inne med en kostnad på 37 milliarder kroner, og en negativ nytte på over 19 milliarder."

Håper det ikke går prestisje å bygge det Hovland mener hun har bidratt til å få ned prisen på, nemlig Møreaksen.

De som kjemper for Møreaksen frykter en grundig gjennomgang av Møreaksen vs. Romsdalsaksen, da Romsdalsaksen ganske sikkert vil komme seirende ut.

Det som kanskje er aller rarest er at ikke begge fergestrekningene som berøres er med i vurderingen, og at ikke de fra Kristiansund har engasjert seg mer for å bygge Romsdalsaksen?

Romsdalsaksen betyr at også fergesambandet Sølsnes-Åfarnes er historie, da tiden fra Sølsnes til Åndalsnes er kortere med Romsdalsaksen enn å ta dagens ferge, selv uten ventetid på fergeleiet.

Med Møreaksen blir det en så stor omvei at Sølsnes- Åfarnes må gå som i dag.

Ser vi på de andre faktorene, er alle egentlig i favør av Romsdalsaksen men Møreaksen skal bygges likevel.

E39 er blir kortest med Romsdalsaksen, og billigere av flere grunner enn lengden.

En større del av eksisterende E39 kan brukes, og en slipper problemene knyttet til Molde sentrum, hvor Møreaksen er planlagt med flere rundkjøringer gjennom byen.

Romsdalsaksen går utenom Molde sentrum.

En flytebru erstatter tunneler, som betyr at det er lov med sykkel.

Tunneler er en risikofaktor, som vi unngår med flytebruer.

Møreaksen skal ha ei bru på 1600 m og tilsvarende for Romsdalsaksen er 500 m.

Hvorfor Møreaksen likevel velges av Vegvesenet er en gåte.

Ikke rart folk som bor i området engasjerer seg, og påstanden til Hovland om fokus på kost/nytte kommer i et rart lys dersom Møreaksen bygges.

Hadde vært interessant om Vegvesenet kunne komme med argumentere som er til fordel for Møreaksen?

For en som har null lokal tilhørighet men som ser på veien som en nasjonal stamvei er Møreaksen det eneste fornuftige. Forutsetningen er at en legger E39 i tunnel under, eller i bro over, Molde. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Så lenge norske veier bygges med god kvalitet, med så få svinger som mulig, så brei og rett og med så høy hastighet som mulig (helst 130 km/t), så er jeg fornøyd. Og så er det viktig at store prosjekt blir styrt sentralt og ikke slik som frem til nå, der det virker som at veiene skal gå innom hver bygd, by og kommune istedenfor mellom A og B (feks mellom Oslo og Bergen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...