magirus78 Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 (endret) Hei.Jeg har en sak jeg lurer på, men vet ikke om dette er rette formum, men prøver.Her i sameiet jeg er bor i, bestemte vi for litt over et år siden, at vi skal skifte inntakssikringer og kabler ned til sikringsskapene. Dette er høyst nødvendig da det gamle anlegget er overmodent for utskifting. Det viser seg at det gamle luftlinjenettet i området er gammelt og underdimensjonert, slik at kraftselskapet ønsker å legge strømmen ned i bakken i stedet. Dette arbeidet har vært utsatt i over et år nå. Dette arbeidet må gjøres før vi kan skifte ut inntakssikringer og kabler. Så til det som er kjernen i saken. I fjor høst tok jeg kontakt med kraftselskapet fordi dette begynte å ta svært lang tid uten noe skjedde. I løpet av telefonsamtalen med kontaktpersonen i kraftselskapet, nevnte jeg at en utbygger skal bygge to komplekser med leiligheter i området her- og at dette uansett vil medføre store endringer å på hele strømnettet i området her. Det viste seg at kraftselskapet ikke var klar over at det skulle utbygges i området, slik de måtte få komme tilbake til oss og våres oppgraderingsplaner, når de hadde fått mer klarhet rundt utbyggingen her i området.. Jeg spurte senere i en mail til kontaktpersonen våres i kraftselskapet, om det ikke var slik at når en utbygger krever omfattende omlegging av strømnettet i området, at det er de som må ta alle kostnadene med dette. Bakgrunnen for dette spørsmålet, var at vi tidligere hadde fått beskjed om at vi måtte påbergene en egenandel på oppgraderingen av strømforsyningen i området.Jeg har ikke fått et klart å tydelig svar på dette, bortsett fra at han skrev at det vanlig med en fordeling på kostnader. Jeg syns dette er urimelig nå når utbyggeren er kommet inn i bildet og inntakskablene i hele huserekken her uansett må flyttes i bakken, når de gamle mastene uanset må fjernes da veien de står på, midlertidig skal graves bort. Utbygger skal også grave i bakhagene langs husrekken våres. Jeg vet at det nå er opprettet en dialog mellom kraftselskapet og utbygger, uten at jeg vet hva dette har å si. Jeg håper noen har et godt svar på dette Endret 10. april 2020 av magirus78 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 magirus78 skrev (3 timer siden): Dette er høyst nødvendig da det gamle anlegget er overmodent for utskifting. Hvem har vurdert dette? Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 11. april 2020 Forfatter Del Skrevet 11. april 2020 (endret) mobile999 skrev (12 timer siden): Hvem har vurdert dette? Vi hadde selv mistanke på at inntakssikringene måtte skiftets da de ble for varm ved stor belastning. Vi tok da kontakt med en elektriker som konstaterte at inntakssikrikringer og kabler ned til sikringsskapene til hver leilighet burde skiftes ut og ampere burde økes. Husrekken her er bygget i 1948, slik at inntakssikringer og kabler er underdimensjonert i forhold til dagens bruk. Det var da elektrikeren våres tok kontakt med kraftselskapet for å bestille utkobling av strømmen, at vi fikk greie på tilstanden til luftlinjene, og at de hadde konkrete planer om å flytte luftlinjene til bakken. Årsaken var at de gamle luftlinjene og koplingsskap var svært presset på kapasitet. Kraftselskapet var noe bekymret for at den gamle infrastrukturen kan kneble. Som sagt vet at denne utbyggeren og kraftselskapet har opprettet en dialog, men hva som skjer videre vet jeg ikke. Endret 11. april 2020 av magirus78 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. april 2020 Del Skrevet 11. april 2020 Utbygger bør etterhvert få en pris fra den lokale netteier. Det pleier som regel å være et krav om at elektriker sender inn forhåndsmelding der ønsket effekt fremgår, hvorpå netteier har rundt 14 dager på seg til å komme frem til en pris. Hvor lang tid dette tar avhenger av dialog mellom utbygger, elektriker, netteier og trolig sameiet (som jeg regner med har enelleranna avtale med utbygger om det å godkjenne sluttpris). Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. april 2020 Del Skrevet 11. april 2020 magirus78 skrev (39 minutter siden): Vi tok da kontakt med en elektriker som konstaterte at inntakssikrikringer og kabler ned til sikringsskapene til hver leilighet burde skiftes ut og ampere burde økes. Hvordan er det med hovedsikringer i hver leilighet? (F.eks. gamle skrusikringer, amp) Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 11. april 2020 Forfatter Del Skrevet 11. april 2020 (endret) Alle leiligh geir__hk skrev (17 minutter siden): Utbygger bør etterhvert få en pris fra den lokale netteier. Det pleier som regel å være et krav om at elektriker sender inn forhåndsmelding der ønsket effekt fremgår, hvorpå netteier har rundt 14 dager på seg til å komme frem til en pris. Hvor lang tid dette tar avhenger av dialog mellom utbygger, elektriker, netteier og trolig sameiet (som jeg regner med har enelleranna avtale med utbygger om det å godkjenne sluttpris). Vi har ikke noe dialog med utbyggeren rundt strøm. Jeg venter på en tilbakemelding fra netteier, som det den vi har hatt dialog med rundt dette. Netteier skulle ha et møte med utbygger. Dette antar jeg er utsatt på grunn av situasjonen vi er i. Endret 11. april 2020 av magirus78 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 11. april 2020 Forfatter Del Skrevet 11. april 2020 mobile999 skrev (4 minutter siden): Hvordan er det med hovedsikringer i hver leilighet? (F.eks. gamle skrusikringer, amp) Alle leiligheter har automatsikringer. Jeg har ikke oversikt over all ampere og slikt. Min og to andre leiligheter har nytt, elektrisk anlegg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. april 2020 Del Skrevet 11. april 2020 Husker du om din nye hovedsikring er samme amp som den gamle som ble byttet ut? Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 11. april 2020 Forfatter Del Skrevet 11. april 2020 (endret) mobile999 skrev (10 minutter siden): Husker du om din nye hovedsikring er samme amp som den gamle som ble byttet ut? Det vet jeg ikke, da skrusikringene allerede var byttet til automat ut da jeg fikk fornyet anlegget mitt. Elektrikeren byttet ikke ut hovedsikringen, da den automatsikringen var god nok, og den er på 32 ampere. Nå er jo det inntassikringene vi skal bytte, da de er gamle skrusikringer. Jeg vet ikke nøyaktig amperen på disse. Endret 11. april 2020 av magirus78 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. april 2020 Del Skrevet 11. april 2020 (endret) Det bør være mulig å sette igang med å bytte kablene inn til sikringsskapene og legge dem ned i bakken utendørs samt få inntakssikringene i strømskap (med gjennomtenkt plassering) utendørs. Behold samme amp på inntakssikringene men sørg for at inntakskablene har kapasitet til evt. oppgradering senere. Evt. luftstrekk inn til bygningen(e) må legges om (ned i bakken fra stolpen og inn i utendørs strømskap). Endret 11. april 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 11. april 2020 Forfatter Del Skrevet 11. april 2020 Ok, som sagt vet jeg ikke noe mer om hva som skjer videre. Våres arbeid vil nok bli gjort i forbindelse når utbygger vil sette i gang med omlegging av strømnett. Hele dette bunner jo i om det er utbyggeren som må ta kostnadene med alt utvendig linjearbeid, siden de allikevel skal bygge like bak oss. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. april 2020 Del Skrevet 11. april 2020 (endret) Poenget var at det ikke skal være nødvendig å vente (dersom f.eks. greiene allerede er brannfarlige). Når dere ikke øker inntakssikringene så har heller ikke netteier noe med å kreve anleggsbidrag. Dere kan ikke regne med at netteier eller utbygger vil legge strømkabler i bakken fram til husveggen deres når/dersom de får ut fingern og de begynner med arbeidet. Endret 11. april 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 11. april 2020 Forfatter Del Skrevet 11. april 2020 Vi fått beskjed at det ikke er krise om arbeidet ikke skjer med en gang. Jeg får bare vente å se hvordan kostnadene blir. Jeg mener man har muligheten til å dele beløpet opp i nedbetaling til kraftselskapet. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. april 2020 Del Skrevet 11. april 2020 3 minutes ago, magirus78 said: Vi fått beskjed at det ikke er krise om arbeidet ikke skjer med en gang. Jeg får bare vente å se hvordan kostnadene blir. Jeg mener man har muligheten til å dele beløpet opp i nedbetaling til kraftselskapet. Tipper at utbygger tar oppgjøret direkte med nettselskapet, og så blir det opp til dere hvordan dere gjør opp med utbygger. Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 11. april 2020 Forfatter Del Skrevet 11. april 2020 Ok, takk for hjelpen så langt. Får bare vente å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå