TMB Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 Jeg har i alle år brukt hjulkryss når jeg bytter dekk, men har nå gått til innkjøp av en muttertrekker som fungerer som en drøm. Jeg hørte at det er lett å trekke til for hardt når man bruker muttertrekker og at man burde bruke en momentstav imellom for å forhindre dette. Instruksjonsboka på bilen oppgir ikke hvilket moment jeg burde bruke, men slik jeg skjønte det etter litt Googling så er 110nm en grei verdi. Jeg kjøpte da denne og prøvde den da jeg byttet dekk i dag. Men jeg reagerte litt på hvor tidlig den slo inn, altså jeg kunne fortsatt stramme litt med hjulkrysset etterpå (har alltid dratt til jeg ikke klarer mer, når jeg har byttet med hjulkryss). Så spørsmålet mitt er om dette er meningen, eller har jeg en "defekt" momentstav? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 Den staven gir seg jo på 110Nm. Har du sjekket hva din bil skal strammes med? Vet at min skal strammes med 170Nm, men det er veldig mye. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 (endret) Du har nok dratt til alt for kraftig før.. 110nm er ca 11kg på en meter lang stang, eller på ett hjulkryss ca 30kg. Tar du i alt du kan strammer du antagelig til mye mer enn det, muligens over 200nm.. Men kan være at 110nm er for lite også, jeg bruker 110nm jeg også, men det står i instruksjonsboka 110nm er ikke kjempestramt, klarer lett å stramme mer for hånd, men strammere er ikke bedre. Endret 10. april 2020 av aklla Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 (endret) Moment (Newtonmeter / Nm) når man har aluminiumsfelger er 110-120 Nm (jeg bruker 120 Nm). Med stålfelger bør man bruke noe mer, rundt 140 Nm. Særlig forsiktig bør man være hvis man har både alu felg og alu bolter. Skal ikke mye overstramming til før gjengene blir deformert. Her er forøvrig momentnøkkelen du vil ha:https://www.clasohlson.com/no/p/40-9160 Endret 10. april 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 45 minutes ago, TMB said: (har alltid dratt til jeg ikke klarer mer, når jeg har byttet med hjulkryss). Da har du sannsynligvis hatt for vane å stramme for hardt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 (endret) 1 hour ago, aklla said: 110nm er ikke kjempestramt, klarer lett å stramme mer for hånd, men strammere er ikke bedre. +1 120Nm her, på 1400kg bil. Biltema's 40-210Nm Endret 10. april 2020 av Slettet-GTrad9iY Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 Personlig foretrekker jeg momentnøkkel for da er jeg 100 prosent sikker på hvor mye som trekkes til. Har man litt feeling på muttertrekkeren så er den fin å bruke til å skru boltene inn med også. Entre alltid boltene for hånd først. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 Bruker muttertrekker, men skrur til kun til det kommer 1-2 klikk på lavest hastighet på min maskin (Ryobi) Går over med momentnøkkel når jeg er ferdig og som regel så skal det bare en kvart omdreining til Kan stramme mer, i boken står det 105, jeg strammer 110+ Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 12. april 2020 Del Skrevet 12. april 2020 Har samme trekker og stav. Merker at det er "en del igjen" når jeg skal ettertrekke med momentnøkkelen til 120 Nm til slutt. Har gått over til å bruke trekker uten stav på nivå 1 for å stramme til (bruker nivå 2 eller 3 i ekstreme tilfeller for å løsne). Når jeg trekker til lar jeg det går til et par klikk, deretter er det relativt få grader man må vri med momentnøkkelen for å fullføre prosessen (120Nm her). Dette gjør jeg da helt til slutt, når alle hjula er på bakken igjen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 (endret) Bedre med for lite enn for mye. Du vil sansynligvis merke at et hjul er løst og har mulighet til å stoppe - men om hjulboltene gir etter fordi de er for stramt så sier det pang også er hjulet av bilen. Men de flester tar i sånn passe også er det greit. Ta en etterkontroll etter noen kjøreturer (er nesten alltid løsnet litt) Muttertrekker er livsfarlig å bruke utet momentnøkkel. Glemte meg av engang med en Ryoby trekker når jeg skulle sette på en bolt som holder demperen. Rev sund gjengene med en gang. Utrolig mye kraft. Endret 13. april 2020 av Complexity Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. april 2020 Forfatter Del Skrevet 13. april 2020 Takk for alle svar. Da tror jeg at jeg skal gå til innkjøp av en momentnøkkel i tillegg. Da har jeg to spørsmål: 1. Kan noen anbefale en? Den som ble linket til lenger opp her fra Clas Ohlson har fått veldig mange negative anmeldelser ser jeg. 2. Hvordan vet jeg hvilket moment jeg skal bruke når det ikke står i instruksjonsboka? Bilen er en Audi A3 2017 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 (endret) 18 hours ago, TMB said: 1. Kan noen anbefale en? Den som ble linket til lenger opp her fra Clas Ohlson har fått veldig mange negative anmeldelser ser jeg. 2. Hvordan vet jeg hvilket moment jeg skal bruke når det ikke står i instruksjonsboka? Bilen er en Audi A3 2017 1. Biltema har en 1/2" til 499 som jeg skrev over. I tillegg trenger du kanskje piper. Evt. låne fra noen som har. 2. Generelt råd fra NAF: 90 - 120 Nm. Endret 14. april 2020 av Slettet-GTrad9iY Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Til noe så enkelt som å skru inn noen hjulbolter pleier jeg å bruke håndkraft. Jeg har muttertrekker og kompressor, bruker muttertrekker for å skru av hjulene men skrur på for hånd. Man bør jo uansett entre boltene for hånd så man vet man treffer gjengene ordentlig og det er ikke såå mange runder man skal skru. Når man så skal skru til igjen med momentnøkkel (ja, jeg gjør selvsagt det) er det lite å spare på å skru til med muttertrekker. Både jobb-bilen og min privatbil skal det benyttes 150Nm på. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 TMB skrev (20 timer siden): Takk for alle svar. Da tror jeg at jeg skal gå til innkjøp av en momentnøkkel i tillegg. En ting som er viktig med momentnøkkel, og det er å skru den til 0 i moment når du ikke bruker den (etter hjulskift). Hvis den blir stående på momentet til neste gang, så kan den fort ha blitt endret, da den ligger under press. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 (endret) TMB skrev (22 timer siden): 1. Kan noen anbefale en? Den som ble linket til lenger opp her fra Clas Ohlson har fått veldig mange negative anmeldelser ser jeg. Denne isåfall.https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentnokkel-70-350-nm-2000030634 Det er forrige modell jeg har fra Clas Ohlson, som for meg har fungert helt fint alle de gangene jeg har brukt den (2 biler, med 3 hjulsett til hver). Visste ikke at det nå var kommet en ny modell som tydeligvis ikke holder mål. Angående moment på bilen:https://www.puretyre.co.uk/tyre-information/tyre-pressures/audi-tyre-pressures/audi-a3-tyre-pressures-and-wheel-nut-torque-setting/ 120 Nm Endret 14. april 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Snylter skrev (53 minutter siden): Man bør jo uansett entre boltene for hånd så man vet man treffer gjengene ordentlig og det er ikke såå mange runder man skal skru. Når man så skal skru til igjen med momentnøkkel (ja, jeg gjør selvsagt det) er det lite å spare på å skru til med muttertrekker. Både jobb-bilen og min privatbil skal det benyttes 150Nm på. Ikke alle som har muttrer utenpå hjulene Mine er så dypt inne at jeg knapt klarer å skru de en omgang for hånd Jobb or privatbilen din har stålfelger? Ville ikke strammet så mye på alufelger Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 1 hour ago, AndersT2 said: En ting som er viktig med momentnøkkel, og det er å skru den til 0 i moment når du ikke bruker den (etter hjulskift). Hvis den blir stående på momentet til neste gang, så kan den fort ha blitt endret, da den ligger under press. For å pirke litt så skal det vel skrus ned til laveste moment som nøkkelen er spesifisert for, ikke 0. Min nøkkel som går fra 40-210 Nm skal altså skrus ned til 40Nm før lagring, ikke 0. 40 minutes ago, Dubious said: Jobb or privatbilen din har stålfelger? Ville ikke strammet så mye på alufelger På Model 3 er det 175Nm på alufelgene, så det trenger ikke å være stålfelger. Føles ganske rart å stramme så mye. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Googlet litt og det har noe med motoren å gjøre, direkte overføring eller noe sånt Var 140Nm når bilen kom, så sikkert noen som har mistet hjulene så det ble økt til 175Nm Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 3 hours ago, Dubious said: Ikke alle som har muttrer utenpå hjulene Mine er så dypt inne at jeg knapt klarer å skru de en omgang for hånd Jobb or privatbilen din har stålfelger? Ville ikke strammet så mye på alufelger Jeg tar pipen utenpå bolten i det jeg fører den inn og entrer. Begge bilene har alufelger, jeg forholder meg til produsentene og tror de vet bedre hva som er riktig enn en gjeng forståesegpåere på diskusjon.no Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 Snylter skrev (16 timer siden): Jeg tar pipen utenpå bolten i det jeg fører den inn og entrer. Begge bilene har alufelger, jeg forholder meg til produsentene og tror de vet bedre hva som er riktig enn en gjeng forståesegpåere på diskusjon.no Bare aldri hørt at noen strammer så mye, men om Tesla har 175 så er det nok andre som har høyt også Når jeg skifter hjul så blir det strammet til 110-120, og det er inge hjul som har falt av på 5 år (Skifter på 2-3 biler hver sesong) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå