Gå til innhold

Nei, Bergen er faktisk ikke Norges elbilkommune. Sjekk tallene for ditt hjemsted


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (4 minutter siden):

Opplever ingen problemer i -20 grader nei. Ikke i -30 grader heller forsåvidt.

Batteriet taper 50% ytelse? ?.

Leste du linkene? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, failern said:

Leste du linkene? 

 

Leste du at jeg skrev at det ikke var noe problem?

Plugger jeg i laderen i -20 grader bruker den først strømmen til å varme batteriet, for så å lade det. 

Og selv i -30 grader kan jeg hoppe i en kald bil å kjøre, selv om batteriene har begrenset effekutak.

Regenerering vil og være deaktivert til man har fått batteritemperatur men det får man store advarsler om så ikke noe problem å faktisk bruke bremsepedalen litt.

Ser du for deg at man hopper i en iskald Dieselbil og gir full gass? Varer ikke lenge den motoren da.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/10/2020 at 9:35 AM, The Very End said:

Blir du ikke lei av å hate elbiler?

Er hat-påstander det beste argumentet du har å komme med? På tide å finne på noe nytt.

Elbilandelen er lav fordi den ikke dekker behovene eller lommeboka til kjøperen. Sammenlignet med en fossil-bil er elbilen mindre fleksibel over det jevne, og da tenker jeg på alt fra innkjøpspris, rekkevidde, volum og hengerfeste til bruksområder. De kommer men er ikke her nå, og folk flest kjøper brukt og ikke nytt så derfor tar dette lang tid enda.. Så det er bare å slappe av, dette løser seg med tiden, men tiden er ikke nå. Vet dette innspillet trigger ett ras av "forklaringer" av typen "bort", men det får nå gå sin gang.

 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (1 time siden):

Leste du at jeg skrev at det ikke var noe problem?

Og selv i -30 grader kan jeg hoppe i en kald bil å kjøre, selv om batteriene har begrenset effekutak.

Ok, for moro skyld kan vi regne på det. Det virket vanskelig å finne spesifikk varmekapasitet for lithiumion batterier, men fra denne https://www.researchgate.net/post/Where_can_I_find_heat_capacities_of_Li-Ion_NMC_battery_cells fant jeg 0.85 J/gK. Om vi regner en Tesla model 3 med batterivekt 478 kg og oppvarming fra -20 til 5 grader (minimum for å lade lithiumion batteri) og vi neglisjerer tap (jeg mistenker tapet i varmesløyfen er ganske stort, men jeg klarte ikke å finne data på det. https://forums.tesla.com/forum/forums/battery-heating-explained) så trengs 2.82 kWh energi.

For enda mer moro (og usikkerhet) kan vi estimere at batteriet har lineær tapskurve fra +20 til -20 grader, dvs. at ved +5 grader er kapasiteten rundt 80 %. En standard range har 50 kWh opprinnelig og derfor sitter den igjen med 40.8 kWh 37.8 kWh uten å ha kjørt en kilometer, dvs 25 % tap. Som sagt, jeg mistenker tapet er mye større...

Som du ser er jeg litt mer interessert i empiri enn "jeg sier det ikke er noe problem". :)

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
14 minutes ago, failern said:

Ok, for moro skyld kan vi regne på det. Det virket vanskelig å finne spesifikk varmekapasitet for lithiumion batterier, men fra denne https://www.researchgate.net/post/Where_can_I_find_heat_capacities_of_Li-Ion_NMC_battery_cells fant jeg 0.85 J/gK. Om vi regner en Tesla model 3 med batterivekt 478 kg og oppvarming fra -20 til 5 grader (minimum for å lade lithiumion batteri) og vi neglisjerer tap (jeg mistenker tapet i varmesløyfen er ganske stort, men jeg klarte ikke å finne data på det. https://forums.tesla.com/forum/forums/battery-heating-explained) så trengs 2.82 kWh energi.

For enda mer moro (og usikkerhet) kan vi estimere at batteriet har lineær tapskurve fra +20 til -20 grader, dvs. at ved +5 grader er kapasiteten rundt 80 %. En standard range har 50 kWh opprinnelig og derfor sitter den igjen med 40.8 kWh uten å ha kjørt en kilometer, dvs nesten 20 % tap. Som sagt, jeg mistenker tapet er mye større...

Som du ser er jeg litt mer interessert i empiri enn "jeg sier det ikke er noe problem". :)

Man har lavere rekkevidde når batteriet er kaldt ja. Det sier bilen ifra om - og man får tilbake denne rekkevidden når batteriet har fått temperatur. Model 3 bruker motorene til å varme batteriet. Det står en motor på hver side av batteriet så vannet sirkulerer mellom motor batteri og motor igjen så det varmer relativt raskt.

Kjøres vel mellom 2.5 - 3.5kW i tomgangsstrøm i motorene for å varme batteriet. Varmeste jeg har sett en motor er 110 grader. Dette står jo og forklart i den linken din.

Under kjøring blir motorene naturlig varm og dermed også batteriet.

Det går litt energi fra batteriet på dette ja, men er du tilkoblet strøm så bruker den jo det til dette. Jeg har alltid strøm tilkoblet når det er tilgjengelig.

IMG_20200403_175359.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (25 minutter siden):

Som du ser er jeg litt mer interessert i empiri enn "jeg sier det ikke er noe problem". :)

Du har jo bare lekt med tall, empirien er det complexity som kommer med, han har jo faktisk erfaring. Kulde var et problem på de første bilene med oppgitt 20 mil i rekkevidde. Problemet er vesentlig mindre med de bilene som selges nå, og det finnes jo også en masse ladere en kan stoppe ved om det skulle bli for stort problem. Igjen er det en elbilhater som finner på problemer. Redusert effekt er veldig sjeldent på annet enn Tesla, men det er jo fordi Tesla har så mye mer effekt tilgjengelig enn de fleste andre har valgt å gå for.

Det er jo også ekstremt sjeldent med -30, og i den temperaturen er viking travel opptatt med å hjelpe dieselbiler. Selv i en liten garasje kan jeg starte forvarming av elbilen. Det blir ikke så bra med en dieselbrenner. Savner heller ikke å måtte innom for å fylle tanken hver eneste uke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (40 minutter siden):

Er hat-påstander det beste argumentet du har å komme med? På tide å finne på noe nytt.

Elbilandelen er lav fordi den ikke dekker behovene eller lommeboka til kjøperen. Sammenlignet med en fossil-bil er elbilen mindre fleksibel over det jevne, og da tenker jeg på alt fra innkjøpspris, rekkevidde, volum og hengerfeste til bruksområder. De kommer men er ikke her nå, og folk flest kjøper brukt og ikke nytt så derfor tar dette lang tid enda.. 

 

Det er ikke påstander om hat, det er masse tydelige eksempler på at hatet florerer. For min del er fossilbilen for lite fleksibel. Den låste meg til å fylle overpriset energi hver eneste uke. Så er det jo stadig nye "mangler" folk finner på. Så er det jo også påfallende hvordan de som kun ser på innkjøpsprisen ikke klarer å få med at bilen også skal brukes. Jeg kjører ny elbil nå rimeligere enn gammel fossilbil før. Drivstoffutgiftene før er omtrent det samme som å finansiere ny elbil over 6-7 år. Og da er ikke kjøpsprisen på den gamle med i regnestykket i det hele tatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Bengt Who skrev (46 minutter siden):

Du har jo bare lekt med tall, empirien er det complexity som kommer med, han har jo faktisk erfaring. Kulde var et problem på de første bilene med oppgitt 20 mil i rekkevidde. Problemet er vesentlig mindre med de bilene som selges nå, og det finnes jo også en masse ladere en kan stoppe ved om det skulle bli for stort problem. Igjen er det en elbilhater som finner på problemer. Redusert effekt er veldig sjeldent på annet enn Tesla, men det er jo fordi Tesla har så mye mer effekt tilgjengelig enn de fleste andre har valgt å gå for.

Det er jo også ekstremt sjeldent med -30, og i den temperaturen er viking travel opptatt med å hjelpe dieselbiler. Selv i en liten garasje kan jeg starte forvarming av elbilen. Det blir ikke så bra med en dieselbrenner. Savner heller ikke å måtte innom for å fylle tanken hver eneste uke. 

Har du noen konkret innvending på tallene?

Om -30 forekommer sjeldent så er det jo også et lite problem for diesel vel...?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (5 timer siden):

Her jeg bor har vi verken bompenger, problemer med parkering eller ferger med stor trafikk.

Alikevell begynne det å florere med elbiler.

Av alle jeg kjenner med elbil så kunne ingen av dem noensinne tenke seg å gå tilbake til fossil.

Men mulig de du kjenner eide en dårlig elbil i utgangspunktet? Kan godt forså at en Renault Twizy eller noe må være skikkelig dritt å eie selv om det er elbil.

 

Du må ta en tur innom TenkTromsø sine FB sider. Dere skal syltes ned i bompenger for å få gjennomført feilslåtte transportprosjekt dere også. TenkTromsø er et stilstudie i provoserende feilslåtte tanker og mål. Det er en glimrende side for studier av hvordan PK og konsensus fører til destruktive og bortkastede infrasgtrukturprosjekt. Der ingen tør si at keiseren er splitter naken. 

Lenke til kommentar

Jeg bor i byen, men glad for at jeg ikke har så dårlig råd at jeg må kjøre el-bil. Jeg er ikke el-bilhater, og hører og forstår at man må tenke nytt og anderledes, men det fungerer rett og slett ikke bra nok (ennå?) for alle.

Lenke til kommentar
failern skrev (På 11.4.2020 den 14.56):

Har du noen konkret innvending på tallene?

Om -30 forekommer sjeldent så er det jo også et lite problem for diesel vel...?

Ja, du har jo bare lekt med tall. Vet du forresten hva empiri er?

Det er du som trekker frem -30 og mener det skal være så vanskelig for den biltypen som har minst problemer i sånn kulde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Bengt Who skrev (Akkurat nå):

Ja, du har jo bare lekt med tall. Vet du forresten hva empiri er?

Det er du som trekker frem -30 og mener det skal være så vanskelig for den biltypen som har minst problemer i sånn kulde.

Hehe, vet du hva konkret betyr?

Det var "Complexity" som trakk frem -30.

Lenke til kommentar
delxzen skrev (På 11.4.2020 den 15.18):

Jeg bor i byen, men glad for at jeg ikke har så dårlig råd at jeg må kjøre el-bil. Jeg er ikke el-bilhater, og hører og forstår at man må tenke nytt og anderledes, men det fungerer rett og slett ikke bra nok (ennå?) for alle.

Nøyaktig HVA er det som ikke fungerer bra nok enda?

Hvis du ikke har mulighet til hjemmelading så forstår jeg deg. Eller hvis du må trekke hestehenger/båthenger/campingvogn.

Lenke til kommentar

De aller fleste kommunene på topp er enten en av norges største byer eller en nabokommune (der folk pendler inn til disse byene). Hva er felles for disse byene? At de har dyre bomringer. Klart bompenger er hovedårsaken. kjøpte selv elbil hovedsaklig pga bompenger, men også grunnet billigere drift, korte nok avstander til at elbil er praktisk, har en bensinbil i tillegg og muligheter for lading hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...