Gå til innhold

UV rør til etsing av kretskort


inoxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

trudde å ha hørt at slike pennar som er i settet frå clas ikkje virka så godt

 

men ein slik kombinasjon skulle då fungere:

49-577-26 etsepulver

49-553-24 kortlaminat

49-523-39 penn

 

nummer frå elfa

 

og er de problem ved å bruke penn? vil ikkje bruke UV for å sleppe å lage til UV-lys, og det vert smått med sol før påske

 

kanskje berre eg som er dårleg til å søke, men er det noko guide til bruk av slik penn, berre for å sjå korleis det er gjort?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg brukte nettopp et par små UV-katoder til belysning av PCB, og det fungerte sånn noenlunde. Jeg brukte to 10cm katoder, men de er så svake at de anbefalte 6 minutter belysning var altfor lite. Jeg vil også anbefale å bruke lengre katoder for å få jevnere belysning.

 

Når det er sagt bør du ikke bruke katoder til belysning med mindre du tilfeldigvis har noen liggende. Lysrør/pærer som du får bl.a. hos ELFA har mer passende bølgelengde og er ikke minst kraftigere, så du får jevnere resultat og kortere belysningstid.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Gi beng i pennene de er ikke nøyaktige! Kjøp wafere med photo og legg en print over.

 

Så bruk en sol lamp eller solarie. En sollamt a 300w funker etter 12-15 minutter.

 

Legg det i Fixer, vask. Til slutt ha syren i ett bad og la syren vask frem og tilbake over kortet til det er ferdig...

 

Det er dog å anbefale å kjøpe UV rør/lampe og bruke en plotter til å skrive med. Eller skriv ut på 2 filer og legg over hverandre...

 

Mvh

Per :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...