NTB - digi Skrevet 8. april 2020 Del Skrevet 8. april 2020 Utvider påbud om stans i bruk av alle dataverktøy fra Statens vegvesen Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 11. april 2020 Del Skrevet 11. april 2020 (endret) Folk flest er ikke klar over dette, men moderne biler har allerede i lang tid vært utstyrt med sorte bokser. Disse dataopptakerne er en del av kollisjonsputene. Datamaskin har disse allerede, så det var bare et spørsmål om ledig lagringskapasitet. Potensielt kan dog enhver ECU tilkoblet High-Speed CAN bus i bilen operere som datalogger. Alle interessante måledata blir i alle tilfelle publisert på denne bussen jevnlig, i en evig runddans. Fra alle involverte ECUer med noe interessant å si. Kollisjonsputene er likevel det foretrukne valget for datalogger. De har normalt har veldig lite å gjøre, og ingenting å rope ut selv. Riktignok inneholder de akselerometer, men disse er mer av den 'brutale' typen. Bilens antiskrens/stabiliseringssystem kommer snarere med sine egne gyroer av den mer 'fintfølende' typen. Sistnevnte kan forøvrig helt fint detektere tilfeller av Hit&Run, noe enkelte eiere av biler med OnStar nødanrop har fått erfare om enn i mer graverende tilfeller. Automatisk nødanrop er forøvrig nå påbudt i alle nye biler. Blir ikke overrasket om alle kollisjonsdata blir overført under denne oppkoblingen. Nettopp slikt som sistnevnte data, fra bilen stabiliseringssystem, er data som blir lagret. Sammen med data fra de blokkeringsfrie bremsene og selvfølgelig motorstyringen. Inkludert bilens hastighet. Men også kabinkontrolleren har interessante anklager å komme med – hvilke (for-)seter var i bruk, og var sikkerhetsselene her anvendt. Ble de automatiske beltestrammerene utløst, hva var styrevinkelen, hvilke (hoved-)lys var tent osv. Var den automatiske tretthetsdetektoren slått inn, og potensielt – for biler med talegjenkjenning – hva ble sagt i kabinen før det smalt. Enkelte fabrikanter vil dertil gjerne plassere kamera inne i kabinen, til å observere alle tilstedeværende… Endret 11. april 2020 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå