Gå til innhold

Skurring i høyttalere


Anbefalte innlegg

Har et NF7-s med onboard SoundStorm lydkort. Dette skulle være ganske bra, men hittil har det skuffet meg. Når jeg kobler opp lyd enten mot TV eller mot forsterkeren som jeg vanligvis bruker (eller en hvilken som helst annen enhet), skurrer lyden selv om jeg ikke spiller så veldig høyt..Er klar og fin lyd , men noe skurring i tillegg på en måte. Veldig plagsomt...noen som vet hvordan jeg kan løse det ? evt kjøpe et PCI lydkort ? har også oppdaget at lyden lagger når jeg brenner cder..vil den slutte å gjøre det om jeg kjøper et PCI lydkort ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at problemet er relatert til at det er et onboard kort. Prøv med nyere (evt. eldre) drivere. Dette kan gjøre underverker. Kan også være at skjermkortet ditt og lydkortet deler samme IRQ, da kan du få slike feil som du beskriver. Du kan finne ut dette i Device Manager (Enhets Behandling) på "My Computer -> Properties". Om du i hele tatt får lov av Windows å endre dette manuelt er et helt annet spørsmål, men du kan muligens overstyre det manuelt i BIOS.

Lenke til kommentar

sikker på dette?

 

Jeg har hatt samme problem i årevis.. alltid en enormt plagsom skurring, eller during i høytalerene.

 

Jeg fant ut at det var feil i jordingen, skjermen min var altså ikke koblet til jord, og forstyrrelsene fra skjermen hadde tydelig påvirkning på høytalerene. Så jeg dro en skjøtekabel koblet til et jordet støpsel (bor i et eldre hus) til skjermen, og vips, skurringen høres ikke lenger.

 

Får håpe dette hjalp deg, jeg har det samme lydkortet som du har, virker strålende.

 

mvh

alexio

Lenke til kommentar
sikker på dette?

 

Jeg har hatt samme problem i årevis.. alltid en enormt plagsom skurring, eller during i høytalerene.

 

Jeg fant ut at det var feil i jordingen, skjermen min var altså ikke koblet til jord, og forstyrrelsene fra skjermen hadde tydelig påvirkning på høytalerene. Så jeg dro en skjøtekabel koblet til et jordet støpsel (bor i et eldre hus) til skjermen, og vips, skurringen høres ikke lenger.

 

Får håpe dette hjalp deg, jeg har det samme lydkortet som du har, virker strålende.

 

mvh

alexio

Godt tenkt. Jording kan faktisk godt være en innvirkende faktor. Har vært borte i folk som har fått støt ifra tastaturet pga. manglende jording. Har selv aldri hatt noen problemer med jord/lyd på PC'en, og tenkte derfor ikke på dette, men det er selvsagt vel verdt å sjekke ut. Er likevel litt mystisk at det kun kommer ved playback av divx. Kan være verdt å teste en annen DivX codec også vil jeg si.

Lenke til kommentar
Godt tenkt.

:green:

 

Du kan forøvrig også jorde andre elektriske produkter som har kontakt med pc / anlegg.

 

Hvis det alt er koblet til jorda støpsler, kan du ta frem et voltmeter, og stikke en av "pinnene" i et av hullene, og holde den andre "pinnen" over kobberfjæren i støpselet. Hvis du måler 110 Volt er ting i orden. Hvis så er tilfellet (at 110 V måles) er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg lenger :)

 

Hvis skurringen etterhvert går deg til hodet kan du prøve å dra ut kontaktene av tv'er, anlegg og andre elektriske produkter i nærheten (det er ikek alltid det hjelper å slå av, iom. at det fortsatt ligger spenning over deler av produktet :)

 

Håper noe av dette hjalp, mvh

 

alexio

Lenke til kommentar

Bare som en liten opplysning. Det er strengt forbudt å skifte stikkontakter selv. Ja alt som er en fast del av det elektriske opplegget er fy-fy å røre. Om dette gjør noe fra eller til for deg, er noe helt annet ;) Skulle det bli brann, så kan dette føre til tap av forsikrigsutbetaling. OM det blir oppdaget at det er skiftet stikkontakt av uautorisert personell. Er du elektriker, så se bort ifra hele denne opplysningen :D

 

Ta derimot ikke for gitt at det er brukt jordet ledning frem til stikkontakten.

Lenke til kommentar

For et par år siden var det ikke vanlig å jorde alle støpsler. I nyere innstallasjoner jordes så og så alt. (OBS: Les LunarG's post). Før du bytter ut stikkontakten) bør du heller bare sjekke ved å trekke en skjøtekabel og koble den til pc'en og andre komponenter du vil sjekke.

 

Du bør ikke være for sikker på om ledningen inni veggen er med jord. Min er ikke det.

 

Edit: Nå har det seg slik at jeg går elektro. Av alle folk burde kanskje jeg sagt i fra om at det er ulovlig? :p

Endret av alexio
Lenke til kommentar

Ville testet med skjøtekabel først ja.

Kjipt å betale trikker'n for å legge opp jordet kontakt, bare for å finne ut at problemet ikke skyldes dette.

Men, vil vel anbefale at man kobler opp PC'en og slikt mot jordet kontakt.

Desverre for meg er det ikke mange slike i min leilighet. :no:

Lenke til kommentar
Har et NF7-s med onboard SoundStorm lydkort. Dette skulle være ganske bra, men hittil har det skuffet meg. Når jeg kobler opp lyd enten mot TV eller mot forsterkeren som jeg vanligvis bruker (eller en hvilken som helst annen enhet), skurrer lyden selv om jeg ikke spiller så veldig høyt..Er klar og fin lyd , men noe skurring i tillegg på en måte. Veldig plagsomt...noen som vet hvordan jeg kan løse det ? evt kjøpe et PCI lydkort ? har også oppdaget at lyden lagger når jeg brenner cder..vil den slutte å gjøre det om jeg kjøper et PCI lydkort ?

Dette er et ganske normalt problem. Dette er pga at du prøver å dempe lyden fra datamaskinen, og IKKE forsterker / aktive høytalere. Dette kommer av at de fleste lydkort har forstyrrelser fra andre spennings-kilder på hovedkortet. Hvis du skruer volumet opp til 100 % fra datamaskinen, vil du merke det at støynivået vil synke en del. Litt støy blir det uannsett.

 

Det er som å høre noen viske på avtand, å prøve å fortelle det videre. Helt rett blir det aldri dersom du bare så vidt hører det.

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å koble opp jordet kontakt uansett, siden jeg egentlig ikke liker å ha pc på en kontakt uten jord. er egentlig ikke mye støy i høyttalerne nå, men en liten skurrelyd da jeg setter forsterkern på volum 15/30 hører jeg godt når ikke annen lyd spilles. egentlig litt irriterende...prøve med jordet kontakt senere. nå er lyden her uansett hva jeg gjør på pcen, om det er film eller mp3 :S forsvinner når jeg trykker på "cd" på forsterkern og kobler om til min 20 år gamle cdspiller ;) Så er nok noe med pcen...

 

EDIT: Hørte med faren min, og han sa jeg bare kunne bytte kontakt selv, fordi en elektriker kom og godkjente det vi satte opp..

Endret av Serqevx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...