Bjerknez Skrevet 7. april 2020 Rapporter Del Skrevet 7. april 2020 Jeg har en garasjeportåpner som sikkert er snart 20 år gammel. Den funker, men hadde vert gøy og lagt til litt ekstra funksjonalitet ved å koble til en ESP32 med wifi og styrt porten via en app. her er et bilde av styreenheten som sitter der i dag: noen ide om hvordan dette kan la seg gjøre med noen hint? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. april 2020 Rapporter Del Skrevet 7. april 2020 Det pleier å være tilkobling for en betjeningsknapp, type impulsbryter. Kan være rekkeklemmen der det står START. La Arduino styre et rele på den. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. april 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. april 2020 Hårek skrev (6 timer siden): Det pleier å være tilkobling for en betjeningsknapp, type impulsbryter. Kan være rekkeklemmen der det står START. La Arduino styre et rele på den. Ok. Noen formening om hvor mange volt eller hva som skal til for å trigge denne? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. april 2020 Rapporter Del Skrevet 7. april 2020 Spenningen trenger du ikke forholde deg til, den spiller liten rolle (jeg forutsetter at det er svakstrøm). Det er bare to terminalpunkter som skal kortsluttes, enten med en impulsbryter (ringeknapp) eller et rele. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. april 2020 Rapporter Del Skrevet 7. april 2020 dog kan det være lurt å måle spenningen over de to punktene dersom det er impulsbryter, ikke sikkert at du har lyst å koble en høyere spenning enn 5 V direkte til i/o på en Arduino ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. april 2020 Rapporter Del Skrevet 8. april 2020 (endret) 16 hours ago, tingo said: dog kan det være lurt å måle spenningen over de to punktene dersom det er impulsbryter, ikke sikkert at du har lyst å koble en høyere spenning enn 5 V direkte til i/o på en Arduino ? Spiller ingen rolle hvis han bruker relé. Endret 8. april 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. juni 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 Jeg drar opp denne tråden igjen da jeg lurer litt på hvordan jeg skal koble dette, gitt at jeg bruker rele og anser denne "start"-knappen som å være det rette stedet. Hvor tar jeg strømmen fra som skal kibles via releet? Skal jeg fyre den med en ekstern 5v kilde (typisk mobillader adapter etc)? Og koble +5v via denne gjennom releet og inn der det stør "start" og jord (utenom rele selvsagt) fra jord på arduino til terminalen ved siden av start? Ser for meg da og fyre arduino fra samme 5v kilde evt. Eller har dere andre ideer? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 Hva heter garasjeportåpneren? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. juni 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 mobile999 skrev (Akkurat nå): Hva heter garasjeportåpneren? Det vet jeg faktisk ikke. Det kunne jeg jo faktisk sjekket samt søkt etter koblingsskjema selvsagt. Kan sjekke senere i dag om det står noe navn på den. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 Ja, gjør det. Jeg synes "SCHL-T" ser interessant ut. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. juni 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 mobile999 skrev (1 time siden): Ja, gjør det. Jeg synes "SCHL-T" ser interessant ut. Ok....? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. juni 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 Da har jeg funnet navnet på portåpneren. Det er en Scanlift 60 portåpner. Jg søkte litt, men fant ikke noe særig på denne. Se bilde under. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 Klarer heller ikke å finne noe særlig. Ser ikke ut til at Teleradio AB driver med portåpnere lenger. Hva skjer hvis du trykker på testknappen? Hvis porten åpner/lukker seg så ville jeg sett på port 15 og 16 på skruterminalene da det ser ut til at de er koblet opp mot samme pinnene som test knappen. Regner med pin 16 er koblet til mcu sammen med testknappen og pin 15 er koblet til det store jordplanet rett over skruterminalene. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 Jeg ville testet ved å bruke port 10 og 11 ved å erstatte lasken med ledninger via nc inngangene på releet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 1. Napp ut laskene 2. Mål og kortslutt 15 & 16. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 "SCHL-T" -> Schalter = bryter. Det skal være impulsbryter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 Sikker på at ikke SCHL-T er til bryter og START er til åpne/lukke? Tror det er sånn på vår garasjeportåpner. Men det er en annen type da. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 sedsberg skrev (41 minutter siden): Sikker på at ikke SCHL-T er til bryter og START er til åpne/lukke? Bryter til hva? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Mulig jeg husker feil, men tror den har, eller kan kobles til bryter for å låse ut hele åpneren. Som sagt så er det et helt annet merke og den har heller ikke samme merkingene på terminalene. Jeg hadde bare prøvd å holde en ledningsbit mot 15 og 16 og se om den starter. Det er slik jeg åpner og lukker vår fra innsiden. Har ikke fått surra meg til å koble opp bryter inne. Endret 6. juni 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 Ja, kan hende du har rett, at schlt-t er deaktivering av portåpneren og start skal kortsluttes et øyeblikk for å starte den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå