Gå til innhold

ANMELDELSE: Final Fantasy VII Remake


Anbefalte innlegg

Jeg har bare kommet 11 timer inn og har akkurat truffet Aerith (som hun heter nå), men med forbehold om at ting kan bli bedre eller verre så kjenner jeg meg igjen i anmeldelsen.

Det er mye å glede seg over her og det er spesielt hvordan verdenen og karakterene er realisert, og det helt nye kampsystemet tar det beste fra Kingdom Hearts og Final Fantasy 13 og det fungerer faktisk veldig bra. Alt av story-sekvenser som er hentet ut originalen er en fryd. Kampen mot Airbuster på den t-formede brua, mens du kan se byen under deg og den ikoniske bossmusikken spilles i bakgrunnen, var ren kokain for en gammel fan.

Samtidig er det mye padding her. Det kommer vi ikke bort fra. Jeg har forsvart remakens episodiske struktur siden dag 1 siden jeg forventet at Midgar skulle gjøres til en fullverdig historie i seg selv. Dessverre har man bare delvis lykkes med dette, og det føles til tider mest som den samme historien med 2-3 timers padding mellom høydepunktene, og at det er slik man har fått Midgar-sekvensen til å bli et 40 timers spill.

Mala skrev (På 10.4.2020 den 23.42):

PS4 spill er jo kompatible og spillbare på PS5, og man bruker vel samme PSN bruker ved neste generasjon...og savegames ligger jo i skyen. Ingen problemer slik jeg. ser det.

Det jeg lurer fælt på er hvordan dette skal passe sammen gameplay-messig. Du kan fint bli level 99 i denne episoden, med maks HP og tilgang til magier som man ikke hadde før langt ute i originalen. Hvordan kan det bli noe rom for å videreutvikle karakterene i neste episode? Skal vi kjøre på med HP over 9999 og sinnssvake stats slik som i endgame på FF10, eller skal man begynne på scratch igjen og late som du ikke hadde en haug med experience og materia når du forlot Midgar? Veldig spent på hvordan det her skal fungere.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere skrevet/ment at det burde være null problem å overføre stats, materia, lvls etc etc til neste episode, men jo mer jeg spiller jo mer skeptisk blir jeg. Er nå kommet til chapter 13. Og kun ved å spille spillet (tatt alle sidequests og utforsket alt jeg har funnet) så har jeg flere materia på lvl 3-4. Curaga, firaga etc.  De har jo i andre ff laget curaja, firaja etc. skal vi få 12 utgaver til av hver spell i de neste episodene? det virker jo litt rart. Jeg har en drøss med megapotions allerede i midgar og 5-6 abilities jeg kan velge, om de overføres og man finner like mange i de neste spillene så blir det noen helvetes lister å velge fra :p 

 

Må bare nevnes, har prøvd å holde meg i tilfelle jeg skulle få det forklart. De der spøkelsene. wtf. antar det er no ghosts of ancients eller noe som prøver hjelpe de, men hvorfor legge de til? virker bare unødvendig og surrete.

Vet heller ikke hva jeg synes om alle scenene hvor Sephiroth dukker opp.

Mer enn noe annet får jeg lyst til å spille originalen etter jeg er ferdig med remake episoden.

Lenke til kommentar
barezell skrev (4 timer siden):

Jeg har tidligere skrevet/ment at det burde være null problem å overføre stats, materia, lvls etc etc til neste episode, men jo mer jeg spiller jo mer skeptisk blir jeg. Er nå kommet til chapter 13. Og kun ved å spille spillet (tatt alle sidequests og utforsket alt jeg har funnet) så har jeg flere materia på lvl 3-4. Curaga, firaga etc.  De har jo i andre ff laget curaja, firaja etc. skal vi få 12 utgaver til av hver spell i de neste episodene? det virker jo litt rart. Jeg har en drøss med megapotions allerede i midgar og 5-6 abilities jeg kan velge, om de overføres og man finner like mange i de neste spillene så blir det noen helvetes lister å velge fra :p 

 

Må bare nevnes, har prøvd å holde meg i tilfelle jeg skulle få det forklart. De der spøkelsene. wtf. antar det er no ghosts of ancients eller noe som prøver hjelpe de, men hvorfor legge de til? virker bare unødvendig og surrete.

Vet heller ikke hva jeg synes om alle scenene hvor Sephiroth dukker opp.

Mer enn noe annet får jeg lyst til å spille originalen etter jeg er ferdig med remake episoden.

Det er akkurat dette med magiene jeg tenkte på. Hvis du allerede har alt fullt levlet og høye stats, hvor er rommet for å videreutvikle i neste episode? Dette er jo bare Midgar og det er en laaang historie man skal gjennom etter dette. Normalt har du ikke Fire2 engang når du kommer ut av Midgar, og Cloud bruker fortsatt Buster Sword.

En enkel måte å gjøre det på er å bare la deg starte fra et lavere nivå igjen, men det gir ikke så mye mening. Skal man bare bygge videre på det som skjer i første episode derimot så blir et helt latterlig virrvarr av magier og utstyr etterhvert. Hvis det skal være 18 utgaver av hver spell som du foreslår, fordelt på alle de forskjellige typene magi...

Jeg gikk utfra at spøkelsene hadde noe med jenova reunion å gjøre, en slags visualisering av kallet. Alternativt kan de være disse skrikene til planeten som Aeris snakker om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Spartapus skrev (På 13.4.2020 den 12.52):

Jeg har bare kommet 11 timer inn og har akkurat truffet Aerith (som hun heter nå), men med forbehold om at ting kan bli bedre eller verre så kjenner jeg meg igjen i anmeldelsen.

Det er mye å glede seg over her og det er spesielt hvordan verdenen og karakterene er realisert, og det helt nye kampsystemet tar det beste fra Kingdom Hearts og Final Fantasy 13 og det fungerer faktisk veldig bra. Alt av story-sekvenser som er hentet ut originalen er en fryd. Kampen mot Airbuster på den t-formede brua, mens du kan se byen under deg og den ikoniske bossmusikken spilles i bakgrunnen, var ren kokain for en gammel fan.

Samtidig er det mye padding her. Det kommer vi ikke bort fra. Jeg har forsvart remakens episodiske struktur siden dag 1 siden jeg forventet at Midgar skulle gjøres til en fullverdig historie i seg selv. Dessverre har man bare delvis lykkes med dette, og det føles til tider mest som den samme historien med 2-3 timers padding mellom høydepunktene, og at det er slik man har fått Midgar-sekvensen til å bli et 40 timers spill.

Det jeg lurer fælt på er hvordan dette skal passe sammen gameplay-messig. Du kan fint bli level 99 i denne episoden, med maks HP og tilgang til magier som man ikke hadde før langt ute i originalen. Hvordan kan det bli noe rom for å videreutvikle karakterene i neste episode? Skal vi kjøre på med HP over 9999 og sinnssvake stats slik som i endgame på FF10, eller skal man begynne på scratch igjen og late som du ikke hadde en haug med experience og materia når du forlot Midgar? Veldig spent på hvordan det her skal fungere.

****KAN INNEHOLDE SPOILERS****

 

Hallais! Digger spillet selv og er ikke altfor langt unna platinum pdd. Meg bekjent kan du ikke bli høyere lvl enn 50 da det står max ved siden av xp bar ved 50. Hp limit break må vi vel anta kommer i de senere episodene da jeg ikke har funnet det eller kommer over 9999 Hp selv. Angående op materia tviler jeg på de ikke har tenkt på dette. Kanskje de lager tiers på materia eller noe lignende som tier 1 fire fira firaga tier 2: fire fira firaga osv osv. Man kan heller ikke skaffe seg uendelig med enkelte materia som magnify(all) meg bekjent. Har kun en og den respawner ikke på senere playrhroughs. Jeg har ikke hatt så gode vibber foran skjermen på lenge ?

Endret av Peteguy
Spoiler warning
Lenke til kommentar
Peteguy skrev (2 timer siden):

****KAN INNEHOLDE SPOILERS****

 

Hallais! Digger spillet selv og er ikke altfor langt unna platinum pdd. Meg bekjent kan du ikke bli høyere lvl enn 50 da det står max ved siden av xp bar ved 50. Hp limit break må vi vel anta kommer i de senere episodene da jeg ikke har funnet det eller kommer over 9999 Hp selv. Angående op materia tviler jeg på de ikke har tenkt på dette. Kanskje de lager tiers på materia eller noe lignende som tier 1 fire fira firaga tier 2: fire fira firaga osv osv. Man kan heller ikke skaffe seg uendelig med enkelte materia som magnify(all) meg bekjent. Har kun en og den respawner ikke på senere playrhroughs. Jeg har ikke hatt så gode vibber foran skjermen på lenge ?

Ja, nå som jeg faktisk har spilt gjennom er jeg mer nysgjerrig på hva som blir innholdet i neste del, til hvilken grad de skal følge originalen og hvor langt frem i historien den vil gå, enn hvordan de løser det rent tekniske med levels og materia. At spillet ikke kommer på en stund er inneforstått, men S-E må allerede vite hva neste del grovt sett skal inneholde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...