Gå til innhold

Deco M9+ nettverk med IPTV problem


Anbefalte innlegg

Hei. Eg har 300/300 fiber frå Telenor
Eg har bytta ut Telenor-ruteren med TP-link M9+, men får problem med T-we boksa på stova.
Nettverket i huset ser slik ut:

*Fibermodem

*Deco M9+ hovedruter med ekstern IP
Fibermodem                 : Port 1
TL-SG108E                  : Port 2


*TL-SG108E
192.168.68.119
Uplink                     : Port 1
TV nr. 2 (ikkje kopla til) : Port 2
Deco M9+ AP                : Port 3
TL-SG105E til TV på stova  : Port 7


*TL-SG105E
192.168.68.129
Uplink                     : Port 1
Deco M9+ AP                : Port 2
TV stova                   : Port 3

Nettverksdiagram.png.9f861ef2082cff58dfb6ffe79f33333e.png

 

Switchane har påskrudd IGMP-snooping og Report message suppression. Dei støttar også VLAN.

Det er kanskje her eg treng hjelp? Må eg sette T-we boksa i eit eige VLAN? Korleis gjer eg dette?

 

tl-sg108e_igmp_snooping.png

tl-sg108e_vlan3.png

tl-sg108e_vlan4.png

tl-sg108e_storm_control.png

tl-sg108e_vlan1.png

tl-sg108e_vlan2.png

Deco_VLAN.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke være nødvendig å gjøre noe med VLAN-oppsett. Hvis du har gjort noe oppsett rundt VLAN på svitsjene ville jeg tatt det bort.

Du sier det er kun på stua det er et problem. Hva er problemet? Har du samme konfig på begge svitsjene?

Litt usikker på hva "Report message suppression", men prøv å slå det av. I hvert fall hvis det er slik at du mister TV etter 5 eller 10 minutter. Vet ikke om dette er noe som stopper Membership Reports?

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 3.4.2020 den 20.40):

Skal ikke være nødvendig å gjøre noe med VLAN-oppsett. Hvis du har gjort noe oppsett rundt VLAN på svitsjene ville jeg tatt det bort.

Du sier det er kun på stua det er et problem. Hva er problemet? Har du samme konfig på begge svitsjene?

Litt usikker på hva "Report message suppression", men prøv å slå det av. I hvert fall hvis det er slik at du mister TV etter 5 eller 10 minutter. Vet ikke om dette er noe som stopper Membership Reports?

Report message suppression er skrudd av, og VLAN-instillingane er jomfruelege. Same grautbilete på skjermen. Får 300/300 på speedtest, så det er ingenting i vegen med linja.

Lenke til kommentar

Men det er altså bare på den ene dekoderen det blir dårlig bilde? Mens begge dekoderne står altså bak samme type ruter og svitsj? En tanke da ville vært om det er noe som ikke helt stemmer med nettverkskabelen. Men sjekk svitsjene en gang til, at innstillingene faktisk er like og at det er samme software-versjon på svitsjene.

I utgangspunktet skulle det jo ikke bety noe at du på den boksen der jeg forstår det er problemer, er bak to svitsjer.

Når du måler 300/300 - er du da koblet på samme svitsj som dekoderen som har problemer? 

Skal sies at man sikkert godt kan få 300/300 på en forbindelse hvor man har en del pakketap. Men for multicast kan dette pakketapet gi stort utslag ettersom man det er sanntidstrafikk praktisk talt og uten retransmisjon.

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Den orginale Telenor routeren gjør multicast routing, mest sannsynlig i form av IGMP Proxy. De plassene jeg har erstattet den orginale telenor routeren må jeg derfor ha aktivert og konfigurert dette i routerene som har erstattet denne.

 

Jeg antar det er det samme her, hvis du bruker TP-Link mesh nettverket ditt uten den orginale routeren, må TP-Link enhetene støtte IGMP Proxy og du må aktivere det en plass. Dersom TP-Link deco ikke støtter dette, må du koble tilbake Telenor routeren hvis du skal får den orgniale TV dekoderen til å virke.

 

Til info har IGMP Snooping ikke noe med multicast routing \ IGMP proxy. IGMP Snooping stopper bare trafikken, og filtrerer den til de portene som lytter på multicast datastrømmen

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, ATG said:

Den orginale Telenor routeren gjør multicast routing, mest sannsynlig i form av IGMP Proxy. De plassene jeg har erstattet den orginale telenor routeren må jeg derfor ha aktivert og konfigurert dette i routerene som har erstattet denne.

Det virker jo som om det kun er den ene av tv-dekoderene der dette ikke fungerer. Derfor har jeg egentlig antatt at konfigurasjonen for selve ruteren burde være ok, mens problemet med den andre dekoderen da trolig skyldes "noe mer innad i hjemmenettverket"...

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Det virker jo som om det kun er den ene av tv-dekoderene der dette ikke fungerer. Derfor har jeg egentlig antatt at konfigurasjonen for selve ruteren burde være ok, mens problemet med den andre dekoderen da trolig skyldes "noe mer innad i hjemmenettverket"...

Eg har berre ei TV-boks, og eg trur det er rett som ATG skriv at eg ikkje får skrudd på IGMP proxy på Deco M9 plussen. Eg har gitt opp, kopla tilbake telenor-ruteren og sett decoane mine i AP-modus (eitt sett med M9 og eit sett med M5). Får ikkje skrudd av UPnP i Decoane, men håpar det ordnar seg i kommande FW. TVen fungerar iallefall no.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Flyndresnik said:

Eg har berre ei TV-boks, og eg trur det er rett som ATG skriv at eg ikkje får skrudd på IGMP proxy på Deco M9 plussen. Eg har gitt opp, kopla tilbake telenor-ruteren og sett decoane mine i AP-modus (eitt sett med M9 og eit sett med M5). Får ikkje skrudd av UPnP i Decoane, men håpar det ordnar seg i kommande FW. TVen fungerar iallefall no.

Ok, da misforstod jeg - fikk inntrykk av at det var flere tv-dekodere her, og at den på stua hadde problemer.

Framstår Deco som UPnP-IGD nå de er i bridge-mode? Høres jo egentlig pussig ut at de skal stå å identifisere seg som en IGD når de ikke er det. Har sett dette på f.eks. noen wifi-repeatere tidligere, at UPnP-IGD har vært aktivert - hvilket er uten mening. Blir da et problem hvis det er enheter som faktisk ser etter IGD, og som da får svar fra slike enheter i stedet "for den egentlige IGD-en". 

Men med det sagt - kan godt være at UPnP er på her, men at UPnP-IGD ikke eksponeres. I såfall burde det jo ikke være noe problem.

Finnes programmer som lister ut hvilke UPnP-tjenester som er aktive på enheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...