Gå til innhold

Skjermkort i 500 kr klassen

eiriksen

Anbefalte innlegg

Jeg bruker i skrivende stund et GeForce 2 MX 16 mb skjermkort, og det begynner å bli litt knapt nå som jeg skal spille Battlefield. Trenger et skjemkort i 128 mb klassen, har vurdert Radeon 9200SE, men blir den for varm? Har allerede et så varmt kabinett at jeg må ha kabinett-lokket av for at den ikke henger seg.

Hvis jeg kjøper Connect3d VGA-Card Radeon 9200SE 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI(vet det står ubekreftet på den] og i tilleg investerer i en slik. Vil temperaturen synke i kabinettet da? Ville det lønt seg å sette denne i PCI sporet under AGP porten? Vil ha det så lite som mulig siden det nesten ikke er noe plass i kabinettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon 9200SE har så dårlig ytelse at jeg på det sterkeste må fraråde deg å kjøpe det. Hvis du virkelig har lite penger så bør du i hvert fall heller kjøpe vanlig 9200, altså ikke SE-varienten. (Om du har 64 eller 128MB på disse kortene betyr null og niks.)

Videre vil jeg anbefale deg Radeon 9600 128MB. Dette kortet mye raskere enn de tidligere nevnte kortene,og har støtte for DX9. Det koster riktignok 850kr, men det er absolutt verdt det!

Ingen av disse kortene er spesielt mye varmere enn det kortet du bytter ut, så varmeproblemet ditt vil nok ikke bli noe større med nytt kort.

Lenke til kommentar
Radeon 9200SE har så dårlig ytelse at jeg på det sterkeste må fraråde deg å kjøpe det. Hvis du virkelig har lite penger så bør du i hvert fall heller kjøpe vanlig 9200, altså ikke SE-varienten. (Om du har 64 eller 128MB på disse kortene betyr null og niks.)

Tror jeg går for vanlig 9200 med 64 mb :yes: Når den har tv-ut, kan man koble den til tven og se tv og ta opp da? Er litt newbie siden jeg har bare gammel utstyr og har ikke fått satt med inn i alt det vidunderlig nye.

Men den lille vifta, er den verdt 86 kroner?

Lenke til kommentar

spytt inn et par hundringser å skaff det radeon 9600 kortet..det er MYKJE beire enn 9200 kortet med 64 mb ram..

Og med radeon 9600 kortet vil du kunne køyre neste års spel heilt greit..

men med det 9200 64 mb kortet støtter det riktignokk ikkje noken nyare spel.

du kan sjå på "demovarer" på komplett.no eller "lagersalg" på psdata.no for å finne lite brukte kort som har vårte testa etc til ein meir rimelig pris.

Lenke til kommentar
Tror jeg går for vanlig 9200 med 64 mb :yes: Når den har tv-ut, kan man koble den til tven og se tv og ta opp da? Er litt newbie siden jeg har bare gammel utstyr og har ikke fått satt med inn i alt det vidunderlig nye.

Nei. Da trenger du et tv-kort. Men med tv-out kan du bruke tv'en som pc-skjerm, men ikke omvendt.

Lenke til kommentar
tror "den lille " viften lager litt lyd...hvis du bryr deg om det..

Tror nok ikke jeg bryr meg om noe lyd, pcen er allerede nesten på nivået med en håndholdt støvsuger :p

spytt inn et par hundringser å skaff det radeon 9600 kortet..det er MYKJE beire enn 9200 kortet med 64 mb ram..

Og med radeon 9600 kortet vil du kunne køyre neste års spel heilt greit..

men med det 9200 64 mb kortet støtter det riktignokk ikkje noken nyare spel.

du kan sjå på "demovarer" på komplett.no eller "lagersalg" på psdata.no for å finne lite brukte kort som har vårte testa etc til ein meir rimelig pris.

Dette er bare en midlertidig oppgradering, skal konfirmere meg til våren og da får jeg litt penger, og voila. Ny pc. Skal bare klare å kjøre Bettlefield :p Har ikke råd til noe særlig over 500-600 kr, siden jeg skal kjøpe 120 gb harddisk også. På lagersalget til PSData.no var det bare skjermkort som koster 1500 og oppover, men hos komplett hadde de Gainward GeForce4 MX440SE 64MB 5ns DDR til under 500 kr. Er denne bra i forhold til 9200 64 mb?

Nei. Da trenger du et tv-kort. Men med tv-out kan du bruke tv'en som pc-skjerm, men ikke omvendt.

Jaja, har ikke bruk for å se på tven istedenfor pc-skjermen. Skal uansett kjøpe et tv-kort :D

Og et siste spørsmål. Hvordan er 9200 oppimot 8500? 9200 har bedre støtte for DX9, men eller vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

9200SE yter skikkelig elendig

9200 yter bare dårlig

8500 yter ikke fullt så dårlig som 9200

Ingen av disse kortene støtter DirectX9, men på den andre3 siden hva skal du med DirectX9 når du bare skal kjøre Battelfield (som er Dx8)? Og hva skal du med 128MB minne til det spillet der? Grafikkbrikken er jo så dårlig at du aldri vil merke noen forskjell på 64 og 128MB likevel.

TV-ut er UT fra PC'n og inn til TV'n.

Det beste tipset jeg kan gi deg er å kjøpe deg et brukt Geforce4 Ti4200 (64 eller 128MB). De er faktisk veldig billige for tiden, ca 500kr, både på demosalgene til komplett og PSdata, og på bruktmarkedet generellt. Ytelsen i battlefield er på linje med andre kort til over 1000kr.

Lenke til kommentar
9200 og 8500 _skulle_ etter min barnelærdom vere identiske, men ta ein titt her:

http://www6.tomshardware.com/graphic/20031...-charts-04.html

Dersom du skal spele Battlefield, blir det litt dumt å kjøpe noko dårlegare enn:

GF4 TI4200, Radeon 8500, Radeon 9600... etc, sjå sjølv...

Legg merke til at testane er køyrt på ein P4 3,2 GHz !

Jeg har klart å spille GTA3 og Max Payne med Geforce 2 MX 16 mb uten å klage, og kravene er ikke mer enn 32 mb.

Lenke til kommentar

Siden du bare skal spille battlefield: Les gjerne battlefield-benchmarken i Aceshardware's 2003 Gamers' Hardware Upgrade Guide

PS. du sier ikke noe om hvilket system du skal ha kortet til.. Det kan jo godt hende det er systemet som er flaskehalsen. (Radeon 9700 oppnår nesten samme FPS som et Geforce2 Ti200 på et Athlon 1400-system)

[Edit] Har nå lest i profilen din og sett at du har en Athlon 1400 i systemet... Det betyr at du aldri vil oppnå mer enn de ca 42 FPS'ene som CPU'en din begrenser ytelsen til. Uansett skjermkort.

Jeg vil heller fåreslå en oppgradering av både CPU, hovedkort, minne og skjermkort sammen. Å bare kjøpe nytt skjermkort vil ikke noen innvirkning på BattleField 1942, og vil derfor være å kaste penger ut av vinduet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...