Redaksjonen. Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Korona og dollarkurs ødela for det gamle Braathens-flyet Lenke til kommentar
Torleif Strand Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Ganske fin fly å se på. Spennende å se i innsiden. Tenk om i 50 år i fremtiden kunne eldre og barn som ikke er født se hvordan den ser ut og da kunne den være en perfekt å se den hel. Ganske verdifullt. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Torleif Strand skrev (14 minutter siden): Ganske fin fly å se på. Spennende å se i innsiden. Tenk om i 50 år i fremtiden kunne eldre og barn som ikke er født se hvordan den ser ut og da kunne den være en perfekt å se den hel. Ganske verdifullt. Disse flyene var utrolig rimelige i drift. Det gikk 30-40-år før man laget jetfly som hadde like lavt forbruk PR setekm. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Kan gjengen starte en go fund me? Jeg spytter inn en 1000-lapp. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Trestein skrev (2 timer siden): Disse flyene var utrolig rimelige i drift. Det gikk 30-40-år før man laget jetfly som hadde like lavt forbruk PR setekm. Sannheten er at disse flyene var veldig dyre i drift selv om de brukte halvparten så mye drivstoff som de nye jetflyene. På en tur over Atlanteren var det sjelden at alle fire motoren gikk i det flyet landet i New York (i alle fall at alle sylindrene var aktive, og dem var det helvetes mange av). Dagens turbofanmotorer går 12.000 timer før overhaling! Jeg håper inderlig at vi får dette flyet til Norge og støtter gjerne saken! 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Ketill Jacobsen skrev (5 minutter siden): Sannheten er at disse flyene var veldig dyre i drift selv om de brukte halvparten så mye drivstoff som de nye jetflyene. På en tur over Atlanteren var det sjelden at alle fire motoren gikk i det flyet landet i New York (i alle fall at alle sylindrene var aktive, og dem var det helvetes mange av). Dagens turbofanmotorer går 12.000 timer før overhaling! Jeg håper inderlig at vi får dette flyet til Norge og støtter gjerne saken! Motorene var nok et mareritt. Nå måtte de første jetmotorene overhales ganske ofte også men de var mere driftssikre. Disse motorene ble konstruert både under krigen og før krigen. Hadde utviklingen fortsatt hadde de nok vert rimelig bra i dag. Nye oljetyper og Lambda sensorer ville ha gjort dem enda bedre. Uansett så var de økonomiske så lenge de gikk. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Trestein skrev (3 timer siden): Motorene var nok et mareritt. Nå måtte de første jetmotorene overhales ganske ofte også men de var mere driftssikre. Disse motorene ble konstruert både under krigen og før krigen. Hadde utviklingen fortsatt hadde de nok vert rimelig bra i dag. Nye oljetyper og Lambda sensorer ville ha gjort dem enda bedre. Uansett så var de økonomiske så lenge de gikk. Nei de var ikke økonomiske, for de gikk ikke lenge. En måtte hele tiden ha mange flere mekanikere enn et tilsvarende jetfly. Overgangen til jetfly var et så enkelt regnestykke at overgangen til dem skjedde på et par år (jetfly inklusive turboprop)! Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Støtter opp om denne tanken. - Go fund me!! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå