Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (38 minutter siden):

Jøss, når VW blir angrepet skal jeg virkelig si at tonen blir en annen! Nå høres du jo ut som en Tesla-forsvarer, bare at du forsvarer VW i stedet (som faktisk er tatt i svindel og omtrent drapsforsøk, og der en toppsjef havnet i fengsel).

Morsomt.

Les posten på nytt. Han anklager meg for ting uten at de er korrekte. Jeg er ikke en "fanboy" til noen av merkene, og jeg har kjørt biler fra ulike merker i hele livet mitt, på samme måte som jeg skifter mobiltelefoner fra ulike merker hver gang jeg kjøper en ny mobiltelefon, så skifter jeg merke og modell alt ettersom hva jeg liker der og da. 

Skal man angripe X merke eller Y person, så gjør i det minste hjemmeleksen og ha korrekt i hva man kommer med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (3 timer siden):

Nei, det er det ikke. Det du ramset opp er kritikk du henter fra alle hold uten å vite hvem som har sagt hva. Jeg er som sagt ikke interessert i å diskutere kritikk du f.eks fant på Twitter som du bringer her inn for å lage ei sutre-liste.

Du kan ikke hente argumenter fra X person for å falsifisere en påstand fra Y person.

Jo, for det illustrerer treffsikkerheten til disse noksagtene generelt.

Sitat

Nei, jeg har gjentatt flere ganger at jeg står ved den påstanden, fordi den er sann. Selv her inne på forumet i 2018, så så man argumenter om at TM3 ville være løsningen for bedre kvalitet og mindre problemer. Når TM3 kom, så var TMY løsningen. 

Om du er uenig, så hver så god. 

Da må du jo ha en god del eksempler på dette også?

Sitat

Nei, du forstår fremdeles ikke forskjellen. Feilene fra Tesla kommer fra Tesla eiere som er skuffet. Feilen du kom for Taycan, er fra en Tesla eier som har saumfart gatene for å finne en Taycan å ta bilder av. Den viser også et bilde av en dør som ikke er lukket, samtidig som han roper "panel-gaps". 

Som sagt, om Taycan hadde like hyppige problemer, så hadde klientellet som kjøper en typisk Porsche ropt høyt. 

Forskjellen er at du har en standard for Tesla, mens alle andre slipper unna med hva som helst.

Sitat

Jeg ber deg om å diskutere ting jeg har sagt, ikke en random person på YT, på Twitter eller en annen person her inne. All denne sutringa di er bare slitsom. Fra hele den lista du lagde, så kjente jeg meg selv kun igjen i ett av eksemplene, og det var det jeg tok opp igjen, uten at du tok det tema videre. 

Nå er det jo du som sier "man sa at.." for så å ro deg unna med at "jeg er sikker på at en eller annen på YouTube sa det" da du ble konfrontert med det.

Sitat

Når har jeg skrytt opp noen i skyene? Alt jeg stiller spørsmål rundt, er logikken i å ikke åpne opp for en post folk har spørsmål til. En post som tidligere ble forklart var høy, fordi en Q-release endte på en søndag. Neste Q-release så var posten enda høyere, og dagen sluttet midt i ukedagen, med ferre salg enn tidligere. 

Det er altså ikke rart at folk ber om å få innsikt i en usikker post, når forklaringen på den er vaklende. 

Du skrøt av hvor flinke disse shorterne er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Les posten på nytt. Han anklager meg for ting uten at de er korrekte. Jeg er ikke en "fanboy" til noen av merkene, og jeg har kjørt biler fra ulike merker i hele livet mitt, på samme måte som jeg skifter mobiltelefoner fra ulike merker hver gang jeg kjøper en ny mobiltelefon, så skifter jeg merke og modell alt ettersom hva jeg liker der og da. 

Skal man angripe X merke eller Y person, så gjør i det minste hjemmeleksen og ha korrekt i hva man kommer med. 

Du kan kalle deg hva du vil, men innlegget ditt er jo nøyaktig det du anklager andre for.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):
oophus3do skrev (3 timer siden):

Nei, det er det ikke. Det du ramset opp er kritikk du henter fra alle hold uten å vite hvem som har sagt hva. Jeg er som sagt ikke interessert i å diskutere kritikk du f.eks fant på Twitter som du bringer her inn for å lage ei sutre-liste.

Du kan ikke hente argumenter fra X person for å falsifisere en påstand fra Y person.

Jo, for det illustrerer treffsikkerheten til disse noksagtene generelt.

Jeg bryr meg nada om "treffsikkerheten" til tilfeldige folk du prater med, eller leser om. Om du skal sitere meg, så snakk om ting jeg sier. Slutt å kast inn alt tøyset fra andre hold og lat som om jeg står for dem. 

 

hekomo skrev (4 minutter siden):
Sitat

Nei, jeg har gjentatt flere ganger at jeg står ved den påstanden, fordi den er sann. Selv her inne på forumet i 2018, så så man argumenter om at TM3 ville være løsningen for bedre kvalitet og mindre problemer. Når TM3 kom, så var TMY løsningen. 

Om du er uenig, så hver så god. 

Da må du jo ha en god del eksempler på dette også?

Tja, det kan jo ikke være så vanskelig: 


Første kommentaren i den videoen forteller nøyaktig samme historie som jeg har fortalt her inne, for jeg husker også slike forhåpninger fra alle kanter. Men som sagt, om du er uenig så kan du være så uenig du bare vil. 

 

hekomo skrev (5 minutter siden):
Sitat

Nei, du forstår fremdeles ikke forskjellen. Feilene fra Tesla kommer fra Tesla eiere som er skuffet. Feilen du kom for Taycan, er fra en Tesla eier som har saumfart gatene for å finne en Taycan å ta bilder av. Den viser også et bilde av en dør som ikke er lukket, samtidig som han roper "panel-gaps". 

Som sagt, om Taycan hadde like hyppige problemer, så hadde klientellet som kjøper en typisk Porsche ropt høyt. 

Forskjellen er at du har en standard for Tesla, mens alle andre slipper unna med hva som helst.

Nei, jeg fører samme standard til alle. Min kritikk mot Tesla er at de i mye større grad er reaktive fremfor proaktive. 

 

hekomo skrev (10 minutter siden):
Sitat

Jeg ber deg om å diskutere ting jeg har sagt, ikke en random person på YT, på Twitter eller en annen person her inne. All denne sutringa di er bare slitsom. Fra hele den lista du lagde, så kjente jeg meg selv kun igjen i ett av eksemplene, og det var det jeg tok opp igjen, uten at du tok det tema videre. 

Nå er det jo du som sier "man sa at.." for så å ro deg unna med at "jeg er sikker på at en eller annen på YouTube sa det" da du ble konfrontert med det.

Hæ? 

 

hekomo skrev (10 minutter siden):
Sitat

Når har jeg skrytt opp noen i skyene? Alt jeg stiller spørsmål rundt, er logikken i å ikke åpne opp for en post folk har spørsmål til. En post som tidligere ble forklart var høy, fordi en Q-release endte på en søndag. Neste Q-release så var posten enda høyere, og dagen sluttet midt i ukedagen, med ferre salg enn tidligere. 

Det er altså ikke rart at folk ber om å få innsikt i en usikker post, når forklaringen på den er vaklende. 

Du skrøt av hvor flinke disse shorterne er.

Nei, det gjorde jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 minutter siden):
oophus3do skrev (3 timer siden):

Les posten på nytt. Han anklager meg for ting uten at de er korrekte. Jeg er ikke en "fanboy" til noen av merkene, og jeg har kjørt biler fra ulike merker i hele livet mitt, på samme måte som jeg skifter mobiltelefoner fra ulike merker hver gang jeg kjøper en ny mobiltelefon, så skifter jeg merke og modell alt ettersom hva jeg liker der og da. 

Skal man angripe X merke eller Y person, så gjør i det minste hjemmeleksen og ha korrekt i hva man kommer med. 

Du kan kalle deg hva du vil, men innlegget ditt er jo nøyaktig det du anklager andre for.

Nei, det er det ikke. Det er tilsvar mot løgn og falske anklagelser og tåpelig metodikk i å linke VW eiere til hva nå det en han prøvde å få det til å være angående Hitler og døde folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.businessinsider.com/tesla-faulty-battery-cooling-systems-design-model-s-2012-2019-6?r=US&IR=T

Sånn, da burde det ligge null tvil rundt hvor langt Elon er villig til å gå. Kvalitetsproblemer er "peanuts" i forhold til å lansere en bil de vet kom til å kunne selvantenne, noe vi jo også så flere tilfeller av. Samt da har vi fått svar på OTA oppdateringene som justerte ladehastighet, effekt og rekkevidde for endel folk, som nå har gått til gruppesøksmål. 

Problemet her er at Tesla kan bli et nydelig produkt, men Elon er farlig for Tesla's suksess der han har for hårete mål og pusher målene for hardt, samtidig som han kutter hjørner. Når de hjørnene går på bekostning av menneskeliv, ref. Mobileye som kastet seg ut, og nå det å lansere batterier som hadde en tendens til å lekke kjøleveske, så har man gått for langt i å nå en bunnlinje. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 timer siden):

https://www.businessinsider.com/tesla-faulty-battery-cooling-systems-design-model-s-2012-2019-6?r=US&IR=T

Sånn, da burde det ligge null tvil rundt hvor langt Elon er villig til å gå. Kvalitetsproblemer er "peanuts" i forhold til å lansere en bil de vet kom til å kunne selvantenne, noe vi jo også så flere tilfeller av. 

Her er en versjon som ikke er paywalled.

https://www.businessinsider.com/tesla-leaked-emails-show-company-knew-model-s-battery-issues-2020-6?r=US&IR=T

Gjelder visstnok alle biler produsert mellom 2012-2016. Normalt burde slikt føre til en recall, men i valget mellom å gå konkurs og utsette kundene for livsfare så er svaret gitt. Blir spennende å se om NHTSA gidder å gjøre noe denne gangen.

"Leaked emails from 2012 reveal that Tesla knew its Model S battery had a design flaw that could lead to break downs and fires, but it sold the cars anyway. "

"In another email sent in late September 2012, employees said that workers on the production line sometimes had to use a hammer to get the end fittings to stay together."

"Those leaks could then cause the car's battery to short, or leave behind a flammable residue inside the battery, according to experts BI spoke to for this investigation."

"The problem was a poorly designed cooling mechanism — internally referred to as a cooling coil or bandolier — which wraps around the battery pushing coolant around it to regulate temperature. According to internal emails and three people familiar with the matter, the end fitting of the cooling coil was made from weak aluminum and tiny pinholes sometimes formed where the male and female parts of the end fitting were supposed to braze together."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

image.png.2ac1f6df28935a704adc0ef71f471410.png

Nå går Elon ut og beklager for noe han har bestemt at skal prioriteres. Hvis en Tesla i transit forespeiles å bruke for lang tid (etter 30 Juni), så fjerner de VIN nummeret til personer som har fått beskjed om at bilen er på vei, og gir den istedenfor til andre som er nærmere, slik at bilene kan registreres i Q2. 

Seriøst? I hvor store problemer er Tesla i for å gjøre slike ting som dette? 

Lenke til kommentar

Det er vel ikke snakk om å være i problemer. Men det virker veldig som Tesla ønsker å kunne vise til overskudd i Q2, slik at de kan komme inn på S&P 500.

Edit: (Innså at det kunne være lett å tenke at disse 20k ville kunne regnes som inntekt - nei. Det vil effektivt sett regnskapsføres som et lån. Det inngår i "customer deposits" og kontantbehodningen på balansearket. Det påvirker ikke omsetning, overskudd, e.l.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke snakk om å være i problemer. Men det virker veldig som Tesla ønsker å kunne vise til overskudd i Q2, slik at de kan komme inn på S&P 500.

På ekstrem bekostning av kvalitet og egne kunder. Det er jo et enormt pågang for kvalitetsproblemer med TMY nå om dagene, i tillegg til dette? Det kan umulig være bra i det lengre løp og totalt ødelegge sitt eget navn og rykte på den måten. 

De holdt jo på med VIN sjonglering for mange år tilbake også, men jo større man blir, jo flere folk blir berørt av det. På et eller annet tidspunkt, så havner enda et klasse-søksmål på pulten, og de starter Tesla å ha nok av. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

På ekstrem bekostning av kvalitet og egne kunder. Det er jo et enormt pågang for kvalitetsproblemer med TMY nå om dagene, i tillegg til dette? Det kan umulig være bra i det lengre løp og totalt ødelegge sitt eget navn og rykte på den måten. 

De holdt jo på med VIN sjonglering for mange år tilbake også, men jo større man blir, jo flere folk blir berørt av det. På et eller annet tidspunkt, så havner enda et klasse-søksmål på pulten, og de starter Tesla å ha nok av. 

Det er ikke unikt for Tesla at biler blir forsinket. Og det er sjeldent Tesla lover en spesifikk leveransedato.

Men så klart, det er kjipt med forsinkelser, så jeg skjønner at Gary Bennett er frustrert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Det er vel ikke snakk om å være i problemer. Men det virker veldig som Tesla ønsker å kunne vise til overskudd i Q2, slik at de kan komme inn på S&P 500.

Edit: (Innså at det kunne være lett å tenke at disse 20k ville kunne regnes som inntekt - nei. Det vil effektivt sett regnskapsføres som et lån. Det inngår i "customer deposits" og kontantbehodningen på balansearket. Det påvirker ikke omsetning, overskudd, e.l.)

Man betaler 200 000 for en gitt bil(VIN) og Tesla bryter kontrakten, selger den til en annen slik at man får inn et ekstra salg og kunstig øker kontantbeholdningen ved kvartalsslutt.

Det er svindel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det er ikke unikt for Tesla at biler blir forsinket. Og det er sjeldent Tesla lover en spesifikk leveransedato.

Men så klart, det er kjipt med forsinkelser, så jeg skjønner at Gary Bennett er frustrert.

De som blir berørt har ofte fått bekreftet at bilen er i transit. Det er jo derfor flere av dem legger ned penger på bordet, siden de trur bilen er rett rundt hjørnet. Det er jo helt uhørt at slikt skal være mulig? De folkene som selger sin bil, fordi den neste er rett rundt hjørnet, også får man beskjed om at bilen er levert til noen andre kort tid etterpå. Kun fordi Tesla skal ha én ekstra bil innenfor Q2 og penger på konto noen dager tidligere, fremfor starten av Q3. 

Dette handler ikke om kun Gary Bennett. Det er flere folk som rapporterer om det samme, og det samme har vi hørt før også. Så det er ikke noe nytt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Man betaler ikke for en gitt VIN. Man betaler for en bil, med estimert VIN og estimert leveransetidspunkt. Begge deler kan endre seg.

Kunde A får beskjed om at bilen er på vei, og kontonummeret er her for betaling: Kunde A betaler første avdrag til bilen. 

Tesla smiler og er fornøyd, for nå kan de kanslerere den bilen, og sende en melding til kunde B som har bestilt lik bil at bilen er på vei, og kontonummeret er her for betaling. 

Resultatet er at Tesla står med dobbel betaling til samme bil inn i Q3, og det kan da rapporteres i Q2. 

Hva kaller man slikt? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Normalt sett så kan ting endre seg fordi en lastebil ikke rakk en ferge, eller måtte kjøre noen omveier. Det er totalt uhørt at man blir tillegnet en VIN og en bil, får vite om det og at bilen er i transit, for så å få vite at bilen er solgt til noen andre. 

Det Tesla gjør, er å ta inn dobbelt så mye penger per bil inn til Q2, siden sjansen er stor for at folk gjør opp før seg når de trur bilen er i "nabokomunen". 

Det bør da være likegyldig for kunden om årsaken til en forsinkelse er at en lastebil ikke nådde en ferge, eller fordi noen andre fikk bilen. Det som bør ha en betydning er hvor lang forsinkelsen er. Det kan hende man får en annen bil om en uke eller to, og det er ikke så galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Det bør da være likegyldig for kunden om årsaken til en forsinkelse er at en lastebil ikke nådde en ferge, eller fordi noen andre fikk bilen. Det som bør ha en betydning er hvor lang forsinkelsen er. Det kan hende man får en annen bil om en uke eller to, og det er ikke så galt.

Ja, for den gjengse Tesla-kunde er det sikkert helt greit at bilprodusenten beholder pengene dine på ubestemt tid uten at man får noen bil. Det er derfor det aldri blir noe bedre.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (26 minutter siden):

Det bør da være likegyldig for kunden om årsaken til en forsinkelse er at en lastebil ikke nådde en ferge, eller fordi noen andre fikk bilen. Det som bør ha en betydning er hvor lang forsinkelsen er. Det kan hende man får en annen bil om en uke eller to, og det er ikke så galt.

Ikke når du får beskjed om at bilen er i Transit, du har fått et VIN og kontonummer for å betale. Det er ikke rett og rimelig at Tesla skal utnytte sine kunder på den måten, for å få inn mer penger til bunnlinjen - for å havne på S&P 500. 

Samme historie som forhåndsbetalinger for SolarCity som Tesla holdt rentefritt i 3 år. 

Er det rart at Tesla er ei magnet for shortere... 

Lenke til kommentar

 

45 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man betaler ikke for en gitt VIN. Man betaler for en bil, med estimert VIN og estimert leveransetidspunkt. Begge deler kan endre seg.

Er vel ikke noe nyhet at Tesla tukler med VIN. Jeg fikk selv nytt VIN rett før levering. Bilene er jo identiske med unntak av farge så om det blir endring i VIN mellom California og Norge har liten betydning. Bilen jeg egentlig skulle ha havnet vel i Nederland, men jeg måtte ikke vente noe spesielt lenger av den grunn.

Mens jeg ventet på bil ble jeg oppringt av Tesla å spurt om jeg ville låne en bil en helg for å bli litt kjent før jeg fikk min. Grei service det.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
29 minutes ago, oophus3do said:

Ikke når du får beskjed om at bilen er i Transit, du har fått et VIN og kontonummer for å betale. Det er ikke rett og rimelig at Tesla skal utnytte sine kunder på den måten, for å få inn mer penger til bunnlinjen - for å havne på S&P 500. 

Samme historie som forhåndsbetalinger for SolarCity som Tesla holdt rentefritt i 3 år. 

Er det rart at Tesla er ei magnet for shortere... 

Som nevnt så påvirker ikke den ekstra innbetalingen sjansene for å komme inn i S&P 500. Det påvirker bare kontantbeholdningen, og det er helt ubetydelig i forhold til alle milliardene de har på konto.

Den eneste innbetalingen på den bilen som betyr noe er den som kommer fra den kunden som hoppet frem i køen. Fordi det er en innbetaling som er linket til et gjennomført salg, så da kan man registrere denne innbetalingen som omsetning. Ideelt sett kunne kunden som betalte inn litt for tidlig få igjen pengene, men det er kanskje ikke verdt innsatsen om man da får en bil et par uker senere. Da kan man kanskje heller klage til leveransefolket, så er det fullt mulig man får gummimatter, en tesla genser eller noe som et plaster på såret.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...