Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (På 19.6.2020 den 16.08):

SeekingAlpha kommer til å inkludere denne sommertesten blant de andre testene. Det var jo hele poenget med artikelen, ettersom de hentet og samlet sammen alle testene de kom over. 

En sommer-test i Norge med snitthastigheter på rundt 80km/t viser et annet forbruk enn typisk motorvei-rekkevidde ja. Er du overrasket? 

Jeg er ikke overrasket over at FUD mot Tesla faller sammen som et korthus igjen, nei.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 6/20/2020 at 10:16 PM, hekomo said:

Jeg sjekket flere inventar-sider for flere dager siden (både Teslas egne, og sider som henter fra ulike kilder). Det var null Model 3 inventarbiler i Norge. Ikke Model S heller. Det var derimot noen få Model X.

Inventarbilene på Tesla sine norske sider trenger ikke stå i Norge. Det har vært tilfeller der de fortsatt har vært igjen i USA.

Det ble lagt ut 11 stk 28 mai. De var borte i løpet av neste dag.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 20.6.2020 den 22.17):

Jeg er ikke overrasket over at FUD mot Tesla faller sammen som et korthus igjen, nei.

Beviste eksempler er ikke FUD. Det er målbare tilfeller som gjentar seg om og om igjen, samtidig som man snakker år 8 av kvalitetsproblemer. Disse problemene skulle bli fikset opp med TM3. TM3 kom og gikk uten at ting ble bedre, og løsningen var nå TMY. Nå er TMY her, og situasjonen ser ut til å være enda verre enn når TM3 kom. 

Lenke til kommentar
MrFoss skrev (På 3.4.2020 den 9.21):

Jeg liker ikke løsninger som hadde vært best om vi hadde et felles system. Feks Mobil og fiber nettet. Det er et sluk av penger som går med på 3 mobilnett i Norge i tillegg til at det blir opp til 2-3 aktører hvor mye konkurranse de ønsker eller om de skal begynne med kartellvirksomhet. Er rimelig lett for de få å starte kartellvirksomhet. Sette det på spissen, jeg tror får her tror vi er tjent med samme opplegg i strømnettet. Hvor hver enkelt aktør må lage sitt eget høyspeningsnett og lavspenningsnett. Hvor konkurranse er redusert til hvem selskaper som har mulighet til å fysisk kobble seg til huset ditt.

Tesla sitt ladenett er litt i gråsonen, men det hadde vært supert om staten kunne insentiver et system hvor det er fritt for alle. Gjerne med Elbil foreningen involvert så det blir tatt hensyn til ting som superladere for biler som kan utnytte den etc.

Du har helt klart et godt poeng her, men løsningen er ikke ekspropriasjon eller lovendringer som tvinger de til å dele investeringen sin kostnadsfritt med andre. Det er alt for kommunistisk og urimelig. Konkurransetilsynet må heller be om innsyn i tilbudet Tesla har gitt til andre aktører slik at de kan vurdere om det er konkurransevridende eller ei.

Satser man kapital på en risikoinvestering og det går bra, kan ikke bare andre komme i ettertid å hive seg på, kostnadsfritt eller til ny kostpris, som om det aldri var noen risiko involvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Beviste eksempler er ikke FUD. Det er målbare tilfeller som gjentar seg om og om igjen, samtidig som man snakker år 8 av kvalitetsproblemer. Disse problemene skulle bli fikset opp med TM3. TM3 kom og gikk uten at ting ble bedre, og løsningen var nå TMY. Nå er TMY her, og situasjonen ser ut til å være enda verre enn når TM3 kom. 

Det er vel ingen som sier at TMY skulle løse noe. Alle nye bilmodeller har visse barnesykdommer som vanligvis løses i de første månedene/årene de er i salg. Dette gjaldt Roadster, det gjaldt Model S, det gjaldt Model X, det gjaldt Model 3, det gjelder Model Y, og det vil gjelde for Cybertruck, osv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Beviste eksempler er ikke FUD. Det er målbare tilfeller som gjentar seg om og om igjen, samtidig som man snakker år 8 av kvalitetsproblemer. Disse problemene skulle bli fikset opp med TM3. TM3 kom og gikk uten at ting ble bedre, og løsningen var nå TMY. Nå er TMY her, og situasjonen ser ut til å være enda verre enn når TM3 kom. 

Beviste eksempler som NAFs beviste test med beviste eksempler som gjør at hele FUD-greia faller sammen som et korthus i orkan?

Hvilke problemer skulle bli fikset opp med TM3? Hvem har sagt at TMY skulle bli løsningen på et eller annet? Hvor har du det fra at situasjonen er verre nå? Og hva har dette med rekkeviddetestene å gjøre? Er det veldig vanskelig å holde seg til tema? Er det Gish Gallop som er dagens teknikk for å vri seg unna?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Det ble lagt ut 11 stk 28 mai. De var borte i løpet av neste dag.

Høres jo ut som en voldsom etterspørsel da. Eller om det eventuelt var biler som var produsert uten å bli koblet til en konkret kunde, for så å finne kunder gjennom innkommende bestillinger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Det er vel ingen som sier at TMY skulle løse noe. Alle nye bilmodeller har visse barnesykdommer som vanligvis løses i de første månedene/årene de er i salg. Dette gjaldt Roadster, det gjaldt Model S, det gjaldt Model X, det gjaldt Model 3, det gjelder Model Y, og det vil gjelde for Cybertruck, osv.

Å ikke klare å bygge bilen har ikke med barnesykdommer å gjøre.

Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Jeg mente å klare å bygge dem skikkelig slik at seter og sånt sitter fast. Forskjellige definisjoner ute og går.

Så vidt vi vet har omkring 15-20.000 av de Model Y som er produsert skikkelig fastskrudde seter og slikt. Men det finnes noen biler med feil, det gjør det. Prosentandelen av produserte biler med feil kan man forvente vil falle over tid, og trolig raskere enn med Model 3.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (58 minutter siden):

Det er vel ingen som sier at TMY skulle løse noe. Alle nye bilmodeller har visse barnesykdommer som vanligvis løses i de første månedene/årene de er i salg. Dette gjaldt Roadster, det gjaldt Model S, det gjaldt Model X, det gjaldt Model 3, det gjelder Model Y, og det vil gjelde for Cybertruck, osv.

På en bil som deler 75% av TM3 utstyret burde starte med mye mindre problemer enn det vi har sett. Det handler jo om latskap og mangelen på QC mer enn noe annet. Slik går det når man kutter QC. 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, oophus3do said:

På en bil som deler 75% av TM3 utstyret burde starte med mye mindre problemer enn det vi har sett. Det handler jo om latskap og mangelen på QC mer enn noe annet. Slik går det når man kutter QC. 

Det er ikke mitt inntrykk at de har spesielt store problemer. Men oppstarten på Model Y er mye bråere enn på Model 3. Når de får opp volum så tidlig i innkjøringen av produksjonsapparatet slipper det gjennom flere biler med feil. Ideelt sett skulle de økt produksjonen mer gradvis. Men mitt inntrykk er at Tesla ønsker å kunne vise til overskudd i Q2, og da teller hver eneste bil. (Er ikke sikkert det er i det hele tatt mulig, selv da. Tesla ligger langt bak produksjonsmessig pga Covid-19.) Antar de kan ta det litt roligere utover i Q3, og la produksjonsapparatet hente seg inn igjen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (38 minutter siden):

Det er ikke mitt inntrykk at de har spesielt store problemer.

Hvilke forutsetninger har du til å måle om problemene øker eller ikke? 

Electrek som har ei stor kundebase og tilgang sier TMY problemene virker til å være større en ved TM3. Men hvem vet, kanskje problemene har vært der hele tiden, men ikke blitt rapportert i like stort omfang. 

Espen Hugaas Andersen skrev (38 minutter siden):

Når de får opp volum så tidlig i innkjøringen av produksjonsapparatet slipper det gjennom flere biler med feil.

Hvilke steg inneholder QC? Når baksetene sitter løst på, og flere rapporterer om 3-4 cm forskjell i høyden på baksetene? For min del tolker jeg de nye problemene som kuttet QC i større grad enn noen gang tidligere. 

Det har nok noe med hastigheten de skal ha, hvor hastigheten går på bekostning av kvalitet og fornøyde kunder. 

Espen Hugaas Andersen skrev (38 minutter siden):

Tesla ønsker å kunne vise til overskudd i Q2, og da teller hver eneste bil.

Tenker du taktikken er lur? Trur du ikke skadene som blir forbundet med merkevaren er mer skadelig enn å ikke gå i pluss for aksjonærene? 

Samt hva tenker du om CATL som nå tilbyr å selge batteriet som Tesla mest sannsynligvis skulle bruke for ei "pump" på battery day? Grunnen til at planene forandres bort fra battery day handler nok om beslutningen til CATL om å selge "million mile" batteriet til alle som legger inn ordre og vil kjøpe det, og at det ikke ligger noen eksklusivitet for Tesla. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Hvilke forutsetninger har du til å måle om problemene øker eller ikke? 

Electrek som har ei stor kundebase og tilgang sier TMY problemene virker til å være større en ved TM3. Men hvem vet, kanskje problemene har vært der hele tiden, men ikke blitt rapportert i like stort omfang. 

Antall feil er sikkert høyere. Flere biler = flere feil. Men det man må sammenligne mot Model 3 er prosentandelen med feil, og der er det vanskeligere å si noe. Jeg skal ikke si at jeg har fasiten, men det er mitt inntrykk at det er lavere. På Model 3 produksjonsstarten var det hundrevis av Model 3 parkert rundt Fremont som ventet på verkstedkapasitet. Det ser vi ikke nå.

1 minute ago, oophus3do said:

Hvilke steg inneholder QC? Når baksetene sitter løst på, og flere rapporterer om 3-4 cm forskjell i høyden på baksetene? For min del tolker jeg de nye problemene som kuttet QC i større grad enn noen gang tidligere. 

Jeg vet ikke akkurat hvilke steg QC involverer på Model Y per i dag. Jeg vil tro de har økt mengden QC, men at Tesla dytter for mange biler med for mange feil gjennom QC, slik at de blir helt overarbeidet og noe glipper. Det er nok ikke helt greit å stoppe produksjonslinjen på dette tidspunktet.

1 minute ago, oophus3do said:

Det har nok noe med hastigheten de skal ha, hvor hastigheten går på bekostning av kvalitet og fornøyde kunder. 

Tenker du taktikken er lur? Trur du ikke skadene som blir forbundet med merkevaren er mer skadelig enn å ikke gå i pluss for aksjonærene? 

Tja, det er fordeler og ulemper. Akkurat dette kvartalet er det viktig å vise minst $1 i profitt. Da blir Tesla inkludert i S&P 500. Aksjonærene er nok med på å betale litt i omdømme-tap for å oppnå det. Så kan man heller reparere etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Antall feil er sikkert høyere. Flere biler = flere feil.

Det er ikke antall feil jeg vil ha en kommentar på, det er økte typer feil som ikke burde gå igjennom normal QC og hvilke tanker du har for QC. Det er jo åpenbart en bevist strategi å åpne slusene for å dytte mest mulig biler ut, uavhengig av feil. Feilen som omhandler flere cm avvik på baksetet er noe som er så enkelt å se, men som blir sluppet forbi og sendt til kunde. Dette er en feil man nå ser ukentlig. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

På Model 3 produksjonsstarten var det hundrevis av Model 3 parkert rundt Fremont som ventet på verkstedkapasitet. Det ser vi ikke nå.

Hæ? Jo det set man nå. Du fikk et bilde av meg i forrige uke av en haug TMY stående på parkeringsplassen uten ruter, dører og bagasjelokk. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke akkurat hvilke steg QC involverer på Model Y per i dag. Jeg vil tro de har økt mengden QC, men at Tesla dytter for mange biler med for mange feil gjennom QC, slik at de blir helt overarbeidet og noe glipper. Det er nok ikke helt greit å stoppe produksjonslinjen på dette tidspunktet.

Det er umulig å "glippe" enkelte av feilene som går igjen. Dette er feil de er blitt fortalt å ikke bruke tid på, ettersom det er veldig synlige feil man ville sett ved enhver gjennomgang. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Tja, det er fordeler og ulemper. Akkurat dette kvartalet er det viktig å vise minst $1 i profitt. Da blir Tesla inkludert i S&P 500. Aksjonærene er nok med på å betale litt i omdømme-tap for å oppnå det. Så kan man heller reparere etterpå.

Elon trikser nok med regnskapet igjen, og svarer ikke på spørsmål for å utdype enkelte spørsmål folk har. 

Nå trur jeg battery day forsvinner også, siden CATL vil tilby batteriet til alle som vil kjøpe og at Tesla ikke får noe eksklusivitet på "million mile" batteriet. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, oophus3do said:

Hæ? Jo det set man nå. Du fikk et bilde av meg i forrige uke av en haug TMY stående på parkeringsplassen uten ruter, dører og bagasjelokk.

Mener jeg så noen få i nærheten av produksjonslinjen. Vet ikke om du er klar over hvor mange biler hundretalls er.

16 minutes ago, oophus3do said:

Elon trikser nok med regnskapet igjen, og svarer ikke på spørsmål for å utdype enkelte spørsmål folk har.

Det har da aldri blitt trikset med regnskapet.

16 minutes ago, oophus3do said:

Nå trur jeg battery day forsvinner også, siden CATL vil tilby batteriet til alle som vil kjøpe og at Tesla ikke får noe eksklusivitet på "million mile" batteriet. 

Offisiell (men tentativ) dato ble nettopp sluppet. 15. september.

Og CATL har nok ingenting med battery day å gjøre. Det handler nok om DBE teknologien og kanskje koboltfri nikkelrik batterikjemi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Mener jeg så noen få i nærheten av produksjonslinjen. Vet ikke om du er klar over hvor mange biler hundretalls er.

Som auksjonær så er jeg overrasket over at du ikke følger de som til stadighet flyr drone rundt fabrikken. 

"Noen få" er ikke riktig beskrivelse. 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det har da aldri blitt trikset med regnskapet.

Det er aldri blitt bevist, mens regnskapsførere er de som byttes i størst grad. I tillegg svarer ikke Elon på spørsmål man normalt sett får svar på angående regnskapet. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Offisiell (men tentativ) dato ble nettopp sluppet. 15. september.

Og CATL har nok ingenting med battery day å gjøre. Det handler nok om DBE teknologien og kanskje koboltfri nikkelrik batterikjemi.

Ja, men fokuset ser ut til å skiftes fra kun "battery day" til å inkludere andre ting. CATL lagde i samarbeid med Tesla "million mile" batteriet. Det batteriet vil gjøres tilgjengelig for alle, så CATL mener åpenbart at de har eierskap over det. 

Koboltfri kjemi nå? De sikret jo nettopp en langvarig kontrakt for kobolt? 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, oophus3do said:

Det er aldri blitt bevist, mens regnskapsførere er de som byttes i størst grad. I tillegg svarer ikke Elon på spørsmål man normalt sett får svar på angående regnskapet.

Det er helt normalt at folk slutter og nye kommer inn. For CFO var nok Jason Wheeler en litt dårlig match, så der var Tesla uheldig. Men Zach Kirkhorn virker som en mye bedre match. Alt tyder på at han gjør en super jobb. Det er en fryd å høre på han i konferansesamtalene. (Deepak Ahuja var dyktig, men han var ikke like god som Kirkhorn til å bare utradere et spørsmål med fakta.)

Og det eneste Musk har nektet å svare på hittil var et enkelt spørsmål som man hadde visst svaret på om man hadde lest shareholder letter. Og det begynner å bli *lenge* siden. De siste 8 kvartalspresentasjonene har han svart på alle spørsmål.

38 minutes ago, oophus3do said:

Ja, men fokuset ser ut til å skiftes fra kun "battery day" til å inkludere andre ting. CATL lagde i samarbeid med Tesla "million mile" batteriet. Det batteriet vil gjøres tilgjengelig for alle, så CATL mener åpenbart at de har eierskap over det.

CATL lagde et million mile batteri, som er ganske enkelt med LFP. Tesla jobber med et annet million mile batteri som er basert på helt annen teknologi.

38 minutes ago, oophus3do said:

Koboltfri kjemi nå? De sikret jo nettopp en langvarig kontrakt for kobolt? 

Forskjellige bruksområder krever forskjellig kjemi. I dag bruker Tesla NMC for Tesla Energi og NCA for bilene. I nær fremtid tror jeg det kan bli til at Tesla bruker NMC for Tesla Energy, NA for de bilene med krav til høy ytelse (inkludert Semi) og LFP for de billige bilene.

Men utelukker ikke at Tesla fortsetter med NCA. Uansett, de kan som et minimum benytte innkjøpt kobolt i NMC batteriene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...