FreeBSD Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Jeg er enig med de andre. 300 MB er veldig lite for et brukbart system. Jeg mener. Det går, uten tvil. Men spørsmålet er brukbarheten. Linux er avansert. Det krever en del plass. Husker den første installen av Red Hat 5.2 på en 486 med i underkant av 200 MB harddisk. Det gikk med et minimalt antall pakker - og FVWM2 var standard som vindushåndterer. That's it. Og dette er en del år siden. Og nå har jo alt bare blitt tyngre... Kjøp en litt større, og billig harddisk til maskinen - and then we're tallking. Selvom 100/200 Mhz også er i underkant for et brukbart X11-system. Windows NT-serien krever minst 1 GB for et normalt og operativt system. Det samme ligger Linux på. Windows 9X-serien krever mye mindre. Grunn: Det er DOS-basert og svært simpelt av natur. Det er ikke å nekte for at det er praktisk på gamle maskiner - men FYH så ustabilt det er. Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 hva med å bruke den 300mb til boothd? få inn lilo på den..også kjøper du deg en billig 40gb ellerno på komplett eller noen 120/160/200gb+ har ikke noe å si at pcen ikke støtter det.. fordi det gjør linux Idioti, BIOS på en så gammel pc takler vel kanskje maks 8gb. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) hva med å bruke den 300mb til boothd? få inn lilo på den..også kjøper du deg en billig 40gb ellerno på komplett eller noen 120/160/200gb+ har ikke noe å si at pcen ikke støtter det.. fordi det gjør linux Idioti, BIOS på en så gammel pc takler vel kanskje maks 8gb. Enda større idiot... Linux finner harddisken selv om bios ikke finner den Når du skal ha linux inn på en så liten harddisk kan det være greit å strippe vekk en del av dokumentasjonen (info sidene f.eks, blir sjelden brukt, men tar en del plass.) Damn small linux eller lignende mini-distribusjoner er nok det beste. Endret 30. desember 2003 av mohuhau Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 ... Mohuhau - er du helt sikker på dette? Da er det ganske fantastisk siden Windows ikke klarer dette og at dette er noe alle brukere vil ha Lenke til kommentar
Solow Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Takk for alle svar Kan Skolelinux være løsningen, hvor greit er det da å sette opp tynnklienter? Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 ... Mohuhau - er du helt sikker på dette? Da er det ganske fantastisk siden Windows ikke klarer dette og at dette er noe alle brukere vil ha Ja, dette er jeg helt sikker på Har kjørt en 120gb harddisk på min gamle 120mhz uten problemer Lenke til kommentar
xeon Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Jeg bruker boot-diskett fordi jeg har to ******* 120GB disker Booten går litt tregt, men pokker å fort det går med 133MHz når den først kommer opp (server forøvrig) Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 ... Mohuhau - er du helt sikker på dette? Da er det ganske fantastisk siden Windows ikke klarer dette og at dette er noe alle brukere vil ha Kjørte 160Gb på en her på et Hk som (etter bios oppdatering) bare støttet 80Gb. Tror at så lenge boot partisjonen er innenfor det bios kan lese så starter den opp kjernen som så tar seg av resten selv. Tror også de fleste bsd varianter har hatt dette lenge. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Jeg tror ikke han har sjangs til å stappe inn linux på en 300mb harddisk i det hele tatt uten å importere /etc fra en annen maskin. (Desken steike, hvordan klarer du å få /etc opp i 9.2 MB det er jo for det meste bare tekst filer ) Jeg ville nå glatt ofre 1 / 30 av harddisken til egen /etc... Jeg kjører forøvrig linux glatt på 150 mb disker, uten X vel å merke Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Peanut Linux tror jeg ville passe bra. http://www.ibiblio.org/peanut/ Min første pc hadde fire mb ram og 150 mb harddisk, tror jeg det var. Der kjørte jeg windows 95 og civilization, colonization og AmiPro. Mye morro på liten plass. Nå om dagen må man jobbe hardt på å få _innstallert_ tilogmed netbsd på ei slik maskin. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg tror ikke han har sjangs til å stappe inn linux på en 300mb harddisk i det hele tatt uten å importere /etc fra en annen maskin. (Desken steike, hvordan klarer du å få /etc opp i 9.2 MB det er jo for det meste bare tekst filer ) Jeg ville nå glatt ofre 1 / 30 av harddisken til egen /etc... Jeg kjører forøvrig linux glatt på 150 mb disker, uten X vel å merke Hehe, det var en spøk, men uten smilie var det tydeligvis ingen som skjønte den Kjører slackware 9.1: cronius@cerberus ~$: du --max-depth=1 -h /etc3.5M /etc/X11 111K /etc/gtk 4.5K /etc/ntp 13K /etc/ppp 121K /etc/ssh 47K /etc/ssl 33K /etc/vga 9.0K /etc/acpi 8.5K /etc/cups 45K /etc/gimp 185K /etc/mail 203K /etc/rc.d 4.5K /etc/skel 5.0K /etc/hotplug.d 21K /etc/dhcpc 2.2M /etc/gconf 25K /etc/fonts 21K /etc/pango du: cannot read directory `/etc/samba/private': Permission denied 13K /etc/samba 21K /etc/sound 8.5K /etc/cron.daily 4.5K /etc/cron.hourly 512 /etc/cron.monthly 512 /etc/cron.weekly du: cannot read directory `/etc/apache/ssl.key': Permission denied 608K /etc/apache 13K /etc/stunnel 50K /etc/gnome-vfs-2.0 4.5K /etc/logrotate.d 4.5K /etc/bonobo-activation 8.5K /etc/gtk-2.0 209K /etc/vmware 65K /etc/profile.d 110K /etc/hotplug 9.2M /etc cronius@cerberus ~$: Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) *kremt* roger@mainframe:~$ du -hsc /etc/ 39M /etc 39M total (er forøvrig /etc/gconf som har bestemt seg for å bli 30 meg *fixe*) EDIT: *ikke fikse* Noen som vet om det er mulig å få den noe mindre? Endret 2. januar 2004 av xeon Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 fsk@slask:~$ du -hsc /etc/ 8.2M /etc 8.2M total men... ehm... hva er dette for no? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 fsk@slask:~$ du -hsc /etc/ 8.2M /etc 8.2M total men... ehm... hva er dette for no? Hva er hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå