Gå til innhold

Linux på gamle maskiner med liten HD

Solow

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med å få hjelp med dette. Jeg har flere utrangerte PC'er (ca 100/200 MHZ) som jeg vil få nytt liv i. En mulighet som fungerer er Windows 98/ME med open office. Problemer er lovligheten av inst av Windows. Derfor vil jeg helst ha linux.

Problemet jeg møter på er at hardisken er for liten (omkring 200 til 300 MB)

Kunne tenkt meg en distro som var rensket for alt annet enn OO, browser og IM. og enn lett desktop. (XFCE4 / flucbox ?)

Har ikke fått konkret svar fra tidligere innlegg... så jeg håper på hjelp. Linux er interessant men litt vanskelig å "komme rundt" for en windowsbruker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

300mb harddisk er ikke mye å gå på, spesielt hvis du trenger en swap partisjon i tillegg. Jeg ville lagt inn minimal install av debian og brukt apt-get til å legge inn minimalt med programmer du trenger (kansje enkle programmer som ikke tar mye plass f.eks. dillo for webbrowser)

tror ikke openoffice kjører så bra på 100mhz, men kansje verdt å prøve.

hvis du har grei nok fart på cdromen på de pcene, kan du kjøre linux på cd og heller bruke den lille harddisk plassen til arbeid og swap, f.eks. boote opp knoppix i fluxbox ;)

Lenke til kommentar

DamnSmall.

Du kan jo ta en titt, det ser ut som den inneholder en del andre programmer også, men de er kanskje kjekke å ha, ikke vet jeg. Det går jo an som du sier å bare installere en helt strippet versjon av Slack eller Debian, men det blir kanskje stress hvis man ikke helt vet hva man må ha med ? :dontgetit:

Edit: Fluxbox ligger allerede i DamnSmall :thumbup:

Endret av sim
Lenke til kommentar

Tror nok du skal få lov til å slite litt med å få noe som helst linux med X inn på en maskin med kun 300 MB.. Ville nok heller lagt litt arbeid inn i å få tak i gode gamle 1.2GB disker. Det er nok betydelig raskere å gjøre det enn å forsøke med _så_ dårlige disker.. Blir bare krøll alikevel.. Og OO.o er vel ratt en 100 MB bare det hvis jeg ikke husker helt feil

Lenke til kommentar
Tror nok du skal få lov til å slite litt med å få noe som helst linux med X inn på en maskin med kun 300 MB.. Ville nok heller lagt litt arbeid inn i å få tak i gode gamle 1.2GB disker. Det er nok betydelig raskere å gjøre det enn å forsøke med _så_ dårlige disker.. Blir bare krøll alikevel.. Og OO.o er vel ratt en 100 MB bare det hvis jeg ikke husker helt feil

Ca 100MB ja... I tillegg må du installere xfree, java osb... Kan fort bli fryktelig trangt med 300 MB harddisker... For ikke å snakke om at openoffice fort kan gå tregt på så gamle maskiner.

Et alternativ er å installere openoffice på en litt sprek maskin, for så å kjøre det over nettverket, da burde en lokal 300MB harddisk og en liten distro (*host* gentoo *host*) duge...

Lenke til kommentar
Jeg har noen maskiner rundt 1,5 GB også, men er hvorfor tar windows så mye minder plass enn linux med en enkel desktop (ceteris paribus)

lykke til med å få en brukbar versjon av windows (2k, XP) og openoffice på en 100mb harddisk

eller holde en instalasjon av 98 med openoffice uten noe plass til å swap'e på stabil

Lenke til kommentar
Et alternativ er å installere openoffice på en litt sprek maskin, for så å kjøre det over nettverket

ikke en så galen ide :) ville det gått fint å delt /usr og /etc over nfs mellom mangen maskiner?

/usr kunne nok vært delt ja.. /etc bør man være litt forsiktig med å dele..

Men setter man opp en nfs server med saftig minne bør nok OO.o gå relativt kjapt ;)

Lenke til kommentar
ikke en så galen ide :) ville det gått fint å delt /usr og /etc over nfs mellom mangen maskiner?

Jeg ser nå selv ikke poenget i å dele /etc siden den har mange instillinger som bare den ene maskinen trenger f.eks. modules.conf, greit hvis du har mange like maskiner..

cronius@cerberus:~$ du -hs /etc/

du: cannot read directory `/etc/samba/private': Permission denied

du: cannot read directory `/etc/apache/ssl.key': Permission denied

9.2M    /etc

cronius@cerberus:~$

Jeg tror ikke han har sjangs til å stappe inn linux på en 300mb harddisk i det hele tatt uten å importere /etc fra en annen maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...