torest Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Krisepakke får fart på utslippsfri hurtigbåt [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Sliter litt med å få lagt inn bilder på rett plass og i rett størrelse, men slik ble det. Hurtiggående båter er det som har interessert meg aller lengst, og sommeren 1971 drev jeg med slepeprøver av en båttype jeg mente var helt ny(bilde 1), men patentsøknaden avdekket at Jens Justesen hadde delte en båt i 2 og laget dekk mellom i 1967. Justesen sin båt tror jeg er utgangspunktet for katamaranene fra Mandal, som det ble mange av etter hvert. Tror fortsatt ikke potensialet er fullt utnyttet den dag i dag, da teorien den gang var at en stor åpning fremme og en mindre bak, ville skape trykk som løftet båten. Slepeprøvene viste at teori stemte med praksis, men da burde dagens katamaraner være mye bredere, slik at det ble mer løft fra luften og mindre av båten i sjøen. Dagens katamaraner er ikke spesielt brede, men hvorfor er de ikke bredere? Oppdriften fremme er liten for katamaraner, så derfor ble modellen forandret i 1988 til varianten på bilde 2. Vekter i slepetauet sammenlignet denne med et tradisjonelt skrog med samme vekt, og slepeprøvene viste at katamaranen trengte minst motor når den kom opp i plan. Som pensjonist ønsket jeg å lage den "Ultimate turbåten", da jeg etter vert har erfaring med båtturer. 2 ganger fra Ålesund til Sverige, og et 10-tals ganger til Bergen. Båten min går med 16 knop og har en motor på 120 HK, så det er en god båt, men trasig når det blir litt bølger. Når propellen slurper luft er det på tide å slakke ned på farten. Båten på bilde 3 mener jeg er den ultimate båten, som kombinerer stor fart med komfort i bølger. Den egner seg også godt til å bygges i stort format, for transport langs kysten. Grunnen er at den kan bygges opp/ned på en "Jigg", og støpes på flatt underlag etter maler. Når en snur båten rett vei lages stiverne innvendig, og en får en lett båt som ikke kan synke. Tror det blir denne gangen som sist, når det kommer til "Hydrofoilbåter", ved at driftsutgiftene blir store. Er også skeptisk til sikkerheten, dersom båten får tunge batteripakker å treffer en grunne. Hva skjer når den stuper fremover? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå