Cucum(r) Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Noen som vet hvor jeg kan finne en skikkelig tutorial på å lage et komplett cms-system ala postnuke? Har funnet et par stykker, men de ble litt for enkle.. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Det er vansklig å anbefale noen komplette tutorials, siden det er helt avhengig av hvilke funksjoner du vil ha. Det ville være enklere å finne tutorials til de funksjonene du ønsker å lage. Ta en kikk på www.hotscripts.com Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 CMS = Content Management System CMS-system = Content Management System-system Smør på flesk og slikt Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 CMS = Content Management SystemCMS-system = Content Management System-system Smør på flesk og slikt Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Hvilke funksjoner skal du ha? Hva er det til? Privat hjemmeside? Et firma? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Det skal være en side der du kan poste tutorials og lignende.. Men jeg vil ikke ha et system som postNUKE og phpNUKE.. vil heller lage oppsettet selv Endret 31. desember 2003 av SirIce Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Tja, CMS kan være alt fra veldig modulært til noe enklere som blir litt "statisk". Med modulært tenker jeg på "install" av nye funksjoner, at man har en "engine" som styrer hvordan siden skal se utfra oppsett som er lagret i database. Hvem som har tilgang til ditt og datt. Om en funksjon/modul er aktivert osv. Kreves vel litt gjennomtenkt struktur her. Eller så har man en litt enklere versjon som blir litt statisk, man koder alle funksjonene, lager databasen med de egenskapene som siden trenger. Må man endre eller legge til funksjoner, så må man inn i koden og endre. Vet ikke hva du vil sette vekt på, har ingen eksempler å vise til heller, beste er vel å kladde ned ideer, struktur, hva du vil ha og kunne gjøre med din CMS side. Du kan jo stjele ideer fra andre CMS baserte sider, ta noen gode egenskaper du liker fra her og der. Du bør og notere deg ned grunnleggende egenskaper med en CMS basert side. F.eks innlogging, sessions, hvilken modul som vises o.l. Siden det kan være egenskaper som vil gjelde over hele siden og for alle moduler. Ville blitt dumt å finne opp hjulet på nytt hver gang du skal ha en modul som krever at man er logget inn, så er det like greit å ha denne funksjonen som grunnleggende funksjon innebygget. Men dette var bare mine tanker, kan helt sikkert løses på andre måter Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 Mye vettugt i det der FuLu.. Det er vel ikke så veldig vanskelig og forandre oppsettet til phpNuke slik at det ikke ser fullt så "ferdiglaga" ut..? Blir antagligvis det jeg kommer til å gjøre.. Lenke til kommentar
jic Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Mye vettugt i det der FuLu..Det er vel ikke så veldig vanskelig og forandre oppsettet til phpNuke slik at det ikke ser fullt så "ferdiglaga" ut..? Blir antagligvis det jeg kommer til å gjøre.. Vel har lenge ønsket meg en cms system. Så hva er det som kan kalles cms system. Privat melding Poeng system Hva mer enn det. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Vel har lenge ønsket meg en cms system. Så hva er det som kan kalles cms system. Privat melding Poeng system Hva mer enn det. Vet ikke helt hva en side bør inneholde for å kunne kalle det for CMS. Men at alt innhold på siden er styrt av en adminside er vel kanskje minimum for å kunne si at siden inneholder CMS. I mine øyne så er CMS noe "avansert", noe likende phpNuke og andre CMS'er. Det innebærer innstallering av moduler/funksjoner osv. Privat melding og poeng system blir da på en måte egne moduler/funksjoner som du legger til systemet. Alt er designet etter en standard modell du har satt, slik at modulene vil fungere for ditt system. Slitet er vel å finne ut hva for funksjonalitet du vil ha ferdig innebygget i systemet og hva for begrensinger du må sette (sikkerhet osv). Blir mye å tenke på når man skal lage CMS, beste kan kanskje være å notere ned hvordan man vil ha det, eventuelt begynne i det små og putte inn nye ting etterhvert som man prøver og feiler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå