Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp gammel leilighet - tips?

Anbefalte innlegg

Tar denne uken over en leilighet i et bygg fra 1955. Leiligheten er vel i ca samme stand som det var på den tiden, men med nytt sikringsskap og som jeg kunne se relativt nye kabler, brytere og stikker. 

Skal pusse opp alt utenom badet (som er av nyere dato). I denne forbindelse lurer jeg på hvordan jeg skal pusse opp tak og vegger.

Står mellom å lekte ut + gipse, gipse rett på eksisterende vegg eller helsparkle.

Med helsparkling er jeg redd det kan sprekke opp samt at man må gjøre mye grunnarbeid - så har lagt litt fra meg dette. Står da igjen med enten å lekte ut og legge alt elektrisk skjult, eller gipse rett på veggen.

Det jeg da lurer på er om man kan bruke eksisterende punkter for brytere, og stikker hvis man legger gipsplatene rett på veggen? Det bygger vel ikke for mye ut? Kan man da evt slisse inn ledninger opp til taket (tenker å senke taket for spotter) bak denne gipsplaten? Er enkelte steder hvor uttaket til taklampen er midt på veggen og dette ser ikke spesielt pent ut og vil helst slippe å føre en synlig kabel fra veggen og opp til taket.

Og hvis man evt velger å lekte ut - må man da legge alt det elektriske opp på nytt? Eller kan eksisterende punkter som allerede ligger "skjult" i veggene tas i bruk? Vil evt tro dette koster vesentlig mer enn det andre alternativet? 

Ser også at det er "lufteluker" på soverommene. Bør disse beholdes eller kan man bare tette de igjen og gipse over de? Holder vel med vindu?

Er snakk om en 3-roms leilighet på 66kvm. 

Endret av Synix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...