Gå til innhold

Elbilsalget i mars: Denne bilen suser fra Tesla


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (4 minutter siden):

Nå har Tesla en annen strategi enn vanlige bilfabrikker hvor de lager bilene før kundene bestiller de, og på den måten kan sende flere biler med båten enn hva de har solgt. Og etterhvert som bestillinger komme inn matche disse med biler som er på vei/lager.
Kombinert med få farger og utstyrsnivå vil den være stor forenkling av prosessen enn hva andre produsenter har.

De har fortsatt et enormt press på seg for å vise til leveransetall hvert kvartal. Situasjonen kan ikke sammenlignes med noen annen bilprodusent. Det kan du enkelt se på dagens situasjon hvor det pr i dag 2 april enda ikke er registrert en eneste ny Model 3. Det er ikke pga de er utsolgt...

Sikkert, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med det jeg skriver å gjøre? Jeg forklarer bare hvorfor det at de bare har hatt en fabrikk som leverer til hele verden har gjort at de ikke kan levere biler i Europa fra første dag i hvert kvartal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, John-B said:

At salgstallene til Tesla går nedover er jo overhode ikke noe rart.

Model S er 8 år gammel. Helt naturlig at denne ikke selger bra lenger.
Model X begynner også å dra på årene, og er ganske dyr.
Model 3 har solgt latterlig bra, for å være en bil ingen hadde kjøpt om den ikke hadde vært Tesla. Når fant vi en liten SEDAN på topplisten i Norge sist gang? Ingen i Norge ville egentlig ha Model 3, det var Model Y de ville ha.

Hva med Leaf, Golf og I3? Disse er også utdaterte, men selger fremdeles godt?

Quote

Jeg har ingen tvil om at Model Y vil selge i bøtter og spann når den kommer, det er denne bilen folk flest har ventet på. Nekter å tro at noen "premium" merker vil selge like bra som den.

Så klart vil Model Y ligge høyt eller toppe listene for en måned. På samme måte som Model 3 klarte.
Men selv om de solgte 5 ganger flere Model 3 i mars enn e-Golf ble Golf vinneren for 2019.

Dette på tross av at det er en 6 år gammel bil...

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt at bobla har sprukket? Jeg sier at den vil bli sprukket. Samtaler rundt Tesla er litt annerledes i 2020 vs 2016 f.eks. Før så var det jo litt stas å eie Tesla. Idag så selger folk Teslaen sin fordi de ikke orker å bli assosiert med de litt for ivrigste folkene i den "gruppen". Som jeg skrev tidligere, så er det jo litt spesielt at YT kanaler som Fullycharged må nevne i en bisetning at han ikke ønsker å være en typisk "Tesla fanboy" når han sier noe positivt om Tesla i sine videoer. 

Bobla har ikke helt sprukket, men den vil det på sikt. Jeg trur Tesla vil gjøre det bra i USA, og at dette blir deres hovedområde. Ellers utenfor så må Tesla gjøre noe med service og kvalitet før de klarer å konkurrere mot resten. 

Akkurat, så da er det bare den samme spådommen som har blitt gjentatt i flere år om at "snart vil ikke folk kjøpe Tesla lenger fordi (sett inn tilfeldig påhittet grunn)"?

Vel, spådommen har vært feil så langt, og jeg tviler på at den vil bli noe mer riktig i fremtiden.

Teslas død ble jo spådd i Q1-19 på grunn av situasjonen da. Så kom service-problemene som var det som skulle ta knekken på Tesla. Nå er det... "fanboys" som skal gjøre at Tesla vil floppe, selv om en liten minoritet har klaget i alle år over at Tesla-kunder er særdeles lojale og entusiastiske?

Tesla har jo gjort noe med både service og kvalitet. I dag er det svært kort ventetid på service, og eksperter som Sandy Munro har jo snakket mye om hvordan Tesla har forbedret kvaliteten kraftig siden de første Model 3 som ble levert. 

Jeg ser liksom ikke helt hvorfor folk skulle slutte å kjøpe Tesla over ting et lite mindretall har snakket om i årevis.

Men jeg må jo si at jeg tolker dette at du mener som at det allerede har skjedd eller er i ferd med å skje:

"Ser ut til å bli slik jeg spådde. Hype bobla sprekker og Tesla ender opp med å gjøre det greit i sitt eget marked i USA"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Marzo said:

Hva med Leaf, Golf og I3? Disse er også utdaterte, men selger fremdeles godt?

De koster jo en brøkdel av hva Model S/X koster, og koster halvparten av en Model 3. Selvfølgelig kan de selge bedre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Akkurat, så da er det bare den samme spådommen som har blitt gjentatt i flere år om at "snart vil ikke folk kjøpe Tesla lenger fordi (sett inn tilfeldig påhittet grunn)"?

Stemmer, og se på salgstallene? Et firma som bruker penger og er avhengig av eksponentiell vekst, viser ikke særlig til eksponentiell vekst om dagene. 

hekomo skrev (1 minutt siden):

Vel, spådommen har vært feil så langt, og jeg tviler på at den vil bli noe mer riktig i fremtiden.

Trur dette er vanskeligere enn Elon noen sinne trudde det kom til å bli. Etter å ha annonsert at de aldri trengte å hente inn penger igjen i 2012, så har dem hentet penger hele 12 ganger. 

hekomo skrev (3 minutter siden):

Men jeg må jo si at jeg tolker dette at du mener som at det allerede har skjedd eller er i ferd med å skje:

"Ser ut til å bli slik jeg spådde. Hype bobla sprekker og Tesla ender opp med å gjøre det greit i sitt eget marked i USA"

Stemmer, basert på salgstallene og 2019-2020 så mangler man tall for å forsvare pengebruken. Det vil på sikt tvinge frem forandringer, om ikke TMY plutselig overgår alle forventninger. Noe jeg er skeptisk til. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, hekomo said:

Sikkert, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med det jeg skriver å gjøre? Jeg forklarer bare hvorfor det at de bare har hatt en fabrikk som leverer til hele verden har gjort at de ikke kan levere biler i Europa fra første dag i hvert kvartal.

Hvis problemene utelukkende hadde vært logistikk og få nok biler til kundene for å dekke opp etterspørselen, så er det ingen grunn til at de skal stoppe utleveringer på slutten av kvartalet. Alt tyder på at det er nok biler til å dekke det meste av etterspørselen og at de tømmer ordreloggen foran hver kvartals slutt.

 

Lenke til kommentar
John-B skrev (12 minutter siden):

Model 3 har solgt latterlig bra, for å være en bil ingen hadde kjøpt om den ikke hadde vært Tesla. Når fant vi en liten SEDAN på topplisten i Norge sist gang? Ingen i Norge ville egentlig ha Model 3, de kjøpte den fordi det ble for lenge å vente på en Model Y som vi på det tidspunktet ikke visste mye om. Men nå er alle detaljer inkludert ca leveringsdato kjent, og folk kjøper jo derfor ikke Model 3 når Model Y er like rundt hjørnet.

Jeg har ingen tvil om at Model Y vil selge i bøtter og spann når den kommer, det er denne bilen folk flest har ventet på. Nekter å tro at noen "premium" merker vil selge like bra som den.

Som familiebil så kommer Model 3 også til kort. Den blir for liten for svært mange familier. Særlig som sedan i stedet for hatchback. Men syns fortsatt at den er en kul bil både i utseende og prestande.

Model Y derimot er HELT passe stor, uten å være alt for dyr. Den passer oss best av alle elbilene på markedet totalt sett. Derfor ble den (endelig) bestilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (35 minutter siden):

Audi e-Tron?

e-Tron er en flott bil som selger på kombinasjonen rett image, rett pris og rett størrelse. Den stjeler nok mer kunder fra andre Audi'er , Mercedes EQC og Jaguar I-Pace enn fra Tesla. For Tesla har forløpig ikke direkte konkurrenter. Model X er både større og betraktelig dyrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 timer siden):

Tesla ser ut til å kun selge 1 modell fremover, S og X er ikke lengre med på topp 20 en gang. Samme skjebne for 3 når Y kommer?

Nei, det tror jeg ikke. Y koster en god del mer enn 3, for tiden starter den på 507k mens 3 starter på 385k. Dvs. at Y foreløpig er over 30% dyrere enn 3. De som skal ha en nr.2 elbil trenger neppe plassen heller, så jeg tror 3 kommer til å selge jevnt og trutt fremover. 

Y tror jeg blir for dyr for mange, siden Tesla nok må sette opp prisene med anslagsvis 20% snart pga. svak krone. Da vil den starte på mer enn 600k. Det er for mye om Audi ikke endrer eTron-prisen som starter på 500k. Jeg blir ikke overrasket om 3 selger mer enn Y i Norge også neste år. Og jeg tror SR+ utgaven kommer til å stå for brorparten av salget. 

S og X er alt for dyre etter at de fjernet 75kWh-utgavene. De sto for mer enn 3/4-deler av salget, så at salget falt som en stein når de forsvant er ikke veldig merkelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Stemmer, og se på salgstallene? Et firma som bruker penger og er avhengig av eksponentiell vekst, viser ikke særlig til eksponentiell vekst om dagene. 

Trur dette er vanskeligere enn Elon noen sinne trudde det kom til å bli. Etter å ha annonsert at de aldri trengte å hente inn penger igjen i 2012, så har dem hentet penger hele 12 ganger. 

Stemmer, basert på salgstallene og 2019-2020 så mangler man tall for å forsvare pengebruken. Det vil på sikt tvinge frem forandringer, om ikke TMY plutselig overgår alle forventninger. Noe jeg er skeptisk til. 

Salgstallene viser jo at Tesla selger mer og mer, og har kraftig vekst. De har vært begrenset av batteriproduksjon, og i Q4 solgte de flere biler enn de produserte. De solgte alt, og hadde ingen biler igjen. Selv demobiler ble levert ut til kunder.

Og markedet ser ut til å være enig at veksten er god, for Tesla skjøt opp fra under $100 til nesten $1000. Og selv nå midt under en global krise så ligger aksjen stabilt rundt 500.

Musk har aldri lagt skjul på at det kom til å bli vanskelig, og at det har vært vanskelig. Men nå ser vi jo at ting går mye bedre. Fabrikken i Kina ble jo bygget på rekordtid, og Model Y ble ferdig lenge før opprinnelig planlagt. Samtidig bygger de nå fabrikk i Europa, og prøver å finne et egnet område til enda en fabrikk i USA.

At Tesla har hatt behov for mye penger under en eksplosjonsartet økning i produksjonskapasitet er ikke noe rart det det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Hvis problemene utelukkende hadde vært logistikk og få nok biler til kundene for å dekke opp etterspørselen, så er det ingen grunn til at de skal stoppe utleveringer på slutten av kvartalet. Alt tyder på at det er nok biler til å dekke det meste av etterspørselen og at de tømmer ordreloggen foran hver kvartals slutt.

De stopper jo ikke utleveringer på slutten av kvartalet. I Q4-19 leverte de jo til de ikke hadde flere biler igjen. Selv demobiler ble sendt ut til kunder. De var helt tomme for biler, hvilket er hvorfor de måtte produsere nye biler på begynnelsen av Q1-20 som så skulle sendes til Europa, og dermed kom de ikke til Norge før i slutten av februar eller begynnelsen av mars.

Tesla sier selv at de har hatt flere bestillinger enn de har klart å produsere biler for. Så nei, de har ikke hatt nok biler til å dekke etterspørselen. Og folk som bestilte bil i slutten av Q4-19 har måttet vente til slutten av Q1-20 for å få utlevert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Salgstallene viser jo at Tesla selger mer og mer, og har kraftig vekst.

Den burde vært mye større om man ser på pengebruken. Så om ting ikke forandrer seg, så vil det ikke være bærekraftig. 

hekomo skrev (4 minutter siden):

Tesla skjøt opp fra under $100 til nesten $1000. Og selv nå midt under en global krise så ligger aksjen stabilt rundt 500.

Den falt også fra nesten $1,000 til $350 på ei måned. Ser man på eierandelene av hvem som er den typiske aksjeholder, så er det overraskende mange nybegynnere i aksjemarkedet, så denne prisen holdes oppe av hype, og dermed sagt ei boble. Fanskaren er nok litt utenom det vanlige, slik at folk ikke selger, men det må gjøre vondt for dem som hoppet inn rett under $1,000 nå. 

hekomo skrev (6 minutter siden):

Musk har aldri lagt skjul på at det kom til å bli vanskelig

https://elonmusk.today/

Løgn. Han har sagt mange ting for å hvitmale bildet til noe penere enn det er. Det verste må vell være uttalelsen i 2012 når han mente de aldri kom til å trenge å hente mer penger? I ettertid har han hentet ca $12,5b gjennom 12 ganger. 

hekomo skrev (8 minutter siden):

At Tesla har hatt behov for mye penger under en eksplosjonsartet økning i produksjonskapasitet er ikke noe rart det det hele tatt.

Da burde han holde seg for god til løgn. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (40 minutter siden):

Den burde vært mye større om man ser på pengebruken. Så om ting ikke forandrer seg, så vil det ikke være bærekraftig. 

Den falt også fra nesten $1,000 til $350 på ei måned. Ser man på eierandelene av hvem som er den typiske aksjeholder, så er det overraskende mange nybegynnere i aksjemarkedet, så denne prisen holdes oppe av hype, og dermed sagt ei boble. Fanskaren er nok litt utenom det vanlige, slik at folk ikke selger, men det må gjøre vondt for dem som hoppet inn rett under $1,000 nå. 

https://elonmusk.today/

Løgn. Han har sagt mange ting for å hvitmale bildet til noe penere enn det er. Det verste må vell være uttalelsen i 2012 når han mente de aldri kom til å trenge å hente mer penger? I ettertid har han hentet ca $12,5b gjennom 12 ganger. 

Da burde han holde seg for god til løgn. 

Jeg skjønner ikke helt hvem du er som kan avgjøre om veksten burde vært større. For det første har Tesla vært begrenset av produksjonskapasitet, og for det andre var de i ferd med å begynne å gå med overskudd.

Tesla falt til 350 en dag - på grunn av at hele markedet var kraftig ned - før den på kort tid steg tilbake til over 500 igjen. Dersom markedet hadde ment at Tesla ikke hadde klart å få til det de satte seg fore så hadde ikke kursen ligget såpass langt over det den lå på for bare et halvt år siden - og det midt under en global katastrofe.

Jeg er ikke helt sikker på hva du prøver å si med den siden du linker til. Massevis av tilfeldige sitater endrer ikke det at Musk aldri sa det kom til å bli enkelt å gjennomføre planene for Tesla.

Og løgn er når man bevisst sier noe man vet ikke er sant. Man kan si noe på et tidspunkt, og så ombestemme seg hvis noe forandrer seg og tilsier at man bør ombestemme seg. Uansett begynner dette å bli en ganske stor avsporing fra det som egentlig er diskusjonen her. Du kan elske eller hate Musk, men det er ikke så relevant for det som er tema for tråden.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvem du er som kan avgjøre om veksten burde vært større. For det første har Tesla vært begrenset av produksjonskapasitet, og for det andre var de i ferd med å begynne å gå med overskudd.

Tesla falt til 350 en dag, før den på kort tid steg tilbake til over 500 igjen. Dersom markedet hadde ment at Tesla ikke hadde klart å få til det de satte seg fore så hadde ikke kursen ligget såpass langt over det den lå på for bare et halvt år siden - og det midt under en global katastrofe.

Jeg er ikke helt sikker på hva du prøver å si med den siden du linker til. Massevis av tilfeldige sitater endrer ikke det at Musk aldri sa det kom til å bli enkelt å gjennomføre planene for Tesla.

Og løgn er når man bevisst sier noe man vet ikke er sant. Man kan si noe på et tidspunkt, og så ombestemme seg hvis noe forandrer seg og tilsier at man bør ombestemme seg. Uansett begynner dette å bli en ganske stor avsporing fra det som egentlig er diskusjonen her. Du kan elske eller hate Musk, men det er ikke så relevant for det som er tema for tråden.

Dere som følger litt med: Har ikke Musk 2 fabrikker i drift nu, og produserer over 500 000 forholdsvis dyre biler i året.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
hekomo skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvem du er som kan avgjøre om veksten burde vært større. For det første har Tesla vært begrenset av produksjonskapasitet, og for det andre var de i ferd med å begynne å gå med overskudd.

Overskudd og overskudd. Det får man ikke kål på før subsidiene opphører om de vil klare å holde seg fast. Det er jo stort sett det de løper etter i et marked uten særlig med konkurranse som nå dukker opp i større grad. 

hekomo skrev (16 minutter siden):

Tesla falt til 350 en dag, før den på kort tid steg tilbake til over 500 igjen

Det tok ca ei uke. Volatiliteten er uansett alt for stor til å ta prisinga seriøst. 

hekomo skrev (16 minutter siden):

Dersom markedet hadde ment at Tesla ikke hadde klart å få til det de satte seg fore så hadde ikke kursen ligget såpass langt over det den lå på for bare et halvt år siden - og det midt under en global katastrofe.

Markedet? Det var rekorder som ble satt i antall nyregistrerte kontoer for å holde Tesla aksjen. Aksjonærer som aldri har eid aksjer før. Det er rimelig typisk å se midtveis i en slik parabolisk bevegelse. Når husmora snakker om å kjøpe aksjer fordi ei venninne av ei venninne har sagt det, så er det på tide å selge for det er et greit tegn på ei boble. 

hekomo skrev (16 minutter siden):

Jeg er ikke helt sikker på hva du prøver å si med den siden du linker til. Massevis av tilfeldige sitater endrer ikke det at Musk aldri sa det kom til å bli enkelt å gjennomføre planene for Tesla.

Tilfeldige sitater? Det er løgner som Musk har kommet med. 

hekomo skrev (16 minutter siden):

Og løgn er når man bevisst sier noe man vet ikke er sant.

Slik som $420 kommentaren? Eller det å si noen måneder før et Q release at man skulle være profitable for all fremtid, mens de ender opp 700 millioner i underskudd? Eller hva med å ta imot 2,000,000,000 i subsidier for battery-bytte teknologi de aldri benyttet slik lovnadene tilsa? Lista er lang. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

De stopper jo ikke utleveringer på slutten av kvartalet. I Q4-19 leverte de jo til de ikke hadde flere biler igjen. Selv demobiler ble sendt ut til kunder. De var helt tomme for biler, hvilket er hvorfor de måtte produsere nye biler på begynnelsen av Q1-20 som så skulle sendes til Europa, og dermed kom de ikke til Norge før i slutten av februar eller begynnelsen av mars.

Tesla sier selv at de har hatt flere bestillinger enn de har klart å produsere biler for. Så nei, de har ikke hatt nok biler til å dekke etterspørselen. Og folk som bestilte bil i slutten av Q4-19 har måttet vente til slutten av Q1-20 for å få utlevert.

Jeg vet ikke hvor du finner kildene dine fra, men kan anta det er fra et Tesla forum hvor en fanboy skriver noe å en annen leser det som fakta, å så lenge ingen sier noe negativt om merket så er det ingen som kommer på å sjekke data..

Jeg var personlig med å hentet ut en Model 3 lille nyttårsaften som ble bestilt 4 dager før.
Det ble registrert 60 Model 3 første uka i januar. Disse kom gjerne med flyfrakt?
Men ut i fra serienummer er de produsert på samme tidspunkt som biler registrert i oktober?
Totalt ble det registrert 166 biler i januar, dette er data alle har tilgang på så hvorfor lager du eventyr om noe annet?

De produserer biler for Europa i begynnelsen av hvert kvartal. Det har de alltid gjort hvis du ikke var klar over det.
Så sendes disse med båt som vanligvis tar 8 uker. Så produseres det biler for USA på slutten av kvartalet som kan utleveres kjapt.
Dette har vært vanlig prosedyre siden vi så de første bilene her i Europa. Hvem som har fortalt deg at de "plutselig" måtte produsere opp flere biler har sviktende kunnskap om Tesla leveranser.

Hva du mener Tesla sier er likegyldig, det er noe en har skrevet på et forum så overbevises medlemmer om at det er sant.
Det eneste som gjør at man antar dette er at ved bestilling av bil så kommer det opp en melding om at bilen har estimert levering ved neste kvartals slutt.
Samme skjedde i romjulen men dagen etter kom telefon fra Tesla om at det var match av bil på lager som kunne hentes samme uke.

Er ganske sikker på at Tesla har levert ut alle ordre de har hatt inne nå ved kvartalsslutt. Så vil de fortsette å levere ut biler de neste 2 månedene som de har på lager så lenge de har match.. Frem til ny leveranse kommer i juni...
Dette støttes av registrerings data fra de siste måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...