Sturle S Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 6 minutes ago, Complexity said: De har vel begynt leveringen ett halt år før tiden da.. Og det midt under korona-nedstenginga. Dei har byrja med kontaktlaus levering av bilar, der kunden overtek bilen utan å vere i kontakt med personale frå Tesla. Tesla har for vane å levere mesteparten av bilane i slutten av kvart kvartal, so nedstengingane i heile verda kjem til å ha stor innverknad på leveransane i 1. kvartal 2020. Eitt manglande ledd i logistikken, so stansar heile maskineriet. Andre kvartal kjem til å vere prega av fabrikkstansen i Freemont. Vonaleg rullar ting litt betre når dette er over, sidan dei brukar nedstenginga på å gjere forbetringar i produksjonslinjene. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 44 minutes ago, Sturle S said: Kvifor er den meir påliteleg enn databasen til Vegvesenet over registrerte bilar, som elbilstatistikkk.no hentar data frå? Det er opne data du kan slå opp i her: https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/tekn Men det er ikkje stor skilnad. I fylgje elbilstatistikk.no er det berre registrert 980 Tesla Model 3 i mars. EU-EVs seier det er registrert 986 Tesla Model 3 i mars 2020. Tippar dei berre har oppdatert på ulike tidspunkt. Det burde ikke være forskjell ettersom de har samme kilde. Men det vil være noen avvik i Tesla tallene ettersom bilene registreres før de leveres ut, og biler som da blir avvist teller fortsatt med i statistikken. I tillegg til bilene som leveres tilbake på angrerett. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) 47 minutes ago, Marzo said: Det burde ikke være forskjell ettersom de har samme kilde. Jau, dersom dei har oppdatert mot kjelda på ulike tidspunkt. På elbilstatistikk.no står: Data last updated: 2020-03-30 20:53:49 Quote Men det vil være noen avvik i Tesla tallene ettersom bilene registreres før de leveres ut, og biler som da blir avvist teller fortsatt med i statistikken. I tillegg til bilene som leveres tilbake på angrerett. Registrerer ikkje alle bilane før dei vert utlevert? Endret 31. mars 2020 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Sturle S skrev (1 time siden): Tesla har for vane å levere mesteparten av bilane i slutten av kvart kvartal, so nedstengingane i heile verda kjem til å ha stor innverknad på leveransane i 1. kvartal 2020. Eitt manglande ledd i logistikken, so stansar heile maskineriet. Leveringskapasiteten i Europa bør være helt uanfektet av viruset. Disse bilene ble sendt over Atlanteren for lenge siden. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 41 minutes ago, Sturle S said: Jau, dersom dei har oppdatert mot kjelda på ulike tidspunkt. På elbilstatistikk.no står: Data last updated: 2020-03-30 20:53:49 Stikkprøver: Teslastats, sist oppdatert 31.03.2020 12:44 2020 tall, Model S 59stk, Model X 133stk Model 3 1210stk Elbilstatestikk, sist oppdatert 30.03.2020 20:43 2020 tall, Model S 59stk, Model X 136stk Model 3 1210stk Eu-evs.com, sist oppdatert 31.03.2020 2020 tall Model S 57stk, Model X 132stk Model 3 1205stk Tallene varrierer noe, men alle ser ut til å ha data fra det siste døgnet da det ble registrert 10stk X 30 mars. Mulig de skiller på import og nysalg, da det er noen få Tesla import biler som registreres. Quote Registrerer ikkje alle bilane før dei vert utlevert? Jo alle produsenter gjør det, men kun Tesla som tilbyr angrerett samt en varrierende kvalitet på bilene som gjør at noen nekter å ta i mot bilen. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 3 minutes ago, uname -l said: Leveringskapasiteten i Europa bør være helt uanfektet av viruset. Disse bilene ble sendt over Atlanteren for lenge siden. Det tek i alle fall 20 dagar frå San Francisco til Zeebrugge via Panamakanalen, og dei må produsere bilane fyrst. Tesla pleier å tømme alt i slutten av eit kvartal og prioritere produksjon til marknadane som ligg lengst vekk i starten av kvartalet slik at dei får levert mest mogeleg av produksjonen i det kvartalet bilane vart produsert. I fylgje folk som held eit auge med slikt, kom det eit skip fullasta med Model 3 til Southampton 20. mars. Leveringane står i stampe pga tiltaka mot pandemien. Dei fleste bilane står framleis på kaia. Det var venta mange leveransar til Storbritannia i mars pga ein avgiftsauke som skulle komme, men sovidt eg forstår er avlyst. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 5 minutes ago, Marzo said: Jo alle produsenter gjør det, men kun Tesla som tilbyr angrerett samt en varrierende kvalitet på bilene som gjør at noen nekter å ta i mot bilen. Etter det eg har høyrt er det svært få som nektar å ta imot bilen og svært få som nyttar angreretten. Ein nesten ubrukt Model 3 går jo for meir brukt enn han kostar ny. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 10 minutes ago, uname -l said: Leveringskapasiteten i Europa bør være helt uanfektet av viruset. Disse bilene ble sendt over Atlanteren for lenge siden. Tallene støtter dette ettersom den dagen med flest utleveringer av Model 3 i Norge var 23 mars med 133stk biler utlevert. 9 av de 10 dagene med flest utleverte biler var etter 12 mars. Det kan så klart være noen forsinkelser pga sykdom og ansatte som er hjemme med barn, men det er neppe tusenvis av biler som settes på lager for å utleveres etter påske. 3 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 1 minute ago, Sturle S said: Etter det eg har høyrt er det svært få som nektar å ta imot bilen og svært få som nyttar angreretten. Ein nesten ubrukt Model 3 går jo for meir brukt enn han kostar ny. Vi vet ikke noe antall men det finnes biler. Om det er 10 eller 1000 er uvisst men det påvirker statestikken ettersom disse bilene også blir med. En brukt annonseres for mer enn den koster ny men dette var tilbake til når det var leveringstid på bilen. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 3 minutes ago, Marzo said: Tallene støtter dette ettersom den dagen med flest utleveringer av Model 3 i Norge var 23 mars med 133stk biler utlevert. 9 av de 10 dagene med flest utleverte biler var etter 12 mars. Eh, nei. Slik er det i 100% av månadane mars, juni, september og desember. At det er likt i mars 2020 er som venta, men det er færre leveransar enn vanleg. Tesla har truleg prioritert Storbritannia i mars i år pga avgifstendringar frå april (som vart avlyst i februar, men då var bilane på veg). Prioritering av eitt land vil seie færre bilar til andre land, slik vi såg med Nederland i desember. Noreg er heller ikkje spesielt representativt for Europa. I Storbritannia slit folk veldig med å få tak i bilane sine pga karantenereglane, og Tesla slit med å få levert dei. 3 minutes ago, Marzo said: Det kan så klart være noen forsinkelser pga sykdom og ansatte som er hjemme med barn, men det er neppe tusenvis av biler som settes på lager for å utleveres etter påske. Jaudå, det er det. Ikkje i Noreg, men so er heller ikkje Noreg på prioriteringslista for mars. La du inn ein ordre på Model 3 i byrjinga av februar fekk du forventa levering i mai. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Sturle S skrev (3 minutter siden): Eh, nei. Slik er det i 100% av månadane mars, juni, september og desember. At det er likt i mars 2020 er som venta, men det er færre leveransar enn vanleg. Tesla har truleg prioritert Storbritannia i mars i år pga avgifstendringar frå april (som vart avlyst i februar, men då var bilane på veg). Prioritering av eitt land vil seie færre bilar til andre land, slik vi såg med Nederland i desember. Heri Norge får man bil levert omtrent på dagen. Du må lenger ut på landet med den om at det igjen mangler biler å få kjøpt. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 2 minutes ago, uname -l said: Heri Norge får man bil levert omtrent på dagen. Du må lenger ut på landet med den om at det igjen mangler biler å få kjøpt. I staden for å skrive dine innfall av fri fantasi, prøv å legge inn ein ordre på ein Model 3 på sidene til Tesla og sjå kva du får som forventa leveringstidspunkt. Legg ved skjermbilete. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Sturle S skrev (Akkurat nå): I staden for å skrive dine innfall av fri fantasi, prøv å legge inn ein ordre på ein Model 3 på sidene til Tesla og sjå kva du får som forventa leveringstidspunkt. Legg ved skjermbilete. De har 30 Model 3 i inventory. Det er maks av hva de ønsker å vise. Jeg har ikke tenkt å kjøpe en av disse vaklevorne doningene og kjøre inn på gårdsplassen din for å bevise noe som helst. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) Man får bil på dagen nå. Det er veldig mange avbestillinger grunnet Korona så de har masse biler klare. Men når de er fri kan det ta lang tid før det kommer båt med nye biler. Men ryktes av noen tilfeldige folk på internett at Tesla skal skru opp prisen i morgen. Endret 31. mars 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 2 minutes ago, Sturle S said: I staden for å skrive dine innfall av fri fantasi, prøv å legge inn ein ordre på ein Model 3 på sidene til Tesla og sjå kva du får som forventa leveringstidspunkt. Legg ved skjermbilete. Det samme ble sagt for desember pga avgiftsendring i Nederland. Da skulle det være flere utleveringer i mars enn normalt. Nå mai? Tidlig oppstart av produksjonen av Y skyldes jo nedgang i etterspørsel av 3? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Sturle S skrev (3 timer siden): Kvifor er den meir påliteleg enn databasen til Vegvesenet over registrerte bilar, som elbilstatistikkk.no hentar data frå? Det er opne data du kan slå opp i her: https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/tekn Men det er ikkje stor skilnad. I fylgje elbilstatistikk.no er det berre registrert 980 Tesla Model 3 i mars. EU-EVs seier det er registrert 986 Tesla Model 3 i mars 2020. Tippar dei berre har oppdatert på ulike tidspunkt. Slik jeg har forstått det så må det gjørs en del manuelt arbeid. Dette har vært stadig synkende kvalitet på på elbilstatistikk.no Min spekulasjon, fordi det er nye produsenter som leverer best. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Marzo skrev (38 minutter siden): Stikkprøver: Teslastats, sist oppdatert 31.03.2020 12:44 2020 tall, Model S 59stk, Model X 133stk Model 3 1210stk Elbilstatestikk, sist oppdatert 30.03.2020 20:43 2020 tall, Model S 59stk, Model X 136stk Model 3 1210stk Eu-evs.com, sist oppdatert 31.03.2020 2020 tall Model S 57stk, Model X 132stk Model 3 1205stk Tallene varrierer noe, men alle ser ut til å ha data fra det siste døgnet da det ble registrert 10stk X 30 mars. Mulig de skiller på import og nysalg, da det er noen få Tesla import biler som registreres. Jo alle produsenter gjør det, men kun Tesla som tilbyr angrerett samt en varrierende kvalitet på bilene som gjør at noen nekter å ta i mot bilen. Hva blir tallene om du sjekker på e-tron f.eks.? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Complexity skrev (4 minutter siden): Man får bil på dagen nå. Det er veldig mange avbestillinger grunnet Korona så de har masse biler klare. Men når de er fri for dem kan det ta lang tid før det kommer båt med nye biler. Men ryktes av noen tilfeldige folk på internett at Tesla skal skru opp prisen i morgen. He he he. Teppeselger-trikset. Kjøp i dag for i morgen setter vi opp prisen. Er bare å ta det helt med ro. Det blir godt med bil i markedet fremover. VAG kommer med en hel haug med modeller av høy kvalitet til lav pris og et godt servicenettverk. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) 2 minutes ago, JØI said: He he he. Teppeselger-trikset. Kjøp i dag for i morgen setter vi opp prisen. Er bare å ta det helt med ro. Det blir godt med bil i markedet fremover. VAG kommer med en hel haug med modeller av høy kvalitet til lav pris og et godt servicenettverk. Har du sett på kursen om dagen? Tesla må jo tape sykt med penger nå når det er kronekollaps. Porsche skrur og opp prisen: https://www.nettavisen.no/livsstil/en-av-arets-viktigste-nyheter--na-blir-den-mye-dyrere/3423941973.html Endret 31. mars 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) 17 minutes ago, uname -l said: De har 30 Model 3 i inventory. Eg ser berre 13 Model 3 der. Ein av dei står i Amsterdam. Dei har kanskje seld ein del dei siste minutta? 13 er leire enn vanleg, men det er berre vel 1% av normal mengde leveransar i mars. Quote Det er maks av hva de ønsker å vise. Jeg har ikke tenkt å kjøpe en av disse vaklevorne doningene og kjøre inn på gårdsplassen din for å bevise noe som helst. Vaklevorne? Få bileigarar er meir nøgde med bilen sin enn Tesla-eigarar. Tesla har vunne i tre år på rad: https://www.businessinsider.com/tesla-tops-consumer-reports-owner-satisfaction-list-2019-2?op=1&r=US&IR=T Tesla har òg den høgaste kundelojaliteten av alle bilmerke, so når du fyrst har kjøpt ein Tesla er det stor sjanse for at den neste bilen din og er ein Tesla. Du ynskjer kanskje ikkje å verte hekta?: https://evannex.com/blogs/news/experian-insights-tesla-owners-show-a-high-propensity-for-loyalty Endret 31. mars 2020 av Sturle S 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå