Gå til innhold

Elbilsalget i mars: Denne bilen suser fra Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Elbilstatistikk vedlikeholdes ikke skikkelig lenger etter at Tesla ble den store taperen. https://eu-evs.com/ Er en mye mer pålitelig kilde. Der Ser en forøvrig at det virkelig begynner å bli fart i VAG.

Lenke til kommentar

Som man har sett lenge, Tesla S og X er helt akterutseilt. Så lenge konkurrenter har tilsvarende modeller velges de istedet. Når skal de oppdatere disse bilene og senke prisen? Husk det er kun 2-3 år siden Tesla 75D solgte som hakka møkk til priser på 700-800 tusen. Delvis hjulpet av 0 % rente i 10 år. De dagene er lenge siden nå gitt, helt annet marked.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VbD skrev (7 minutter siden):

Er det noe konkurrent mot S og X da? Kan ikke se noe modell som kommer med tilsvarende rekkevidde eller størrelse. Det er vel heller Y som blir konkurrent til både eTRON/EQC?

Har sagt dette lenge. Tesla lager produkter som konkurrerer mot seg selv. TM3 tar over markedet til TMS, TMY tar over markedet til TMX selv om den er tatt pga konkurranse fra før. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, VbD said:

Er det noe konkurrent mot S og X da? Kan ikke se noe modell som kommer med tilsvarende rekkevidde eller størrelse. Det er vel heller Y som blir konkurrent til både eTRON/EQC?

Tydeligvis.... Ellers hadde vel ikke salget falt fullstendig i kjelleren over kort tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etron og Tesla konkurrerer i to helt forskjellige markeder.

Tesla er for de som vil ha den beste elbilen, kjører mye/ langt og dermed vil ha det beste ladenettverket. Teknisk langt i forkant av Audi, men etter 6 til 8 år med nesten samme design og litt utdatert interiør er folk trøtte på de største modellene.

Etron er for de som helst ikke vil ha elbil, men kjøper allikevel for de økonomiske insentivene. Trege biler, høyt forbruk, dårlig plass, og dårlige lademuligheter. Men den kjører akkurat som en fossilbil, og det er greit nok for mange.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
VbD skrev (11 timer siden):

Er det noe konkurrent mot S og X da? Kan ikke se noe modell som kommer med tilsvarende rekkevidde eller størrelse. Det er vel heller Y som blir konkurrent til både eTRON/EQC?

Som i bilmarkedet ellers, er det ikke nødvendigvis eksakt størrelse og rekkevidde som konkurrerer i samme kategori, men pris. Mitt inntrykk er at det er prisklassen 700-900K som konkurrerer innad. Så har du det å rutte med, velger man i dag mellom Tesla/Jaguar/Audi/Mercedes. Mye følelser og identitet inne i bildet ved valg av bil. 

Tror de aller fleste som har kjørt el-bil en stund, har merket at det ikke er viktigst om den kjører 35 eller 40 mil. 95% av all kjøring er kortere enn det. Og all den tid 95% av lading skjer hjemme, er ikke Teslas ladenettverk så viktig som man først trodde. 

Hiv oppå crossbars/skiboks, og lastekapasitet blir god nok for de fleste. 

Selv stod det mellom Audi/Telsa og Jaguar da jeg kjøpte, og Jaguar vant soleklart. Den kjører kortere enn Tesla, mindre plass og tregere lading enn Audi, men hjertet ville ha Jaguar. Ikke alle som kjøper bil, er 100% rasjonelle. Da ville alle kjøpt KIA/Toyota. ?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er nok mange potensielle Tesla-kjøpere som sitter på gjerdet og venter på Model Y. Det er jo rene "norgesbilen" i forhold til de andre modellene. At Model 3 har solgt så godt er jo nesten naturstridig all den tid det er en type bil vi i Norge egentlig ikke vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt rart å sammenligne Model 3 salg i mars i år med mars i fjor. Mars i fjor var utleveringen av Model 3 solgt i flere år før. På samme måte er første kvartal i år utlevering av e-tron 50 solgt i flere måneder (som er den billigere versjonen av e-tron 55 med kortere rekkevidde).

På samme måte er det mange som allerede har bestilt Tesla Model Y og Cybertruck. Model Y vil ta salg fra både Model 3, Model X og Model S. For 510.000 får du en bil med masse utstyr som er praktisk som en Model X samtidig som den omtrent kjører like bra som Model 3.

Ser for meg at februar/mars 2021 så vil Model Y toppe alle salgslister, selv om de egentlig har blitt solgt nå...siden det kun registreres utleveringsdato.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, oophus3do said:

Har sagt dette lenge. Tesla lager produkter som konkurrerer mot seg selv. TM3 tar over markedet til TMS, TMY tar over markedet til TMX selv om den er tatt pga konkurranse fra før. 

På en måte har du rett. På den annen side er vel opprinnelig Model S en veldig "unorsk" modell å kjøpe? Mange av oss som har kjøpt Model S har valgt en større og mindre praktisk utformet (les: sedan) bil enn vi normalt ville gjort, fordi det var det eneste valget blant elbil med rekkevidde som fungerer som "hovedbil" i familien. Personlig gikk jeg fra Citroën Grand Picasso til Model S, men trenger absolutt ikke all den plassen! -Og jeg mistenker at jeg er veldig langt fra alene om det. -Så jeg vil heller tro at salget av Model S og X nå er mer normalt, ettersom man ikke lenger trenger å kjøpe større bil enn man har behov for for å få den rekkevidden man vil ha. -Så tja, mange Model S - kjøpere er nå overpå Model 3. På en måte fordi Tesla "konkurrerer med seg selv", men hvis ikke de hadde gjort det, hadde det vært noen andre som kom og tok det segmentet.

Lenke til kommentar
Oklo skrev (2 minutter siden):

På en måte har du rett. På den annen side er vel opprinnelig Model S en veldig "unorsk" modell å kjøpe? Mange av oss som har kjøpt Model S har valgt en større og mindre praktisk utformet (les: sedan) bil enn vi normalt ville gjort, fordi det var det eneste valget blant elbil med rekkevidde som fungerer som "hovedbil" i familien. Personlig gikk jeg fra Citroën Grand Picasso til Model S, men trenger absolutt ikke all den plassen! -Og jeg mistenker at jeg er veldig langt fra alene om det. -Så jeg vil heller tro at salget av Model S og X nå er mer normalt, ettersom man ikke lenger trenger å kjøpe større bil enn man har behov for for å få den rekkevidden man vil ha. -Så tja, mange Model S - kjøpere er nå overpå Model 3. På en måte fordi Tesla "konkurrerer med seg selv", men hvis ikke de hadde gjort det, hadde det vært noen andre som kom og tok det segmentet.

Alle bilfabrikanter har jo litt overlapp i sine produktporteføljer, men jeg syns Tesla har større overlapp enn normalt, og det er litt spesielt når man starter helt fra scratch. De kunne hvis de ville sørget for mindre overlapp i produktporteføljen. TMS og TMX er greie nok siden de uansett ville lage "premium" produkter med muligheter for grei avanse i starten, men det å lage to "kopier" av dem i ettertid syns jeg er litt rart. De kunne fått et større marked med ei hatchback og en kassebil trur jeg, også heller fortsatt utviklingen på TMS og TMX med flere versjoner som gikk inn i billigere segmenter med flere variasjoner fremfor å f.eks kutte ut 75D som jo solgte bra, men som kanskje sammen med TM3 ble for mye overlapp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (2 minutter siden):

Kanskje. Dog, så er TM3 og TMY "kjipautgavene" av TMS og TMX, slik at vi som ikke vil svi av 1mill på bil også kan kjøpe fornuftige biler. Men ellers enig, ja.

Hvorfor ikke lage billigere versjoner av TMS og TMX bare? De startet jo med det, men kuttet det ut senere. TMS 75D var jo en kjempe-selger som de kuttet ut pga TM3 anmoder jeg. De kunne fortsatt i det sporet og heller laget TMH f.eks som jo ville vært en enda billigere bil en TM3. Da ville dem fått et mye større dekkelsesområde i produktporteføljen uten mye overlapp, og TMS kunne blitt hva TM3+TMS er idag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor stor er etterspørselen etter Model Y? Folk i USA som har bestilt i mars får levering i mars. De har vært nødt til å be de som har reservert 7-seteren om å skifte til 5-seteren og de begynner nå å produsere RWD-utgaven. Så det var ikke nok kjøpere av 5-seteren AWD til å dekke den lille produksjonen de har hatt til nå.

Kan vel skyldes at bilen i essens er en Model 3 hatchback og dermed litt for lik.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, JØI said:

Elbilstatistikk vedlikeholdes ikke skikkelig lenger etter at Tesla ble den store taperen. https://eu-evs.com/ Er en mye mer pålitelig kilde. Der Ser en forøvrig at det virkelig begynner å bli fart i VAG.

Kvifor er den meir påliteleg enn databasen til Vegvesenet over registrerte bilar, som elbilstatistikkk.no hentar data frå?  Det er opne data du kan slå opp i her: https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/tekn

 

Men det er ikkje stor skilnad.  I fylgje elbilstatistikk.no er det berre registrert 980 Tesla Model 3 i mars.  EU-EVs seier det er registrert 986 Tesla Model 3 i mars 2020.  Tippar dei berre har oppdatert på ulike tidspunkt.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Hvor stor er etterspørselen etter Model Y? Folk i USA som har bestilt i mars får levering i mars. De har vært nødt til å be de som har reservert 7-seteren om å skifte til 5-seteren og de begynner nå å produsere RWD-utgaven. Så det var ikke nok kjøpere av 5-seteren AWD til å dekke den lille produksjonen de har hatt til nå.

Kan vel skyldes at bilen i essens er en Model 3 hatchback og dermed litt for lik.

 

De har vel begynt leveringen ett halt år før tiden da.. Og er vel kun Performance utgaven som leveres til kunder og tviler på det er den de fleste har bestilt (men det er jo den Tesla vil folk skal teste og det skal stå om rundt om kring siden det er den raskeste utgaven, så den pushes aller først)

De som vil ha Performance bil velger jo heller Model 3. Model Y performance har ikke Track Mode engang.

Tesla Norge sin nettside nevner jo ikke Model Y før man scroller ned, så de har jo nesten ikke "begynt salget" enda.
Model Y SR\SR+ er jo heller ikke nevnt. Det blir jo de billigste utgavene som nok mange venter på også.

Forøvrig er det jo 14 år siden Elon Musk la sin plan:
 

Build sports car

Use that money to build an affordable car

Use that money to build an even more affordable car

While doing above, also provide zero emission electric power generation options

Don't tell anyone.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...