Paal Kvamme Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Kinesisk produsent hevder de har utviklet elbil-batteri som ikke kan ta fyr Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Flott. Gratulere med å ligge fremst 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Finnes ikke dette allerede i form av LiFePo4? Lenke til kommentar
farnol Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Po = polonium. Det skal nok være LiFePO4. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Ville det være en mulighet/løsning å omfatte batteripakken med en rør/sprinkel- brannstopper, som spirnkelanlegg på en bygning? Ved en brann kunne man så koble på vannforsyning, ved en tilkobling på bilen på et egnet sted, slik at batteriet ble pøst på med vann for slukking/nedkjøling. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Er kjemien virkelig ny? Høres ut som lifepo batterier? Og de har jo vært ute i mange år i fritt salg? Har jeg oversett noe, ble det skrevet noe om kjemien i batteriene? Lenke til kommentar
A6KJO0M8 Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 (endret) Dette er jo bare tull. Så lenge de ikke klarer å levere bedre en NMC batterier som de fleste Elbiler bruker i dag. Vil de ikke bli særlig mye brukt. Bedre en Lifepo4 batterier er jo ikke mye å skryte av. De er vel omtrent de svakeste batteriene i Lithium familien. Om en de sikreste. Lithium jernfosfatbatteri er det samme som Lifepo4. Endret 30. mars 2020 av A6KJO0M8 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 bojangles skrev (2 timer siden): Er kjemien virkelig ny? Høres ut som lifepo batterier? Og de har jo vært ute i mange år i fritt salg? Har jeg oversett noe, ble det skrevet noe om kjemien i batteriene? Lurte på det samme. Hverken TU-artikkelen eller kilden ser ut til å inneholde detaljer om det er endret kjemi eller mekanisk oppbygging som har resultert i bedre sikkerhet. Annet enn at kilden hinter om endret fokus fra energitetthet til sikkerhet/robusthet.. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Der er lifepo. https://cntechpost.com/2020/02/17/is-the-energy-density-byds-blade-battery-lower-than-competors/ 1 Lenke til kommentar
sumatro Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Om man går så langt tilbake som Nissan Leaf 1 generasjon. Hva skjer om du kjører en spiker igjennom batteriet der? Svar: Ingenting, ingen flammer, ingen eksplosjon. Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) LFP har endel lavere spesifikk energi (energi pr. kg) enn NMC. Men når man utnytter den økte sikkerheten og de lavere tapene så kan man pakke LFP tettere enn NMC, så energitettheten (energi pr. liter) for LFP kan godt bli bedre enn for NMC. Trenger ikke Kobolt heller, det er det mange som tar hensyn til nå. Det er synd at TU her har godtatt å skrive løst prat fra leverandøren uten å få med teknologi, ytelser, kort sagt mer kjøtt på beina. Det er også sammenlignet med LFP, uten å si at dette faktisk fortsatt dreier seg om LFP. Hva er forskjellen? Hvorfor er de bedre? Kan vi få en teknisk artikkel please, ikke noe som passer i KK? Endret 31. mars 2020 av 0QE8JCM8 3 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Sånn til info så er det ikke kjemien som er den store nyvinningen her, det er som kjent LiFePO4, men måten de bygger cellene (IKEA style) på som visst nok skal ha noen fordeler fremfor sylindriske celler, sikkert noen ulemper og. Handler om større energitetthet pr. volum og cellenes varighet. At LiFePO4 har mindre energidensitet enn andre Li teknologier er av redundant interesse. Så lenge bilen kommer seg dit den skal og bilen leverer det produsenten lover så er det mer interessant at sikkerheten er bedre og teknologien renere. "Vanlige" Li batteri biler som brukes i dag er batteriverdenens hydrogen bil. Lenke til kommentar
A6KJO0M8 Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 (endret) Dette er nok ikke Lifepo4 kjemi. De sammenligner jo batteriet med litium-jernfosfat-batterier som bare er et annet navn for Lifepo4. De skriver at batteriet tåler mye mer fysisk mishandling en Lifepo4 og ikke minst NMC , uten å utvikle varme. Det er jo et godt tegn. Men det som er interessant er enegitetthet . Og det står det lite om . Pakkes langt tetter en Lifepo4 . Ok . Sier jo noe . Men Lifepo4 har en energitetthet på pluss minus 100Wh/kg , og NMC rundt 200Wh/kg . Så det er fortsatt langt igjen . Endret 1. april 2020 av A6KJO0M8 Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Ja? Hvilken kjemi er det da? https://insideevs.com/news/406839/byd-blade-battery/ Se på 21:39 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå