Gå til innhold

Test av IntelliMouse Optical 1.1


Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp deres test av Microsoft IntelliMouse Optical 1.1, der dere DIREKTE sammenlignet den med Logitech Dual Optical. For det første, så er ikke IntelliMouse Optical 1.1 en konkurrent mot Dual Optical. Dual Optical er for høyrehendte, og da burde dere heller sammenlignet den med IntelliMouse Explorer 3.0 som OGSÅ er for høyrehendte. Da jeg selv har nettopp kjøpt Explorer 3.0, kan jeg tillate meg og si at denne musa sitter som fot i hose, som hånd i hanske osv. Det er veldig liten forskjell på den fra den første Explorer musa, men de har iallfall fått det til rett denne gangen, for det største problemet med optiske muser, er at de ikke har sjangs til å følge med når du f.eks. i Quake snur deg så fort som hånda di tillater.

 

Dette er veldig enkelt å teste. Man kan til og med gjøre det i Windows. Ta musepekeren helt til venstre på skjermbildet, og musa helt til venstre på musmatta. Dra så musa så fort som du klarer mot høyre. Og da mener jeg FORT. På de første optiske musene så stoppet musepekeren opp når du nådde en viss hastighet og gikk ca. 1 cm tilbake, fordi den ikke klarte å følge med. Du trengte faktisk ikke å dra den så sinnsykt fort heller for å merke dette. Dette er eleminert på Explorer 3.0 OG Optical 1.1 siden de bruker akkurat den samme teknologien. Ikke rart, siden sensoren oppdateres 6000 ganger i sekundet, i motsetning til MS' forrige familie med optiske mus, som oppdaterte seg 1500 ganger i sekundet. Det jeg vil vite, er om Dual Optical fortsatt har samme problemet? Hvor ofte oppdateres Dual Optical i sekundet?

 

Jeg har hørt at Dual Optical oppdateres 1500 ganger i sekundet fortsatt, men den har to sensorer. Det blir da ca. 3000 ganger i sekundet. Fortsatt kun halvparten av MS sin siste IntelliEye teknologi, men det er kanskje nok til å bli kvitt problemet med Optiske mus?

 

Ikke vet jeg. Jeg har ikke tenkt å teste heller. Men hadde satt pris på om dere hadde gjort det. Men tilbake til deres test. Dere sa at høyre knapp på Optical 1.1 var vanskelig å få fatt i. Ikke rart, da musa er som Razer BoomSlang serien, laget for høyre OG venstre hendte. Det er rett og slett ikke meningen at du skal bruke den andre knappen, men du har MULIGHETEN til det. For i det hele tatt kunne få lov til å grine om dette, så må dere teste Explorer 3.0 som har to knapper på venstre sida av musa. Det sier seg selv at når musa er nøytral, så vil ei mus som er laget for høyrehendte passe bedre i hånda. Derfor igjen, hvorfor ikke teste Explorer 3.0?? Den er riktignok hele 50 kroner dyrere enn Optical 1.1, men når først Optical 1.1 koster 500 kroner, så tar du deg råd til en 50 lapp til vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe.. satt og ventet på at de som skrev artikkelen skulle lage en tråd her under "tilbakemeldinger" så jeg kunne kjefte og smelle litt. :smile:

 

for det første, som du sier, dual optical burde ikke ha vært sammenlignet med optical 1.1, heller intellimouse explorer 3.0.

 

at optical 1.1 kjennes lett ut er vel en smakssak. dual optical er bare tyngre fordi de har en stålbit skrudd fast inni.

 

dual optical har to sensorer á 800dpi, noe som ikke blir 1600dpi (som mange tydeligvis tror), men 800dpi, med en backup-sensor for å sammenligne input'en med. det er en grunn til at logitech ikke har skrevet 1600dpi under technical specs på denne musen..

 

personlig foretrekker jeg intellimouse explorer 3.0 (har hatt dual optical (ubehagelig utforming, 4 knapper, fysj og fy), intellimouse explorer 1.0 (helt kurant etter 2 år, byttet til 3.0 fordi, hrm.. jeg hadde penger), og boomslang2000 (vond, rett og slett)), da denne passer lanken min helt perfekt..

Lenke til kommentar

For det første, takk for tilbakemeldingene!

 

Tydelig at Logitech vs Microsoft har nesten like stort "potensiale" som diskusjonstema som AMD vs Intel :smile:

 

Quote:


On 2002-03-06 13:06, MrMarbles skrev:

For det første, så er ikke IntelliMouse Optical 1.1 en konkurrent mot Dual Optical.


I kraft av sin pris er den det. Musene koster ganske nøyaktig det samme.

 

Quote:


Dual Optical er for høyrehendte, og da burde dere heller sammenlignet den med IntelliMouse Explorer 3.0 som OGSÅ er for høyrehendte.


Vi vil teste Explorer 3.0 også. :smile:

 

Quote:


Det jeg vil vite, er om Dual Optical fortsatt har samme problemet? Hvor ofte oppdateres Dual Optical i sekundet?


Vi har ikke merket noe til det problemet du beskriver på hverken Dual Optical eller IntelliMouse Optical (testet på Ratpadz-matte samt en vanlig "tøy-matte".

 

Quote:


Dere sa at høyre knapp på Optical 1.1 var vanskelig å få fatt i. Ikke rart, da musa er som Razer BoomSlang serien, laget for høyre OG venstre hendte.


Og derfor skulle vi utelatt å nevne det mener du? Nei, når først er snakk om en mus for BÅDE høyre- og venstrehendte må man ta den for det den er. Om IntelliMouse Optical kun hadde vært laget for venstrehendte hadde saken vært annerledes.

 

Quote:


Det er rett og slett ikke meningen at du skal bruke den andre knappen, men du har MULIGHETEN til det.


Igjen, knappen ER der, og det er fullt mulig å bruke den.

 

Quote:


Derfor igjen, hvorfor ikke teste Explorer 3.0??


Som nevnt, det skal vi :smile:

 

Quote:


Den er riktignok hele 50 kroner dyrere enn Optical 1.1, men når først Optical 1.1 koster 500 kroner, så tar du deg råd til en 50 lapp til vel?


Et raskt søk i prisguiden vår:

- Microsoft Intellimouse Optical: 379 kr

- Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0: 484 kr

 

Differanse: 105 kr. Rett skal være rett :smile:

 

Ellers må vi bare takke for alle slike konstruktive tilbakemeldinger, det er slike ting som får oss til å skjerpe oss enda mer! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-06 13:47, psilocybe skrev:

at optical 1.1 kjennes lett ut er vel en smakssak.


Nemlig. Det er som vi skriver innledningsvis i testen:

 

Hvilken mus man foretrekker, er i stor grad preget av subjektive preferanser. Det kommer i stor grad an på hva man er vant med fra tidligere. Noen vil ha en mus som er stor og tung, mens andre igjen vil ha de så små og lette som mulig.

 

At folk liker forskjellige ting er jo helt normalt :smile:

Lenke til kommentar

hmm...

 

Logitech Dual Optical:

speed 2x 2000 images/sec,

oppløsning 800 cpi,

4btns,

400kr

 

MS intelli Mouse Explorer 3.0 og Intelli Mouse Optical:

speed 6000 images/sec,

oppløsning 400 cpi,

5btns,

500kr

 

info funnet på:

http://www4.tomshardware.com/consumer/01q4...calmice-12.html

 

specsene er jo helt forskjellig... jeg har prøvd begge og liker

dual optical best ! !

 

[ Denne Melding var redigert av: BeachDumb på 2002-03-06 14:22 ]

Lenke til kommentar

jeg bruker og optical 3.0 men da fjorårets modell,den store ja men den passer meg perfekt har store hender,meget bra mus ikke noe billig preg over den,scrollen kan knapt høres og ligger meget digg i hånda,kan ikke fordra sånne småe pusle muser som logitech,syns ms musa ejg har er meget ergonomisk hvis du ikke er fjortiss med småe hender eller japse med småe hender hold deg da til logitech

Lenke til kommentar

Jeg bruker MS Intellimouse Explorer 3.0 nå og har ikke prøvd Logitech dual optical.

Jeg spiller en del counter-strike i 800*600,og har problemer med å sikte nøyaktig nok på lange avstander. Problemet kan løses ved å sette sensitivity lavt, men da må jeg flytte musa over hele pulten for å snu meg.

Det jeg lurer på er om siktet blir mer nøyaktig med høyere oppløsning på musa? (ser at logitech har 800cpi og microsoft "bare" 400 cpi).

Eller har dette problemet bare med skjermoppløsning og mussensitivitet å gjøre? Ikke vet jeg, men skal snart prøve logitech musa til en kamerat og finne det ut.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-06 18:46, Moose skrev:

Jeg spiller en del counter-strike i 800*600,og har problemer med å sikte nøyaktig nok på lange avstander. Problemet kan løses ved å sette sensitivity lavt, men da må jeg flytte musa over hele pulten for å snu meg.

Det jeg lurer på er om siktet blir mer nøyaktig med høyere oppløsning på musa? (ser at logitech har 800cpi og microsoft "bare" 400 cpi).


 

Jeg ble MYE bedre i CS etter at jeg fikk dual optical musa... Det er FAKTA! :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...