Gå til innhold

Sikkerhets kopiere mine DVD-plater

tøs

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en laptop, med en DVD brenner. Hvordan kan jeg sikkerhetskopiere mine DVD plater med denne maskinen som bare har en DVDspiller / Brenner?

Må jeg legge alt inn på Harddisken før jeg kan brenne de ut?

Hvilke programmer kan jeg bruke for å kopier DVDene? Eventuelt lage XVID (ikke missforstå med (DIVX)?

På forhånd takk for alle Svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan jeg bruke DVDShrink til å kopiere filene minn på maskinen eller til å brenne det ut?

Hva for et programm må jeg eventuelt ha for å få kopiert filene inn på maskinen?

Hvor store er egentlig DVD-filmer til dags dato? med tanke på hvor store DVD plater jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar
De pleier å være ca 4,7 Gb like store som en DVD plater.

De fleste filmer i dag har surround lyd og av bra kvalitet og dermed blir DVD platene mange ganger mye større enn de platene vi kjøper på 4,7 (ca 4.5) GB (blir snytt på DVD plater på lik linje med harddisker) Filmer som ikke har surround osv går ofte inn på ei plate uten komprimering. Men jeg har sett plater som er både 6 og 7 GB.

Uannsett, DVD Shrink ordner dette for deg........med en liten komprimering av filmen kan jeg ikke si at jeg ser den store kvalitetsforskjellen så dette funkerer utmerket.

Lenke til kommentar

Så kan man fjerne 2 kanals lyden så man bare har 5.1 kanal eller hva det er på nyere filmer med ny surroundteknologi. Har opplevd at når fattern tar sikkerhetskopier så er det ofte bare å fjerne 2 kanls lyden og eventuell reklame og komprimering på 12%. Dette merkes da ikke, og funker bra! Bruker DVDshrink

Lenke til kommentar
Så kan man fjerne 2 kanals lyden så man bare har 5.1 kanal eller hva det er på nyere filmer med ny surroundteknologi. Har opplevd at når fattern tar sikkerhetskopier så er det ofte bare å fjerne 2 kanls lyden og eventuell reklame og komprimering på 12%. Dette merkes da ikke, og funker bra! Bruker DVDshrink

Og ta bort 2 kanals lyden har jeg opplevd som veldig dumt da lyden blir veldig dårlig (tilnærmet borte) hvis man prøver å spille den med 2 kanals lyd. De filmene jeg kopierte på denne måten ble man avhengig av surround lyd for å ha lyd.

Lenke til kommentar

De fleste nye filmene kommer som DVD-9 (2l ag) og kan være opptil 9 GB, mens de platene man kjøper er DVD-5 (1lag) og er på max 4,7 GB.

Jeg bruker DVD Decrypt til å kopiere filmen til harddisk også DVD2ONE for å komprimere filmen slik at den passer på 1 plate. Her kan man velge det man ønsker å ha med f.eks surroundlyd, ekstra teksting osv.

Tilslutt er det bare å brenne det med Nero.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at et IMO bedre alternativ til DVD Shrink er Elaborate Byte's CloneDVD. Dette programmet koster riktignok penger (ikke mye), men er et veldig bra program. Det benytter derimot ikke CSS-dekoding, så du trenger et annet program i tillegg for å få filmen inn på harddisken. Finnes et utall, men jeg selv bruker DVD Decrypter. CloneDVD lager en ISO-fil som passer akkurat til en 4,7GB plate (uansett hvor stor filmen er), og du kan velge å ta med bare akkurat de lydkanaler, scener/ekstramaterialer, tekst osv. som du vil. Så bruker du DVD Decrypter til å brenne ISO-filen, da kan du også brenne filmen som valgfri region.

tips: du kan lese veldig mye om å lage backup av DVD-filmer på http://www.digital-digest.com/dvd

Endret av Rayban
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...