Gjest e5693...ec1 Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 Jeg er blant de mange tusen som har fått varsel om permittering, men denne er ikke iverksatt for min del. Derimot er den iverksatt for en del av mine kolleger. Det jeg reagerer på, er at en av de permitterte har lang ansiennitet (kanskje nest lengst av en arbeidsstokk på 70-100 ansatte, avhengig av vikar/ tilgang på tilkallingsvikarer) er blitt permittert og han har samme arbeidsoppgave som de som ikke er permitterte. Jeg trodde man skulle gå etter ansiennitetsprinsippet ved permitteringer? Når det er sagt, så har den gjeldende arbeidstager vært i en konflikt med arbeidsgiver og det får jeg til å lure på om det egentlig foreligger helt andre grunner enn corona-situasjonen at vedkommende er blitt valgt ut til å bli permittert? Jeg synes det ikke virker betryggende å ha en arbeidsgiver som muligens har egne agendaer når hun skal velge ut de som må ut i permitteringer. Spm er dersom arbeidsgiver har egen agenda/ skjult motiv som bruker påskudd til å bli kvitt en brysom ansatt, hvordan kan man finne ut av det? Er det brudd på loven? Hvis man er usikker på at corona virkelig er årsaken, hvilke indikasjoner kan man se etter? Jeg blir så klart påvirket av det som skjer og ønsker jo ikke å havne i en slik situasjon selv (det er derfor mange på min arbeidsplass ikke tør å gå mot arbeidsgiver). Noen tanker om dette? Tror dere at det kan være noen arbeidsgivere som bruker dagens situasjon til å kvitte seg med ansatte de "sliter" med? Anonymous poster hash: e5693...ec1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 Hva sier avtalen deres? Og er dere organisert? Ansiennitetsprinsippet er ikke lovfestet, så vidt jeg vet. Det er dog beskrevet i hovedavtalen mellom LO og NHO. Lenke til kommentar
Gjest e5693...ec1 Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 Håvard skrev (3 minutter siden): Hva sier avtalen deres? Og er dere organisert? Ansiennitetsprinsippet er ikke lovfestet, så vidt jeg vet. Det er dog beskrevet i hovedavtalen mellom LO og NHO. Vi følger tariffen, og ca 40 % er organiserte. Jeg hadde den oppfatningen at man skal følge ansiennitetsprinsippet for å unngå at eldre ansatte blir "tvunget" ut og at det også gjelder ved permitteringer. Anonymous poster hash: e5693...ec1 Lenke til kommentar
Leatherass Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 I ditt eventuelle permitteringsvarsel, så skal kriteriene som er brukt til utvalg være beskrevet. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 (endret) Om dere har tariffavtale skal permitteringer også, høyt sannsynligvis, være drøftet med tillitsvalgte. Endret 30. mars 2020 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå