Gå til innhold

Mike Oldfield

pgdx

Anbefalte innlegg

Nå skulle jeg sett anbefalingsprogrammet til Dr. Doogie, men her er saken.

Folk snakker om Mike Oldfield hvor enn jeg snur meg (ihvertfall her på forumet).

Så... Til dere som liker Mike Oldfield, hører dere på noe av følgende musikk?

• Tool
  • APC
  • RATM
  • Led Zeppelin
  • Jimi Hendrix
  • Shpongle
  • Xploding Plastix
  • Rockatansky
  • Ralph Myerz
  • Cake
  • Muse
  • Ac/DC

Der var det jo litt for enhver smak, men seriøst? Noen som kjenner seg igjen, og som videre kan anbefale Mike Oldfield for meg?

Da kjøper jeg et album, og forresten... Hvilket album skal jeg begynne med? Som man vet er det ikke alle album av X artist som passer seg å introdusere seg selv til den stilen, ja... nevermind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke rock som Accept, Iron Maiden, Meatloaf, Wasp, Ozzy og Alice Cooper, men alikevel musikk vi hørte på den gangen det gikk i Solo og 96, ja...

Pink Floyd og Dire Straits fra sent 70 og mye av 80-tallet er nok av de som ligner mest. Def ikke heavy!

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle rundt deg går og snakker om Mike Oldfield? Begynner å bli noen år siden han laget noe nytt nå, da...

Lenke til kommentar
Ikke rock som Accept, Iron Maiden, Meatloaf, Wasp, Ozzy og Alice Cooper, men alikevel musikk vi hørte på den gangen det gikk i Solo og 96, ja...

Pink Floyd og Dire Straits fra sent 70 og mye av 80-tallet er nok av de som ligner mest. Def ikke heavy!

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle rundt deg går og snakker om Mike Oldfield? Begynner å bli noen år siden han laget noe nytt nå, da...

Men det er mange som har fatt oppdate han naa vetu.. jeg oppdaget han for 1aar siden og jeg har hoert det meste av hva han har laget. Jeg liker turbular bells ,men den litt mer braakete stilen i voyager ,men det er ikke slik avslappningsmusikk i samme maate.

Dire straits er jo bare noe av det beste som er kommet ut i butikkene! For og ikke nevne noen av Mark knopfler sine album.. dog ikke alle ,siden endel av dem er ganske daarlige.

Lenke til kommentar

Tubular bells var vanvittig populær og mye solgt i sin tid på 70-tallet.

Den lå på toppen av albumlistene i årevis tror jeg.

Hvis du vil ha skikkelig sammenligning hvordan musikken er, blir vel

saker som Camel, cantebury-rock grupper som Caravan, National healt, hatfield and the north bedre sammenligning enn pink floyd osv.

Og selvfølgelig David Bedford. Omtrent samme stil.

Kan også nevne Clear light symphony der Steve Hillage var med ( spilte på Tubular bells) Hillage soloplate "Fish Rising" kan også nevnes, og selvfølgelig Gong. You av Gong er vel mye i sammen gate. Sphinxtoday av Spynxs med Nick Turner også, selv om den her endel egyptisk tilsnitt. Jade Warrior har også

produsert mange palter i denne stilen.

Lenke til kommentar
Jo Jethro Tull kan jeg tildels være med på. Da tenker jeg i tilfelle mest

på Tick as a brick.

Den er vel ikke den kuleste til Jethro. Jeg mener hele Aqualung-albumet er sjeft, men...

Og ikke minst Bourée, eller hvordan det skrives. Tick as a brick er vel den som varer i 25 og 20 minutter, elns?

Lenke til kommentar

Dette var en periode hvor mange fikk samme ide - Jethro Tull, Mike Oldfield, Pink Floyd, Dire Straites, Genesis m.fl tok et tema og lot det gå igjen over et helt album, akkurat som i klassisk musikk. Thick as a Brick er et sånt album. Jeg synes, men det min mening, at mainstreamband tillot seg å eksperimentere mer den gangen.

Lenke til kommentar
Jo Jethro Tull kan jeg tildels være med på. Da tenker jeg i tilfelle mest

på Tick as a brick.

Den er vel ikke den kuleste til Jethro. Jeg mener hele Aqualung-albumet er sjeft, men...

Og ikke minst Bourée, eller hvordan det skrives. Tick as a brick er vel den som varer i 25 og 20 minutter, elns?

Nå var det jo egentlig sammenlign med Oldfield det gikk på her, ikke sant

det var derfor jeg trakk fram Tick as a brick :roll:

Ellers er jeg enig ang Aqualong

Lenke til kommentar

Jo, blir lett litt påvirket selv når det kommer over på dette temaet :green:

Noen andre sterke navn som bør med i sammenligningen er:

Emerson; lake & Palmer, hawkwind og Wishbone ash

Hører forresten på Eela Craig - hats of glass, en annen helt i toppklassen

innen sånn stil (mer eller mindre)

Lenke til kommentar

Vel.

1. "Hva kan Mike Oldfield sammenlignes med?"

2. "Hvis jeg liker 'X', vil jeg like 'Y'?"

1. Jeg vil sammenligne Mike Oldfield med Vangelis, Jean-Michell Jarré - instrumental musikk, rett og slett.

2. Feil spørsmål, på flere måter. Folk utvikler sin musikksmak, og det kan være interessant å utforske andre typer musikk enn listepop / en snever sjanger.

Selv måtte jeg gå og høre på "The Songs of Distant Earth" fem ganger før jeg kjøpte den, noe som illustrerer at musikk er en tilvennings-sak. Man må lytte litt til musikk før man setter pris på overganger mellom del-temaer, variasjoner, subtile henvisninger / tilbake-blikk på tidligere strofer etc. "Overharmonier", om man vil.

Jeg anbefaler albumet, ikke fordi det er den beste musikken jeg har, men fordi det er det beste albumet jeg har. Det er en flyt i det som, om enn ikke på høyde med Beethovens 9. Symfoni, har fellestrekk.

God musikk er en kvalitetsbedømmelse som er uavhenging av sjanger.

EDIT: Staving, ordstilling.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Jo J M Jarre og vangelis er bra sammenligninger. kan også nevne

Tangerine dream og Klaus Schultze

Mike Olfield laget på samme måten som disse, instrumental album

som enslags sammenhengende verk. Som en symfoni på en måte.

Forskjellen på Oldfield og disse er at de laget utpreget elektronisk/syntesizer

musikk, mens Oldfields musikk vel hadde mer av gitarer, orgel og til

og med akustiske instrumenter (såvidt jeg husker. Lenge siden jeg har hørt dette

har ingenting av ham selv :blush: )

Franske Magma var inne på noe av det samme som Oldfield, selv om de var

en del mer outrerte (hadde sitt eget språk osv)

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...