debattklovn Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 I fjor, måneder før koronaviruset var jeg hos fastlegen. Jeg snakket med legen, som sendte meg til sykepleier for å ta prøve og ba meg prate med ham etterpå. Sykepleier tok prøve og sa til meg at den var fin, jeg kunne bare dra hjemover. Jeg sa at legen ba meg prate med ham. Sykepleieren gikk inn til legens kontor for å snakke med ham, og han hadde visst tatt på seg en ny pasient, så jeg måtte vente. Endte med at jeg fikk skrevet ut noe antibiotika som hjalp symptomene mine. Poenget med historien er at legekontoret var overbelastet og som resultat blir ansatte overarbeidede og pasientene føler seg som kasteballer i et system fullt av rot. Jeg kan ikke tenke meg hvor overbelastet helsevesenet må være nå i disse koronatider. Dette går utover både ansatte og pasienter. Mange folk som er syke og burde kontakte helsevesenet føler "skyld" fordi de kanskje ikke er i risikogruppene og burde bli alvorlig syke. Derfor er det mange som vegrer seg mot å ta kontakt. Får dette alvorlige følger for noen? Kanskje fatale? Sannsynligvis. Samtidig har Norge ca. 10 000 milliarder på bok. Vi føler at vi har så mye penger at vi gir bort milliarder i bistand. Vi gir ut penger til presse og kultur, og andre lands kulturprosjekter. For meg er dette feilprioriteringer. Vi burde oppruste helsevesenet i stor grad. Dette fører til at vi er bedre rustet til krisetider som disse. Det fører også til at ansatte i helsevesenet blir mindre overbelastet i ikke-krisetider, som sannsynligvis fører til bedre behandling av pasientene. Vi har råd til det. Hvorfor skal ikke Norge bruke mer penger på helsen til sine egne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå