Gjest Slettet+9817234 Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 Elektroavdelingen skrev (2 timer siden): Det er vel uansett ikke mange nordmenn som vil ha en familiebil som ikke kan ha ski på taket. Det er der ID.4 som også kommer i år kommer inn i bildet. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 Simen1 skrev (3 timer siden): Det er samme grunn til at jeg holder fast på å eie Blue-ray og CD-er (med private digitale kopier) i stedet for å leie film og musikk gjennom f.eks Netflix og Spotify. Stort sett enig i det du skriver, men CD?! Kjøper du fremdeles CD-er? Jeg har ikke noe sted å spille CD-er lenger. Dvs. jeg har vel den NAD-spilleren fra 1992 stående i et kott. Ikke får jeg spilt CD i bilen. Og ikke har jeg noen PC med CD-drive så jeg kan rippe til minnepenn. Jeg har mengder med fysiske lagringsmedier som jeg ikke kan benytte lenger. Kassetter, CD-er, VHS, LP. Har kjøpt samme musikk flere ganger jeg. Sist gang jeg kjøpte noe var det først via iTunes, deretter Flac-filer og til slutt LP i fysisk butikk. Liker LP, men husker ikke sist jeg brukte det. For en måned siden hadde jeg argumentert for å selge huset, putte penga i fond, og leie bolig for avkastningen ? Glad jeg ikke gikk til det skrittet. Selge huset før korona hadde kanskje vært lurt, dog. Den ultimate form for bortkasta jobb er å forlate denne verden med 5-10 millioner bundet opp i bolig. 1 Lenke til kommentar
Martin Svensson Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 Haha. O allt detta för ett gäng påhittade scams. Man kraschar hela världsekonomin medvetet o sen köper man upp allt för ören. Verkar som man lyckas dra samma vals om o om igen genom hela världshistorien. Lenke til kommentar
Ove Kvam Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 (endret) Ove Kvam skrev (4 timer siden): Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri. Helt enig. Å kjøre bil er egentlig livsfarlig. 100% av oppmerksomheten må rettes mot trafikken. Føreren bør forstyrres og distraheres minst mulig. Når man vet at bilene som krasjer desidert oftes har mest komplisert programvare kan man lure på hva som er forbedringen. Vw kan helt sikkert klare seg med programvare fra en e golf. Egentlig burde en app på telefonen og stemmestyring vert nok til å juster varme, volum på radio osv. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/03/28/195661445/infotainment-systemer-i-biler-kan-redusere-reaksjonstiden-med-over-50-prosent Endret 28. mars 2020 av Trestein Lenke til kommentar
Memento Mori Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 MsSupporter skrev (7 timer siden): "Musk har vervet enda en fanboy ser jeg...." De fleste som følger med litt på det Musk driver med kan bli litt imponert ja... 1 Lenke til kommentar
Ibj Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 Kina har hatt det lenge, men ikke eksportert så mange. Nå får du "MG" derfra. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 Hvorfor utelukke BMW fra samarbeidet? Det haster med programvaren, og med et felles løft kan de bedre konkurrere mot både amerikanerne og kineserne. Disse har ressurser i massevis for å utvikle og overkjøre europeerne på området. Det vil også være en stor fordel for bileierne at det er en felles plattform som garantert vil fungere bedre hvis de står sammen om utviklingen. Jeg er redd europeiske bilprodusenter vil havne i bakleksa - der de allerede befinner seg i dag. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 Xantippe skrev (9 minutter siden): Hvorfor utelukke BMW fra samarbeidet? Det haster med programvaren, og med et felles løft kan de bedre konkurrere mot både amerikanerne og kineserne. Disse har ressurser i massevis for å utvikle og overkjøre europeerne på området. Det vil også være en stor fordel for bileierne at det er en felles plattform som garantert vil fungere bedre hvis de står sammen om utviklingen. Jeg er redd europeiske bilprodusenter vil havne i bakleksa - der de allerede befinner seg i dag. jeg tror ikke europeiske biler er i noe bakleksa. De har bare en helt annen holdning til å utvikle biler etter at de er solgt. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 VW bør snakke med Tesla, ikkje Daimler. Tesla er eit IT-firma som lagar bilar. VW er eit bilfirma som prøver seg på IT. Opplagt match. Dei kan lære mykje av kvarandre. 4 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 Ove Kvam skrev (17 timer siden): Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri. Noe sånt som Bollinger B1 eller B2? Kraftige pickuper i rette aluplater uten fancy kurver, med analoge instrumenter som visstnok kan spyles med vann ved innvendig rengjøring. https://bollingermotors.com Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 Ove Kvam skrev (18 timer siden): Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri. i3 er ikke et dårlig valg om du vil ha minst mulig dill. Kjøpte en selv siden den er så enkel og jobbe på. Ruster ikke heller siden den er bygd i karbonfiber. 2 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 i3 er en snerten bil for de som liker biler i det segmentet. Men den kan bli dyr å eie utenfor garanti, noe som gjelder flere biler. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 MsSupporter skrev (På 28.3.2020 den 11.28): "Antagelig kan de selge i bøtter og spann hvis de er billig nok." I alle fall frem til Tesla kommer med en elektrisk liten bil til ca 100-150 000. Så er det endelig spikeren i kista for de gamle bilprodusentene. Beklager, men akkurat det kommer ikke til å skje. Musk er i overkant åpen om strategien sin, og vi vet at det er Model 3 som er billigbilen du snakker om. Lengde var det meningen at bilen skulle selges til $35k, men i praksis koster de i dag litt mer (selv om det er/var mulig å stå i kø for den billigste varianten også). Uansett; Model 3 er lansert, og det triller tusenvis av de rundt på norske veier. Noen billigere bil er ikke å vente fra den kanten. Fremover kommer det SUV (Model Y) og pickup fra Tesla. Ja, samt en ny versjon av Roadster (sportsbilen; deres første prosjekt). Etter det er planen å tette stadig flere hull i porteføljen sin, men enda en billigbil er ikke deres vei å gå. Skal du ha elektrisk billigbil, så velg Nissan Leaf eller Renault Zoe. Grei kvalitet og alle barnesykdommer er luket bort. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 qualbeen skrev (1 time siden): Beklager, men akkurat det kommer ikke til å skje. Musk er i overkant åpen om strategien sin, og vi vet at det er Model 3 som er billigbilen du snakker om. Lengde var det meningen at bilen skulle selges til $35k, men i praksis koster de i dag litt mer (selv om det er/var mulig å stå i kø for den billigste varianten også). Uansett; Model 3 er lansert, og det triller tusenvis av de rundt på norske veier. Noen billigere bil er ikke å vente fra den kanten. Fremover kommer det SUV (Model Y) og pickup fra Tesla. Ja, samt en ny versjon av Roadster (sportsbilen; deres første prosjekt). Etter det er planen å tette stadig flere hull i porteføljen sin, men enda en billigbil er ikke deres vei å gå. Skal du ha elektrisk billigbil, så velg Nissan Leaf eller Renault Zoe. Grei kvalitet og alle barnesykdommer er luket bort. Tesla 3 kunne vert mye billigere. Men da hadde den vert en hybrid og ikke så rask. Det var nettop et firma som har bygget den om. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. mars 2020 Del Skrevet 29. mars 2020 (endret) kremt skrev (8 timer siden): i3 er en snerten bil for de som liker biler i det segmentet. Men den kan bli dyr å eie utenfor garanti, noe som gjelder flere biler. Det har jeg liten tro på. Den har minimalt med unødvendig elektronikk. Den er utrolig enkel, du kan fikse mye selv. Det er solgt over 20.000 biler i dette vakre land, så tilgangen på brukte deler er god og blir det i overskuelig fremtid. Ta en titt på utstyrslisten så ser du at der er en enkel bil. Det mest avanserte blir vell elektriske speil eller cruisecontrol. Endret 29. mars 2020 av Heiti Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Xantippe skrev (På 28.3.2020 den 21.40): Jeg er redd europeiske bilprodusenter vil havne i bakleksa - der de allerede befinner seg i dag. De kunne kanskje fått leie inn noen programmerere fra Tesla for å komme opp på et akseptabelt nivå? ? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 I mellomtiden så er tidsaspektet likt med lansering "iløpet av sommeren 2020". Med forbehold om at de får åpnet opp fabrikker igjen til Mai. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 Lurer på hva slags flott funksjonalitet det er i en Tesla som ikke er å finne i et VAG-produkt. Utenom prompe-apper og hjertet-i-halsen beta-programvare så kommer jeg ikke på noe. 1 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. mars 2020 Del Skrevet 30. mars 2020 1 hour ago, uname -l said: Lurer på hva slags flott funksjonalitet det er i en Tesla som ikke er å finne i et VAG-produkt. Utenom prompe-apper og hjertet-i-halsen beta-programvare så kommer jeg ikke på noe. OTA-oppgradering er noko dei slit med å få til på ID3. Det har Tesla hatt sidan 2012, berre for å ta eitt av mange punkt. Hadde VW hatt det på dieselbilane sine, kunne kundane spart turen til verkstad for å skifte ut programvare i utsleppstriksemodulen og tusenvis av menneskeliv hadde vore spart. Kvar gong eg set meg i ein Audi eller anna VW-produkt, merkar eg godt at dei ligg ein klasse under Tesla. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå