Gå til innhold

Ustabile Maxtor 6Y120M0 S-ATA

smen

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har tips til hva som kan være galt hos meg, jeg bygde meg ny maskin for noen måneder siden med I7C-G hovedkort og to Maxtor 120GB S-ATA disker av typen 6Y120M0.

For noen dager siden fikk jeg ikke kontakt med den ene hardisken. Maskinen hang seg og ville ikke starte opp, tokk da å formaterte den andre og satte den opp som oppstart, instalerte XP og har brukt det en ukes tid. Prøvde i går å kjøre Powermax for å skjekke hardiskene, man Powermax finner ingen av diskene. Får feilmelding 004. Hva kan være feil. Maskinen fungerer, men jeg syns den bruker lang tid på enkelte oppgaver, virker som at hardisken jobber noe veldig. Så er den veldig ustabil.

Håper noen av dere kan hjelpe meg.

MvH

Smen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg har oppdatert Biosen til siste versjon, kjører ikke RAID.

Jeg trodde det var kabelen som var problemet på den hardisken som jeg ikke fikk kontakt med, fordi den fungerer litt nå og da, men Powermax får ikke kontakt med oppstartsdisken min heller, men maskinen fungerer.

MvH

Roger

Lenke til kommentar

Ja samme om begge eller bare den ene disken står i, men har noen av dere brukt Powermax, fungerer det?

Kan det være noe i Biosen, eller en driver, jeg kjører jo denne testen i oppstarten, og maskinen start jo opp normalt.

Har ikke testet den i en annen maskin, fordi jeg ikke har tilgang på noen med S-ata ingang.

MvH

Smen

Lenke til kommentar

mmmm testet en del i går, feilen lå nok i BIOS oppsettet, hva skal de stå på. Jeg hadde det slik at den kjørte kombinert S-ata og ATA med oppstart fra Master 3 som da er en S-ATA disk. Da hadde jeg mulighet for å kjøre 4 ATA disker i tillegg.

Får at Powermax skulle få kontakt med diskene måtte det stå på ONLY S-ATA eller at S-ATA disken blei master 1 og dermed får jeg bare kjørt 2 ATA disker i tillegg. Alt ok med diskene da og maskinen blei mye, meye kjappere, men nå står det at S-ATA diskene mine er ATA-100 i oppstarten.

Jeg har hovedkort Abit I7C-G, håper noen har tips om hvordan jeg får satt opp dette riktig.

MvH

Smen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...