Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er det vanlig at fiber koster så mye?


Anbefalte innlegg

NULL skrev (26 minutter siden):

Statens inntekter ellers på bredbåndsleveranser er store. Bare tenkt at 1/4 på prisen av et privat bredbåndsabonnement går direkte tilbake til staten. At staten så er med på å finansiere noe der bredbånd har en samfunnsfunksjon, men egentlig ellers er lite lønnsomt, er vel kanskje helt riktig.

Er større på mobildata faktisk man er heldig å få tak i 1 eller 3 GB til 100 kr i norge på telenor levrandør.

Nå er det jo 25%moms på det meste.

Ice har ikke like stive priser. Skulle man regne prisen frem til 1 tb hadde det blitt 10 000 kr for samme pris.Så sier seg selv bredbånd fiber er lite dyrt sammenlignet mot mobildata. Nå har vel kanskje man noen fordeler man slipper bindingstid og tvpakke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, NULL said:

Tenker at hvis du har bredbånd og TV, fordeles kost for utbygging, installasjon, drift, videre oppgraderinger osv. over begge disse produktene. Kostnadene for selve aksessen er nok ganske lik om du har TV eller ikke. Disse kostnadene føres da over til bredbåndssiden hvis du ikke har TV?

Joda, men det er jo også en kost forbundet med TV, de må sende ut en TV boks, de må betale lisenser til de som eier TV kanalene, ekstra trykk på kundeservice osv...

Utifra hva jeg har sett dette koster hos en leverandør så burde det fint gå an å kutte noen hundrelapper ved å ikke levere TV, det er jo da gitt at de faktisk betaler for antall personer som har TV pakke og ikke bare betaler en bulk sum og den da blir lavere for hver person som har TV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6
MariusJS skrev (1 time siden):

Du må gjerne peke ut ting hvis du mener jeg har oversett noen store poeng du har hatt.

Du får det til å virke som at denne støtten er noe nytt som kom i år, dette har foregått over mange år, så ikke helt sikker på hva du sikter til der altså. Dette har heller ingenting med nedstenging av kobbernett å gjøre, så igjen er du på bærtur.

Ut ifra innsikt i 5 andre ISP'er sin tid til å gå i 0 så må jo altibox gjøre noe fryktelig galt eller ha ekstremt dårlige avtaler med entreprenørene de benytte om de bruker 8-12 år på å gå i 0 på en snittkunde som "basispakken" med 500/500 og TV til ca 1000kr i MND + 5000 OTC ved legging av fiber. Standard i somewhat bebodde strøk er vel 3-5 år for å gå i 0.

Det er forøvrig stor forskjell på å senke prisen på ett produkt for alle, i forhold til å senke prisen på ett produkt for noen som allerede har betalt 5000 i etablering og har hatt den samme pakken i 5-6+ år. Siden du er så glad i å sammenligne med mobiloperatørene, så er det faktisk konkurranse på priser der, du kan ringe inn og si du har fått ett bra tilbud, og så motta en prismatch.

 

Min mening; Jeg som privatperson ønsker selvsagt å betale minst mulig for tjenesten, jeg ønsker også bare å kjøpe skinke, men når det er billigere å få brødskive med skinke på så kan jeg like gjerne plukke av skinken og bruke den til det jeg ønsker. (Internett og TV er bundlet og det er faktisk billigere å kjøpe bundelen enn bare internett, som gir 0 mening)

 

For øvrig kan dere hos altibox gjerne få ut fingeren med native IPv6 støtte, Telenor støtter Dual Stack selv på DSL... ;)

Jeg har spurt nå for tredje gang hvorfor du forventer at fiberleverandører skal opptre anderledes en andre selskap(ref, byråkrati)? Det er jo bare å lese innlegget, så finner du frem. 

Det har vært mye støtte fra staten til Lyse i flere år. De er jo tross alt eid 100% av kommunene rundt. Du presterer vel ikke å bruke disse tallene med i regnestykket ditt? Det sitter ingen "søkkrik" eier på toppen her. Viken Fiber er jo også delvis eid av Lyse. Nedstengingen av kobbernettet har stor betydning for hvor mye penger staten investerer. I de områdene markedet ikke strekker til, bidrar staten med midler. Dette er absolutt ikke ny info for oss. Jeg skjønner hvorfor du reagerer hvis kunnskapshullene er såpass store. 

Avatalene til Altibox er det ikke poeng i å diskutere. Men jeg forstår at du har mye hjerte. Det er vi vant til i Altibox :) Kundene sitter ikke med samme informasjon som oss, og da er det egentlig forståelig. 

Når det gjelder prismaching så har jeg ett tips til deg her også(nå tar jeg utgangspunkt i at du er enten Altibox/GET/Telenor kunde). Prøv å diskuter på prisen med de. Du kommer til å bli overrasket. Ikke glem at Telenor og GET ikke er våre eneste konkurrenter. Det er jo en grunn for at jeg sammenligner med mobiloperatørene ?

Altibox ønsker at kundene skal kjøpe bundle fordi dette er de mest fornøyde kundene. Enekelt å greit. Det vises på alle spørreundersøkelser vi tar. Forskjellen er ganske stor. Det er ikke verre en å nedgradere etter ett år. 

Mulig jeg husker feil. Men mener at vi allerede har støtte for IPV6. 

Endret av Slettet-PJ426FqLv6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6
Janvik skrev (8 minutter siden):

Skikkelig v6, ikke 6rd.

Jeg skjønner. Ikke mitt felt. Dette kan jeg sjekke opp etter påsken ?

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Brodah said:

Jeg har spurt nå for tredje gang hvorfor du forventer at fiberleverandører skal opptre anderledes en andre selskap(ref, byråkrati)? Det er jo bare å lese innlegget, så finner du frem. 

Det har vært mye støtte fra staten til Lyse i flere år. De er jo tross alt eid 100% av kommunene rundt. Du presterer vel ikke å bruke disse tallene med i regnestykket ditt? Det sitter ingen "søkkrik" eier på toppen her. Viken Fiber er jo også delvis eid av Lyse. Nedstengingen av kobbernettet har stor betydning for hvor mye penger staten investerer. I de områdene markedet ikke strekker til, bidrar staten med midler. Dette er absolutt ikke ny info for oss. Jeg skjønner hvorfor du reagerer hvis kunnskapshullene er såpass store. 

Avatalene til Altibox er det ikke poeng i å diskutere. Men jeg forstår at du har mye hjerte. Det er vi vant til i Altibox :) Kundene sitter ikke med samme informasjon som oss, og da er det egentlig forståelig. 

Når det gjelder prismaching så har jeg ett tips til deg her også(nå tar jeg utgangspunkt i at du er enten Altibox/GET/Telenor kunde). Prøv å diskuter på prisen med de. Du kommer til å bli overrasket. Ikke glem at Telenor og GET ikke er våre eneste konkurrenter. Det er jo en grunn for at jeg sammenligner med mobiloperatørene ?

Altibox ønsker at kundene skal kjøpe bundle fordi dette er de mest fornøyde kundene. Enekelt å greit. Det vises på alle spørreundersøkelser vi tar. Forskjellen er ganske stor. Det er ikke verre en å nedgradere etter ett år. 

Mulig jeg husker feil. Men mener at vi allerede har støtte for IPV6. 

Jeg har aldri skrevet at jeg forventer det, jeg har skrevet at dette ville betraktelig senket kostnader, som igjen kunne senket prisen for kunder.

Tallene er fra staten/nkom, ikke "mitt regnestykke"... Viken Fiber er 71% eid av Lyse, de resterende 21% er diverse kommuner.

Jeg skjønner ønsket om å bundle, men om alt jeg vil ha er internett så er det ganske kjipe priser.

image.png.84147f3f54f3048ef38d8ba2b3558cbd.png

image.thumb.png.f232de024161f74afecb59064e6a9451.png

Vi ser begge at det er lite poeng i å bare ha internett 500/500 her...

16 minutes ago, Janvik said:

Skikkelig v6, ikke 6rd.

This ^^

 

Bare så det er sagt så syntes jeg ikke 1000kr i mnd er latterlig dyrt, og det er ikke meningen å sutre, jeg ønsker bare å fremstille andre meninger og muligheter, hadde vi kjørt samme system som sverige ville prisene mest sannsynelig vært deretter også (selvsagt +30-40% her i norge)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Vi fikk overraskende besøk av en fibermontør idag - omtrent like overraskende som at han var Engelsk-talende, selv om han åpenbart visste hva han gjorde.

Det ble ingen "Design by Snøhetta" boks som jeg forstod vi skulle få, men det får være. Han virket noe sjokkert da jeg bad ham om å slå av WiFi-en og fortalte vi ikke hadde noen trådløse enheter i huset (Nokia 3720), men han gjorde det.

9232863905.png

Hastigheten er kanskje ikke den beste, men sammenliknet med siste måling på SpeedTest...

8388594365.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 3.4.2020 den 22.06):

Vi fikk overraskende besøk av en fibermontør idag - omtrent like overraskende som at han var Engelsk-talende, selv om han åpenbart visste hva han gjorde.

Det ble ingen "Design by Snøhetta" boks som jeg forstod vi skulle få, men det får være. Han virket noe sjokkert da jeg bad ham om å slå av WiFi-en og fortalte vi ikke hadde noen trådløse enheter i huset (Nokia 3720), men han gjorde det.

9232863905.png

Hastigheten er kanskje ikke den beste, men sammenliknet med siste måling på SpeedTest...

8388594365.png

 

Prøv å velg server i oslo, lik som den gamle, så får du nok enda bedre ping.

Hadde 1ms fra Askim til oslo, via 3 switcher og 2 routere på Altibox i sin tid.

Det som er godt med fiber er å få mer hastighet enn det som blir oppgitt. Har kranglet med Telenor og Nextgentel som sa de skulle levere 13Mb, og det kun fikk 5, men jeg kunne betale for dyrere (30Mb) så kunne det hende jeg fikk mer. Er glad jeg ikke har hatt ADSL på 10 år. GETs coax er en drøm i forhold.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Prøv å velg server i oslo, lik som den gamle, så får du nok enda bedre ping.

Det er litt rart, for jeg har ikke flyttet på meg siden siste måling...og Trondheim er MYE nærmere enn Oslo. o.O
Men jeg sjekket nå, og jeg har ingen Oslo-server på listen hos SpeedTest.

Jeg tenkte ikke over det, for jeg har hatt crappy ADSL siden 2011 (startet med "imponerende" 85 ms og nesten 16 Mbps DL og 0,87 Mbps UL) så hastighetene eller ping har vært dårlig uansett hvilken server jeg har brukt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette var en interessant tråd å lese, mange relevante synspunkter. Jeg kan bidra med min historie fram til fiber ble installert nylig og konkludere med hva jeg synes om prisen i lys av denne historien.

Vi har bodd i samme enebolig på Østlandet siden 1993 og fikk oppringt internett over analog kobberlinje sommeren 1997 (33 kbit/s, seinere 54 kbit/s). Vi bor sentralt på Østlandet men i en liten husklynge på 7 eneboliger som ligger ca 700m fra asfaltert vei. Over jordet 300m unna ligger det 4 hus til. Alle disse husene ble bygget på slutten av 1960 tallet og naboene forteller at kobberlinja ikke kom her før ca 1980 :-)

Jeg vurderte aldri ISDN fordi det var en teknisk dårlig løsning som ga ørlite høyere hastighet enn analogt modem, men til dobbel pris. Samtidig var ISDN veldig sårbar for lyn og torden, et reelt problem i området. Det røyk et par modemer hver sommer. 

Ca år 2000 begynte Telenor å reklamere for ADSL med hele 384 Kbit/s nedlasting (digre plakater bak på bussene i området), og jeg meldte meg på. I november 2001 kom herligheten i hus, men jeg fant ut at reell hastighet var 320 kbit/s målt ved å laste ned en stor fil fra Telenor sin server. Da jeg presenterte problemet på diverse usenet-grupper ble jeg idiot-forklart siden 'alle' visste at det var 20% overhead på teknologien. Et motargument fra min side var at "1 liter melk måles på innsiden av glasset, ikke på utsiden" (Joda, jeg har sett litersflaster med melk laget av glass). Etter ca 6 måneder med diskusjon fram og tilbake skrev jeg et brev til Telenor og krevde betalingnedsettelse tilsvarende den manglende hastigheten. Til noens overraskelse fikk jeg medhold, penger tilbake og samtlige ADSL-kunder i Norge fikk 20% økning i hastighet, slik at opplevet hastighet svarte til markedsføringen. 

Deretter kom noen år der Telenor øket hastigheten gradvis til 3 Mbit/s ned og ca 0.5 Mbit/s opp. Ca 2011 var dette fortsatt tilfelle og alle bønner om mer fart ble avvist fra Telenor. En ringerunde rundt til andre leverandører i 2013 resulterte i at Nextgentel lovet å levere "opp til" 20 Mbit/s på min kobberlinje, etter at kapaks-sjekk viste at det var et ledig trådpar. Jeg fortalte selgeren at jeg ville inngå avtale, men hvis de ikke leverte som lovet ville jeg bli deres vanskeligste kunde noensinne. Ikke noe problem, avtale ble inngått. Selvsagt leverte de ikke som lovet, så det ble huskestue noen uker før det ordnet seg :-) Jeg endte med 14 Mbit/s ned og litt over 1 Mbit/s opp. En betydelig forbedring, da ingen andre løsninger bød seg.

I denne perioden betalte jeg for analog fast-telefon fra Telenor (slik at Telenor ikke skulle legge ned kobberlinja), ADSL fra Nextgentel + RiksTV. I sum ganske mye penger for veldig lite siden jeg var mest opptatt av internett. Men slik var det. Det hører med at det ikke var kabel-TV eller brukbart mobil-nett i området. Diskusjonen om manglende mobil-dekning er en annen historie, men den var helt reell den også.

I April 2019 kom det et brev i postkassa fra Telenor (interessant vri fra et telekommunikasjonsselskap å sende brev i posten). Der ble vi forklart at Telenor ikke ville vedlikeholde den kobberlinja vi hadde betalt for i alle år, og som ikke hadde noe alternativ. Etter diverse kommunikasjon med Telenor fikk jeg forklart at jeg ville få en "fullgod" erstatning med trådløst nett. Da jeg over telefon spurte om teknisk spesifikasjon (innkludert minimum nedlastingshastighet), la personen jeg snakket med ganske enkelt på røret. Via andre kanaler fant jeg ut at den "fullgode" erstatningen var omtrent det samme jeg hadde forlatt i 2013, ca 3 Mbit/s i mitt område, siden mobildekningen var veldig dårlig. Har i årevis snakket på mobil via Telenor Wifi, dvs. gjennom de kobberlinjene Telenor truet med å fjerne.

Naboene og jeg var dermed i villrede om hva vi skulle gjøre, og begynte å utrede om vi kunne gjøre noe selv for å få fiber. Dette ville medføre ca 1 km graving + oppkobling til hvert hus. Ikke spesielt realistisk, men hva skulle vi gjøre siden det eneste som stod mellom oss og fullstendig cut-off var en teknisk feil på kobberlinja. Og slike feil har vi opplevet flere ganger de seinere åra.

Stor var vår overraskelse da noen banket på døra (ringeklokka virker ikke :-) ) i slutten av September 2019 og det viste seg å være en selger for Altibox. Vi skulle få fiber til Jul om vi skrev under. Jeg skrev under på stedet til 500/500 fibernett som en del av "standardpakken" med TV og internett til drøyt 1000 kr/måned. Et raskt overslag viste at ved å kutte fasttelefon fra Telenor, ADSL fra Nextgentel samt RikTV, og erstatte det med løsningen fra Altibox, så ble det bli omtrent samme kostnader, men med en radikalt bedre nettløsning (flere hundre ganger raskere).

Utbyggingen viste seg å ta mye lengre tid enn lovet, vi fikk først høre at det skulle trekkes fiber i stolpene ved siden av kobberet. Deretter fikk vi høre at det skulle graves. Så etter en tid viste det seg at det skulle både graves og trekkes i stolper, for en bonde hadde nektet graving. Det tror jeg ble et kostbart prosjekt for Viken Fiber/Altibox. 6 måneder med graving og diverse endringer for 10-12 kunder. Installasjonskostnad var 2000kr (10000kr med 8000kr i rabatt), innkludert graving på egen tomt helt fram til veggen. 

Da installasjonen nærmet seg var det spørsmål om hvor på huset det skulle graves til. Viken Fiber hadde først markert den ene enden av huset, og så den andre. Da jeg ringte installatøren og forklarte at TV-en stod langt unna begge de stedene og at man i så fall måtte over loftet, endte det med at jeg dro fra jobben og snakket direkte med graverne. Ikke noe problem, de bare gravet rundt huset til det punktet jeg anviste. Null ekstra kostnad.

Den 4. Juni ble fiberen installert, og alt virket perfekt fra første stund. Hastigheten ble målt til *mer* enn 500 Mbit/s både ned og opp. Dette er etter mitt syn en svært god "deal", enda vi ligger kronglete til har vi fått fiber i hus nesten uten installasjonskostnad, og 1000+ kr/måned er idag ingen upris, spesielt gitt at jeg allerede betalte i praksis det samme for en skranglete og utdatert løsning som kunne forsvinne når som helst.

Min konklusjon er at vi etter mange år med svært dårlig og dyrt nett, endelig har trukket "vinnerloddet" og har fått noe av det beste som er å oppdrive uten vesentlig høyere utgifter. Fra vårt ståsted er dette ikke dyrt, og det vil nok ta noen år før Altibox/Viken Fiber går i null på dette prosjektet. Jeg ser det som naturlig å forbli kunde også etter bindingstiden da det er grunn til å være takknemlig for at vi fikk være med inn i framtiden :-)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har i dag fått installert fibernet i luftstrekk til nærmeste stolpe. Derfra har jeg selv gravd ned et rør for fiberledningen. Montørene som gjorde jobben for  NextGenTel  gjorde jobben raskt og bra. NextGenTel  fakturerer meg så for 1990,- kr. som er en engangsbetaling for linjen og oppkoblingen, deretter får jeg månedspris  for 30 Mb  for 423,- kr inklusiv routerleie.  For  50 Mb kr. 473,-  og for 100 Mb 573,- 

Heia NextGentel

Lenke til kommentar
stein_flaten skrev (1 time siden):

Montørene som gjorde jobben for  NextGenTel  gjorde jobben raskt og bra. NextGenTel  fakturerer meg så for 1990,- kr. som er en engangsbetaling for linjen og oppkoblingen, deretter får jeg månedspris  for 30 Mb  for 423,- kr inklusiv routerleie.  For  50 Mb kr. 473,-  og for 100 Mb 573,- 

Heia NextGentel

https://www.homenet.no/fiberbredband/

Internet@home Mini (100/100)

Med Mini får du inntil 100 Mbit/s i opp- og nedlastningsfart*. Mini passer for deg som bruker internett mye og som behøver en stabil og god fart.

pris_549_100px
Er fraktisk dyrere en homenet selv om de har satt opp 1 gigabit prisene.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
12 minutes ago, TheOats said:

30Mb koster bare 423.- hos NextGenTel? ? 
Jeg betaler 799.- for Telenor300 of TV. (Var vist helt fuckings umulig å ikke ha TV inkludert)

Siden fiber ledningene er lagt inn av Telenor så er det vel umulig for meg å skifte?

Det er vel ikke noe rimeligere å ta dette uten TV, for 800 kr er vel standardprisen for 300 Mbps hos Telenor. Men er fult mulig å ha bare internett på fiber fra Telenor.

NGT baserer seg i stor grad på Telenors fiber. Men det er ikke alle steder de kan levere.

Lenke til kommentar
cacb skrev (På 22.7.2020 den 15.56):

Min konklusjon er at vi etter mange år med svært dårlig og dyrt nett, endelig har trukket "vinnerloddet" og har fått noe av det beste som er å oppdrive uten vesentlig høyere utgifter. Fra vårt ståsted er dette ikke dyrt, og det vil nok ta noen år før Altibox/Viken Fiber går i null på dette prosjektet. Jeg ser det som naturlig å forbli kunde også etter bindingstiden da det er grunn til å være takknemlig for at vi fikk være med inn i framtiden ?

For en stayerevne. Dette fortjente du!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...