Gå til innhold

Spørsmål om oppsetting av linux (SuSE)

Anbefalte innlegg

SuSE fikk endelig til å formatere harddisken, og er endelig installert. Og da begynner oppsettingsoperasjonen...

Jeg bare kjører på med spørsmål:

1. Hvordan setter jeg opp dualmonitor? Jeg fikk ikke lov under setup pga jeg ikke hadde flere skjermkort, men jeg har jo to utganger på samme skjermkort (ATI Radeon 8500, som forøvrig ble gjenkjent som RV200, selv om 8500 var i listen).

2. Hvordan installerer jeg opera? Har prøvd å laste ned og installere .rpm pakken, men da kommer det bare opp en skjerm med noe "Conflicts" greier med open office, og ingen av valgene jeg har fører til noe. Jeg lastet også ned tar.gz pakken, og pakket den ut og prøvde å kjøre filen med navnet opera, men da skjedde ingenting.

3. Hvorfor er skriften i nettleserene (dvs alle nettsider) fuck'et? Slik har det vært i alle linux distroer jeg har prøvd. Skriften er alltid helt fucket - det vil si det brukes skrifttyper som er helt på trynet, i helt feile størrelser. Hvordan fikser jeg det? (Og hvorfor er det slik?)

4. Finnes det noen form for ClearType for skrifter i linux, slik som det er i windows?

5. Jeg får hele tiden opp bokser hvor jeg må skrive inn root passord, når jeg skal konfigurere ting. Hvordan fikser jeg det? Jeg krysset brukeren min av som medlem av "root" under installasjon...

På forhånd takk! :thumbup:

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Flerskjermfunksjonalitet i Linux kalles Xinerama - se/søk etter det ordet.

3. I nettleserne i Linux kan du selv velge hvilke fonter den skal bruke. Det er mulig å rippe fonter fra windows, eller å installere noen gratis-fonter fra Microsoft: http://gongolo.usr.dsi.unimi.it/~vigna/webFonts4Linux/

4. Cleartype tilsvarer vel antialiasing?

5. Det må du leve med. Hvis du ikke kan utstå dette må du være innlogga som root, og det trenger ikke være lurt.

Lenke til kommentar

Hmm. Hadde du (eller noen andre) giddet å forklare litt nærmere?

Så vidt jeg skjønner er JDK, Java Developement Kit. Jeg var innom sun's hjemmesider, men det var jo haugevis av filer..

Hvilken skal jeg laste ned, og hvordan installere?

Og hvorfor er java innblandet i dette? Opera tok bare 3 MB, så da er vel den uten Java? Så hvorfor skal Open Office blande inn java da?

Lenke til kommentar

Fra Opera FAQ:

Failed dependency: libXm.so.2

Platform: GNU/Linux

Opera 5.05 (and newer) for Linux requires that you have Motif (libXm.so.2) installed on your system if you want Netscape plugin support:

http://www.opera.com/linux/docs/plugins/install/motif/

If you do not wish to use Netscape plugins, you can force an install, as Motif is only used for Netscape plugins.

Jeg aner ikke om dette har noe med saken å gjøre, men det jeg skal fram til er at en rpm -Uvh --force --nodeps opera*.rpm sikkert funker helt fint (kanskje uten javastøtten, pluginstøtte osv, men når finner ut at du mangler det så fikser du det sikkert da ;) )

Jeg mener: Hvor viktig kan OpenOffice være for Opera?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke java for å opera til å virke i suse, men den fila som opera har lagt ut som er til suse funker ikke helt.

QT Static 4.9 MB <-- denne må du velge da funker den out of the box..

Java saken er kjekk å legge inn også, ta en tur på ww.sun.com finn frem java saken som heter JRE 1.4.2.xx ligger en guide til hvordan legge inn der også...

Sorry om dette ikke er helt forståelig, men har bare hat suse inne et par dager og har 20 timers erfaring med linux totalt...

_

Thorsan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...